Stela boots tappar passform i bindningen?

Jeppann

Ny medlem
Jo, jag köpte nya boots häromdagen (thirtytwo Lashed) och har nu åkt med dem 2 ggr i backen (ca 2h varje gång). Den första timmen igår med bootsen var ett helvete då de precis som med det mesta man köper tar ett tag att "köra in". Fick kramp i fötterna o hade allmänt ont. Var också tvungen att spänna bindningarna hårt som satan för att skon skulle sitta fast i bindningen. Som de var då formades inte bindningen ordentligt runt skon om jag inte drog i som fan, och detta vill jag tro beror på hårdheten i skon.

Kan detta stämma? Att skon nu när den är ny och hård inte har en ultimat passform för bindningarna, eller ska det inte vara ett problem? Eller är det helt enkelt så att min bindning inte passar bra för bootsen? (Salomon SP2 bindning om någon undrar).

Förut när jag åkte tyckte jag precis som igår att det gick bättre efter att ha kört ett tag o ytterligare mjukat upp skon lite, men jag vet inte om de kanske berodde på att jag vant mig eller något.

För övrigt följde jag tipsen som finns i Pinns snowboardguide angående boots, och detta har medfört mindre sköna boots utanför backen, men satan så mkt skönare åk-boots än de förra. Lite ovant också att inte behöva dra åt skorna så in i helvete som jag behövde med de förra för att få någon stabilitet i skon :P

tänk att några ord från mig kan göra att någon faktiskt upplever lite skönare åkning här i världen. jag blir stolt och glad..

ang andra saker som jag skrivit så rekommenderar jag INTE att köra med olika märken på skor och bindning då dessa inte är gjorda för varandra. Jag har testat ganska många olika kombinationer mellan skor av ett märke och bindningar av ett annat märke..

hade jag vart du hade jag försökt att byta bindningen till en som passar bättre till 32 skor (vilken vet jag inte men kanske någon här på freeride har en perfekt kombo??)

kan du inte pga ekonomin (kanske) byta grejjer så får du väl ta och köra in skorna ordentligt så kanske det blir bättre senare. kanske kan du ändra någon inställning på straps, eller bakkappan eller dylikt på dina salomonbindningar för att få kombon att sitta bättre.

lycka till (och nästa ggn du köper grejjer, kör samma märke på skor och bindningar om möjligheten finns, eller fråga om rekommendationer till 32 skor (bindningar alltså)

/Pinn

Okej Pinn. Som vanligt kunde man vänta sig ett vettigt svar från din sida :D

Jag har redan börjat kika på nya bindningar för ekonomin är inget större problem, men är som sagt lite osäker på vad jag ska slå till på. Har kollat på Burton Cartel och den känns intressant.

Som sagt! Har ni förslag på bindningar som passar bra till 32 boots så säg till!

jag kan fråga min polare som kör med 32 skor och Burton cartel-bindningar.. svar kommer inom kort.

/Pinn

..

ang den kramp du upplevde med de nya skorna.... den kan eventuellt komma från den dåliga (sämre) passformen integrationen mellan dina 32 boots och dina Salomonbindningar. som du skrev var du tvungen att "spänna bindningarna hårt som satan" och detta gör med alla säkerhet att du fick kramp i fötterna.

jag kör med burtonskor och burtonbindningar (i rätt storlek också, 42 + medium) för bästa passformen och jag behöver inte knyta skorna så himla hårt, ej heller behöver jag spänna bindningar alls hårt och skulle aldrig behöva "spänna bindningarna hårt som satan" .. jag förstår ditt problem och tror att det blir så pga den dåliga passformen mellan dina boots och dina bindningar (för att vara lite repetativ)

/Pinn

Tror också precis som du skriver att krampen till stor del säkert berodde på att jag var tvungen att spänna bindningarna så hårt.

Har nu börjat kolla på Flux bindningar och ett par Supertitan bindningar ser riktigt intressanta ut. Problemet kan vara att få tag i dem innan fredag då jag åker till italien.

Jag kör med 32 boots och Burton Custom bindingar och det tycker jag passar väldigt bra iallafall. Efter jag köpt mina 32 boots så fick jag dock höra att det är ganska vanligt att de inte har den bästa passformen för många bindningar. Men killen i affären rekommenderade iallafall ett par Burton, och mina Custom känns hur bra som helst.

Oj oj, här går det undan. Från att ha sett att märket flux finns, till att bestämma sig för att punga ut 2500 för bindningarna nu på eftermiddagen. Ringde oneoff och det visade sig att de bara hade Supertitan JAHLIV (Röd-grön-gul färgade) kvar i min storlek. Var mest sugen på den svarta modellen men eftersom min bräda är röd så passar nog de bindningarna också fint tillsammans med den!

Tur att man har pokerpengar att ta av när det kniper :D

Tack för hjälpen ni som svarat hur som helst :)

Neeeeej inte röda skidor med flerfärgat det blir fel!
Ställ in Italien resan och gå direkt till nästa säsong utan att passera baren.

Jag vill bara säga att jag kör 32 Lashed och Burton P1... Känns riktigt bra i backen!

Sådär, då hade man fått på Flux Super-titan bindningarna på brädan! Stått o småhoppat lite hemma och första intrycket är riktigt bra! Tror bootsen kommer sitta som smäck i bindningen tack vare den främre spänningen som både trycker bak foten samt håller ner den.

Dessa bindningar är faktiskt lika breda som salomon bindningarna, men jag kommer runt problemet med boots som inte passar perfekt tack vare den fin fina spänningen längst fram!

Får se om jag kommer iväg ut i backen för något teståk innan jag åker till Italien på fredag. Har dock dragit på mig halsont idag och kommer framförallt försöka ta det lungt o pumpa i mig C-vitaminer och multivitamindryck för att få bort skiten tills jag åker :D 2 dagar på mig ;) På söndag bär det ut för första dagen i backen i italien.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp