Stighudar tips..

Stighudar tips..
Hej Forum!

Jag är i stånd att köpa ett par stighudar, detta till mina K2 Coomba. Då är frågan, ska jag köpa dem onlien och skära själv?
Kan man köpa den tjänsten någonstans ?
Är det någon som har koll på detta.

Sne läste jag en tråd om hur breda skinnen ska vara om man ska skära själv. Där ser jag att o mman är lite rutirnerad kan man gå ner i bredd, annars kan det vara lite lättare att ha lite mer mån. Även tips på detta vore ju kanon.

mvh

Stighudar tips..
Jag köpte precis ett par koohla från sport conrad till mina coomba. Kanonkvalitet och jäklit prisvärt om man jämför med butikerna här i st. anton

Stighudar tips..
Köpte ett par Koohla Multifit I-clip 130 mm till mina K2 Hardside. Bör fungera utmärkt till ett par Coomba. Beställer du från SC ange vilka skidor och längd (på skidorna) du har så får du rätt längd på hudarna!

Struntade i instruktionen som följde med hudarna och trimmade enligt BDs instruktionsfilm. Inga större problem ... (ett par splitter nya extremklibbiga breda hudar är lite jobbiga att hantera, fastnar i det mesta, så man får vara försiktig).

Hudarna är helt OK men känns inte 100 % kvalitetsmässigt. Skulle jag köpa idag skulle jag lägga några hundralappar till för ett par G3.

/MM

Stighudar tips..
jag rekommenderar starkt att slanta upp lite extra på g3. som sagt är deras kniv med default kantdistans överlägsen, förutom glid och allmän kvalite. om du dessutom köper 09/10 i 140mm bredd av alpinist skins kommer dom med en olimmad rand i mitten. det blir lite mer spill (jag kör armada jj med den setupen) men du kommer dödsgilla det på toppen store ringstind i februari när det blåser småspik, dom är så mycket enklare att ta av och vika ihop och randen påverkar inte funktionen neggo alls.

tycker jag.

Stighudar tips..
jag har precis skaffat mig ett par kohla classig hudar 130 mm till mina bent chetler. Funderar nu dock på om jag behöver ett twintipfäste bak? många säger att det är helt onödigt medan andra säger att det är sjukt värt. Det var ngn som sa att du kan lika gärna kapa dem lite efter där rockern börjar så behöver du inget fäste. Ngn som har ngt tips på vad som är bäst?

ride on

Stighudar tips..
Slanta upp det extra før G3. Har haft g3 i snart 4 år och jag kan inte klaga på ngt alls! Koohla har jag dæremot upplevt ett gæng negativa sidor med... så go G3

Stighudar tips..

@jernevi
Jag har kört både med och utan fäste baktill ... Rekommenderar fäste!

Ibland händer det att man går lite för brant och halkar bakåt, risken finns då att huden släpper i bakänden. Upptäcker man det för sent har man plötsligt en nersnöad stighud som vägrar fästa på skidan. Detta är en grymt frusterande situation!

/MM

PS! Inte så smart att leta upp 3 trådar med rubriken Stighudar och ställa samma fråga, men det har du nog redan insett! DS

Senast ändrad:
Stighudar tips..
jernevi du ska ha ett spänne där bak. Det funkar utan, i kanske 9 fall av 10 om du går korta turer, men den där sista gången kommer du förbanna dig själv för att du inte skaffa ett spänne.

Stighudar tips..
Är en relativt orutinerad toppturare, men typ varenda gång jag har turat har de som inte haft spännen bak råkat ut för någon typ av släpp och problem. Mina hudar däremot har alltid suttit tryggt. Jag har svårt att se vilken nackdelen med spännen skulle vara.

Stighudar tips..
Mountain_Man sa:
@jernevi
Jag har kört både med och utan fäste baktill ... Rekommenderar fäste!

Ibland händer det att man går lite för brant och halkar bakåt, risken finns då att huden släpper i bakänden. Upptäcker man det för sent har man plötsligt en nersnöad stighud som vägrar fästa på skidan. Detta är en grymt frusterande situation!

/MM

PS! Inte så smart att leta upp 3 trådar med rubriken Stighudar och ställa samma fråga, men det har du nog redan insett! DS
haha jo ja vet ville ha ett sjukt snabbt svar då jag åker om 4 dagar har inte m,ycket tid att fixa spänne på nu när det verkade vara det bästa. tack för tipsen btw, då blir det inhandla ett spänne här i dagarna och skära till.

ride on

Stighudar tips..
Är också på gång att införskaffa stighudar till mina 183cm långa Movement Akoma 125-92-113 med Rottefella Cobra 8, telemark alltså, borde väl inte vara några problem att stiga med telemark?
Kommer väl stiga blandat i pist och off-pist. Är det dessa som gäller http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=79400404 G3 Alpinist Elle Skins 130mm enligt expertpanelen?
Någon som har lust att förklara för-/nackdelar med olika material, fästmetoder mm? Några nya grejor som man kanske ska satsa på? Har hört lite rykten om klisterfria hudar, något att ha?

Tips mottages tacksamt!

Tillbaka
Topp