Stighudar 2016/2017, vilka är the shit ?!

nostar

Aktiv medlem
Som trådnamnet antyder, vilka stighudar ska man välja 201672017 ?

Det blir mina första stighudar och kommer mestadels användas för kortare hiker för att nå orört och tur upp längs mindre toppar.

-Enkla att använda
-Lite underhåll
-För twintip

Vilka är att föredra?

Klister, nylon, spänne bak. BD och G3 är säkra kort, men finns även andra som kan vara bra, pomoca eller kohla t ex.

Jag kör med pomoca free(deras nylon), de är bra tycker jag, lagom med klister och bra spänne.

Tack för svar ! Ska kika på det !

Hur skulle dina funka på ett par skidor som är 108 i midjan
@Bjerveland ? Varför ska du sälja dina, var det inget för dig att tura ?

Har inte erfarenhet av splitskin men skulle troligtvis prova om jag nu skulle behöva nya hudar. Hör gärna vad du tycker när du använt dem.

nostar sa:
Tack för svar ! Ska kika på det !

Hur skulle dina funka på ett par skidor som är 108 i midjan
@Bjerveland ? Varför ska du sälja dina, var det inget för dig att tura ?
Köpt ett par nya skidor som är 115mm i midja och längre så de passar tyvärr inte längre, därför säljer jag. Jag använde dem bla till ett par Völkl Gotama som var 107mm i midja, jag tyckte inte att de var några problem alls. Men jag är ingen expert och tror egentligen inte det är det optimala liksom. :)

Bd har bra spännen tycker jag. Kör mohair eller mohair mix. Glidet, speciellt på bredare skidor, är värt den extra kostnaden.

Jag kör med Gekkohudar, inget klister, lätta och enkla att ha att göra med när det blåser, kört med dom i två säsonger nu och jag är positivt överraskad. Har dom på ett par Dps w112 rp2 och ett par Vipec 12. Lätt paket i förhållande till bredden iaf. Glidet på hudar öht verkar det vara lite si och så med, undrar själv över vilka hudar som har bäst glid.

Senast ändrad:
Blide sa:
Bd har bra spännen tycker jag. Kör mohair eller mohair mix. Glidet, speciellt på bredare skidor, är värt den extra kostnaden.
För kortare turer tycker jag personligen inte den glidökningen motiverar kostnaden. Nylon är tåligare och kräver mindre omsorg. Valla hudarna istället och köp ett par nylonhudar av ett märke med bra glid, räcker gott. Klisterfritt är min åsikt fortfarande inte håller måttet. Med en hundraprocentigt klanderfri hudyta fungerar det bra, men det räcker med en liten yta som är fuktig i kanten av huden så är det rökt.

Jag köpte ett par pomoca förra säsongen och dom är skit. Lossnar lätt bak på skidan och efter första turen så började klistret lossna från huden!

Tillbaka
Topp