Stighudar - Bredd och längd?

Jerrre

Ny medlem
Tjenare!
Har mig ett par Bent Chetler 183 som jag gärna skulle vilja ha ett par hudar till, men jag har noll koll på just stighudar.

Hur viktigt är det att huden täcker hela skidan på bredden?
Hur lång skulle den behöva vara på längden?

Och jaa.. Ren allmän information om stighudar, vad man ska tänka på, pros'n'cons osv skulle uppskattas!

Hare.

Viktigast är att den täcker under foten. Sen hurvida den täcker absolut hela skidan eller inte...inte så viktigt. Speciellt inte på chetlern, då den har en massa rocker.
Så köp ett par 130mm breda hudar i rätt längd, borde vara en long.

Jerrre sa:
Hur viktigt är det att huden täcker hela skidan på bredden?
Hur lång skulle den behöva vara på längden?
Har inte erfarenhet av just den skidan men rent allmänt skulle jag vilja säga att det är OTROLIGT viktigt att huden täcker hela skidan pa bredden. Du kommer att lida helvetets alla plagor samtidigt annars sa fort det blir lite hart eller skra. Min rekommendation är att snala för i he-vete inte där. Du kommer att angra dig! Längden borde inte vara nagot problem. Tror att de flesta hudar pa marknaden är tillräckligt langa innan man börjar klippa och skära i dom.

Se för guds skull till att huden är lite lite smalare än skidan bara så att stålkanterna är ordentligt exponerade. Kommer huden för långt ut mot kanten kommer du inte att få i kanterna och kommer därmed riskera att åka på en lång obehaglig tur neråt om du skråar där det är brant...

Finns säkert någon bra guide här eller på andra ställen på nätet om hur du ska skära hudarna.

Tobbe101 sa:
Se för guds skull till att huden är lite lite smalare än skidan bara så att stålkanterna är ordentligt exponerade. Kommer huden för långt ut mot kanten kommer du inte att få i kanterna och kommer därmed riskera att åka på en lång obehaglig tur neråt om du skråar där det är brant...

Finns säkert någon bra guide här eller på andra ställen på nätet om hur du ska skära hudarna.
Till G3 hudarna kommer det med ett riktigt bra och enkelt verktyg som ger riktigt bra resultat, även för en nybörjare.

Helt klart är att du får bästa fäste om huden täcker hela undersidan (exkl.stålkanter). Men, men det går att köra på mindre hudar men du kommer inte att få lika bra fäste när det blir lite brantare, inget bra när det är hårt och hopplöst när det är löst (om du har allt för smala/korta hudar).

Men som PNyberg påpekar är det viktigaste att du har täckning under foten (och en bit framåt och bakåt). Men ska du köpa nya hudar finns ju ingen anledning att kompromissa ... köp 140 mm så klara du dig. Längden vet jag inte, det beror på hur skidan är mätt, "fågelvägen" eller belagslyta (längd).

Viktigt att tänka på:
- Tillräckligt breda
- Tillräckligt långa
- Fästen som passar dina skidor

Sen är det lite trixande med att skära till dem (speciellt med långa breda hudar ... gäller det att hålla tungan rätt). Vet inte hur mycket det skiljer i kvalitet på olika fabrikat, men jag tror det spelar mindr roll.

Ett alternativ vid breda skidor är att titta på delade varianter (split-skins). Jag har dock aldrig använt sådana men ett par 140 mm är ganska tunga och tar stor plats i packningen ...

/MM

Senast ändrad:
A-Pow sa:
Här finns en liten video om hur man skär hudnarna! jY8rrEln4nc]How-to[/MEDIA] Video: Trimming Black Diamond Skins. det funkar så klart lika bra med en mattkniv också :)

kan lägga in ett litet allmänt tipps! om man har gamla hudar som är för smala för de nya skidorna, så kan man snitta mitten av dem så att det blir som en typ av split skins. funkar kanon
Och så här enkelt är det med ett par G3 hudar.
Första gången jag använde det nya verktyget var på en parkeringsplats i -15 med handskarna på. Så enkelt är det.

En liten fråga.

Hade väldigt lite att göra en bakissöndag och började sonika skära till mina nya G3 hudar på mina Automatics. Använde det medföljande verktyget och råka slinta på ett ställe så blev typ en 7 cm lång del av huden som går in typ 7 mm på ena sidan istället för de 3 mm som det blev när jag körde med verktyget på övriga delar. Kan tillägga att själva gropen i huden där jag slant är strax framför foten

Någon som tror det har någon betydelse? Vill inte komma ut och känna att jag inte har bra fäste. Mina gamla hudar hade typ 2 mm stålkant på varje sida, men med g3s verktyg blevdet betydligt mer kant . Någon med bra erfaranhet av turande med lite för smala hudar?

Senast ändrad:
Japp, nu har du förstört inte bara stighuden utan även skidorna du provade stighuden på. Och för vad du nu än gör så sätt inte i pjäxan i den skidan för då är den också förstörd.

Hallå, du pratar om 4 millimeter extra på ett ställe på ena skidan. Du kommer aldrig att märka den skillanden, säger du eller någon annan det så ljuger ni.

eriC1 sa:
En liten fråga.

Hade väldigt lite att göra en bakissöndag och började sonika skära till mina nya G3 hudar på mina Automatics. Använde det medföljande verktyget och råka slinta på ett ställe så blev typ en 7 cm lång del av huden som går in typ 7 mm på ena sidan istället för de 3 mm som det blev när jag körde med verktyget på övriga delar. Kan tillägga att själva gropen i huden där jag slant är strax framför foten

Någon som tror det har någon betydelse? Vill inte komma ut och känna att jag inte har bra fäste. Mina gamla hudar hade typ 2 mm stålkant på varje sida, men med g3s verktyg blevdet betydligt mer kant . Någon med bra erfaranhet av turande med lite för smala hudar?
Jag anser att G3s verktyg skär in alldeles för mkt men limma på en liten bit av något eller håll något mellan kanten och plasten på skäraren för att göra så att du skär bara stålkanten.
En halv stålkant är kanske optimalt enligt vänner som turar 50+ dagar om året men själv anser jag att det funkar fint med lite mer. Där det är brant och t.ex. Sverige där det ofta är hårt kan det ibland vara bra att täcka så mycket som möjligt för att få bästa grepp. I canada däremot spelar det i princip ingen roll alls :)

eriC1 sa:
En liten fråga.

Det kommer inte att spela så stor roll nej.
Jag har turat på för smala hudar. Det funkar precis lika bra som att ha hudar som täcker hela skidan, förutom när det är hårt, brant och du går på skrå i dåliga spår.

Kanske lite OT men va fan!
Hudar till Rocker 2 155 nån som har något tips?
G3 eller BD STS?

Senast ändrad:
A0S sa:
Funkar G3´s "bakre" fästning tii R2 115 med tanke på att tailen är avrundad á la twintip stil? :/
G3s nya bakfäste är ett par resor bättre än vad de var för några år sedan. Gummiremmen klämms fast mellan skidan och metallklippet, vilket betyder att fästet inte glider omkring, även om det är en rund(are) tail.

Vattendroppe sa:
A0S sa:
G3 eller BD STS?
Den som är billigast. Alternativt om du är lat och inte vill mecka så mycket med att skära och greja kör G3 för att det är enklare.
Men de kostar lika mycket hos tysken just nu... :cool:

Skiljer inte många gram i vikt heller...
Men eftersom G3an är lättare att använda får det väl bli sådana istället!

Tack för hjälpen PNyberg och Vattendroppe
vad skulle man göra utan alla prylnördar på det här forumet :D

Senast ändrad:
Angaende skärning av hudar: Varför hempula? Varför inte helt enkelt lata nagon som kan och är van skära till hudarna göra det? Tror tom "tysken" skär hudarna at dig om du helt enkelt talar om vad du har för skidor. Om inte, min rekomendation: Köp nagon annanstans.

Angaende G3 vs. BD STS hudar: Har bada i mitt quiver och tycker helt klart bäst om G3. Har svart att motivera det. Kanske är dom bara lite mer lätthanterliga och smidiga. Kanske är det det nagot annat. Men jag vet att jag mycket hellre har med mina G3 att göra en med mina BD.

skibumwannabe sa:
Angaende skärning av hudar: Varför hempula? Varför inte helt enkelt lata nagon som kan och är van skära till hudarna göra det? Tror tom "tysken" skär hudarna at dig om du helt enkelt talar om vad du har för skidor. Om inte, min rekomendation: Köp nagon annanstans.

Angaende G3 vs. BD STS hudar: Har bada i mitt quiver och tycker helt klart bäst om G3. Har svart att motivera det. Kanske är dom bara lite mer lätthanterliga och smidiga. Kanske är det det nagot annat. Men jag vet att jag mycket hellre har med mina G3 att göra en med mina BD.
Fan vad jag älskar den snabba responsen här på FR

Bugar o bockar, får be att de skär till dem när jag ändå tjackar laggen därifrån.

Mycket bra info:)

Säger som A0S, den snabba och bra responsen är otroligt värdefull och bra!

Tack så mycket grabbar, lutar väl åt ett par G3or och förhoppningar om att "tysken" kanske skär hudarna om man ber snällt.

Förövrigt kanske någon av er som har massa bra, nyttig och värdefull info ang stighudar skulle kunna göra en klistrad tråd där den mest nödvändiga infon hamnar? :)

Jerrre sa:
Säger som A0S, den snabba och bra responsen är otroligt värdefull och bra!

Tack så mycket grabbar, lutar väl åt ett par G3or och förhoppningar om att "tysken" kanske skär hudarna om man ber snällt.

Förövrigt kanske någon av er som har massa bra, nyttig och värdefull info ang stighudar skulle kunna göra en klistrad tråd där den mest nödvändiga infon hamnar? :)
+1

Jerrre sa:
Tjackar du skidorna hos dem är det inga problem att få hudarna skurna där, annars tror jag de ordnar det så länge de har tillgång till den skidan du vill ha huden skuren till. Dock är det fruktansvärt svårt att misslyckas med G3s verktyg.

Vattendroppe sa:
Jerrre sa:
Tjackar du skidorna hos dem är det inga problem att få hudarna skurna där, annars tror jag de ordnar det så länge de har tillgång till den skidan du vill ha huden skuren till. Dock är det fruktansvärt svårt att misslyckas med G3s verktyg.
Allright!
Ja får höra mig för först och sen om de inte löser sig blir de väl att operera lite själv.

Jag tycker G3's kniv tar alldeles lagom, har jag mindre kant än så kan jag bli skogstokig på att få dem att ligga bra när det är blåsigt.

Det går inte misslyckas med deras kniv heller, eller ja, du kan slinta.

Jarle sa:
Jag tycker G3's kniv tar alldeles lagom, har jag mindre kant än så kan jag bli skogstokig på att få dem att ligga bra när det är blåsigt.

Det går inte misslyckas med deras kniv heller, eller ja, du kan slinta.
Nej det blev nog lagom, kan ha hållt kniven lite i vinkel så den tog mer på ena sidan, blev typ dubbla stålkantsbredder in som huden ligger på varje sida, men det kan ju som sagt vara skönt med lite spelrum när man drar på hudarna. Inte jätteofta man kommer zicksacka och skråa i ospårad stenhård skare i vilket fall, och när man väl gör det har jag nog hellre bra stålkant att sätta i än möjligtvis sämre egenskaper när man väl går brant uppförs i samma terräng.

Vill aldrig mer glida nerför ett isigt brant face med lös häl igen, så det var nog bra att jag fick lite mindre hud och mer kant i vilket fall.

Senast ändrad:
När det ändå pratas om stighudar, är det någon som har några erfarenheter av Gecko? Verkar skönt att slippa klister. Dom har väl fått lite blandade recensioner har jag för mig?

Jag ska använda mina hudar tillskurna för 105mm midja på mina 118 mm midjade skidor i vinter. Funkar det inte så får det bli nytt, men tvivlar på att det ska misslyckas med tanke på hur mycket grepp ett par breda hudar ger.

Jag vet inte hur kroppsvikten inverkar på funktionen? Någon?

Fredreik sa:
I teorin borde det väl vara en fördel med att vara tyngre om man tittar på just "fästet"/ friktionen mellan hud o snö eller är det bara jag?

Fredreik sa:
Jag ska använda mina hudar tillskurna för 105mm midja på mina 118 mm midjade skidor i vinter. Funkar det inte så får det bli nytt, men tvivlar på att det ska misslyckas med tanke på hur mycket grepp ett par breda hudar ger.
Problem blir det bara om du fàr gà pà skrà. Vissa rutter gàr över delar som är vindpinade/branta och dà är det kass med för smala hudar. Desto mer teknisk/brant/exponerad tur du gör desto viktigare är det att du har perfekta màtten. Du behöver bàde kanten för att inte glida neràt och stighudenför att inte tappa kontrollen och glida bakàt. När jag turade i colorado funkade trekkers och för smà hudar dà snön var mjuk och fin och att man oftast làg under trädgränsen men det är ofta motsatsen i europa.

Fredreik sa:

gör ett snitt i hudarna (ca 20cm från toppen till botten) och lägg dem så att det täcker ända ut till kanten, du kommer att få en glipa i mitten men det är inget som du kommer att märka av.

A0S sa:
Fredreik sa:
I teorin borde det väl vara en fördel med att vara tyngre om man tittar på just "fästet"/ friktionen mellan hud o snö eller är det bara jag?
Tror inte det ... det är ju gravitationen som är din fiende när du ska uppför och vän när du ska utför ... dvs. en person med större massa utsätts också före en större gravitationskraft (populärt kallat tyngd) som ska motarbetas av friktionen mellan hudar och snö. Men det finns kanske någon ingenjör som kan reda ut det här?

/MM

Mountain_Man sa:
Men det finns kanske någon ingenjör som kan reda ut det här?

/MM
Det beror på vilken modell för fruktion man använder, tyvärr har jag inte den blekaste aning om vilken som är bäst för att beskriva friktion mellan stighud och snö. Men det finns förmodligen de som är mer kvalificerade att räkna på, jag pysslar bara med laser i dagsläget! :D

Mountain_Man sa:
A0S sa:
Fredreik sa:
Tror inte det ... det är ju gravitationen som är din fiende när du ska uppför och vän när du ska utför ... dvs. en person med större massa utsätts också före en större gravitationskraft (populärt kallat tyngd) som ska motarbetas av friktionen mellan hudar och snö. Men det finns kanske någon ingenjör som kan reda ut det här?

/MM
Jag tänkte på jämförelsen mellan t.e.x. en bakhjulsdriven bil som kör uppför en isig brant backe, då det är lite tyngd på bakdelen så får man ju sämre fäste. dock är ju rörelsen mellan ett hjul och turande väldigt olika... :/

A-Pow sa:
Fredreik sa:

gör ett snitt i hudarna (ca 20cm från toppen till botten) och lägg dem så att det täcker ända ut till kanten, du kommer att få en glipa i mitten men det är inget som du kommer att märka av.
Får ta och prova mig fram. Under vintern ska dem användas främst i BC så det funkar säkert endå. Det är ett väldigt enkelt och bra tips!
+1

Står man på en skida så får man betydligt sämre grepp än när man står på båda. Kan det betyda att ju mer vikten sprider ut under belagen desto bättre grepp får man? Dvs låg vist underlättar?

Vattendroppe sa:
Mountain_Man sa:
Men det finns kanske någon ingenjör som kan reda ut det här?

/MM
Det beror på vilken modell för fruktion man använder, tyvärr har jag inte den blekaste aning om vilken som är bäst för att beskriva friktion mellan stighud och snö. Men det finns förmodligen de som är mer kvalificerade att räkna på, jag pysslar bara med laser i dagsläget! :D
Formeln är i teorin enkel. F= my * m my är friktionskoefficienten för i detta fallet mellan snö och stighud. Din vikt spelar alltså ingen roll eftersom friktionskoefficienten är en konstant och friktionskraften därför ökar linjärt med vikten. Så långt teorin i förenklad tappning. (skriver "my" eftersom forumet inte fixar grekiska bokstäver)

I praktiken så kan det ju vara lite annorlunda, t ex om spåret du går i är dåligt och rasar pga din vikt. Det har dock inget med friktionen att göra. Skråar man ger högre vikt ett ökat kanttryck vilket i sin tur pressar ihop snön och ger en bredare anliggningsyta. Snön tål inte hur stora friktionskrafter som helst varför en större anliggningsyta är en fördel. Å andra sidan behöver en lättare person mindre anliggningsyta.

Slutsatsen är i praktiken, så länge spåret håller så spelar vikten mindre roll.

Senast ändrad:
Vad som är helt klart utan ingengörskonst är att det är sanslöst mycket jobbigare att spåra i lössnö (speciellt när det är brant) än att gå en bit bak i ledet när snön är tilltryckt och mer kompakt ...

Sen är det väl en universal sanning att större massa inte är en fördel när man ska klättra oavsett om det sker med skidor, cykel eller fötter. :-)

/MM

Hijackar tråden lite, hur funkar det med stighudar till moment skidor? Sitter på ett par NT 186 och tip shapen är ju lite mer annorlunda. Går det att köpa likadana som till andra skidor eller finns det några speciella?

Fredreik sa:
Står man på en skida så får man betydligt sämre grepp än när man står på båda. Kan det betyda att ju mer vikten sprider ut under belagen desto bättre grepp får man? Dvs låg vist underlättar?
Du får tänka på att du halverar friktionsytan också ;)

A-Pow sa:
Fredreik sa:

Provat detta??
fler tips angående detta, att göra splitskins alltså.... ??

LawndartGustav sa:
A-Pow sa:
Fredreik sa:

Provat detta??
fler tips angående detta, att göra splitskins alltså.... ??
Det funkar nog rätt bra skulle jag tro. Men blir nog lite jävligare om det är blåsigt??

Finns även http://www.backcountry.com/black-diamond-ascension-nylon-split-sts-climbing-skin

Tillbaka
Topp