Stighuds funderingar bredd? Fäste bak ? märke ?

Tjena !

Efter att ha lånat utrustning tänkte jag köpa hudar till mina Völkl explosive.
Dom har måtten 120-95-112.
Har sökt på forum men ej hittat riktigt det jag sökt.

1 Bredden på hudar ? skall jag ha 110 eller 120 ?
2 ett fäste baktill verkar vara vettigt, men jag har hört vissa tycker att det ej behövs...!!??
3 Märke?, Black diamond, G3 mm.

Priset spelar ingen roll, man verkar ju hamna runt 1000:- 3-400:- till spelar ingen roll när man ändå måste ut med pengar.

Tacksam för svar

/Per

Du skal ihvertfall ha 120mm. Så må du skjære den til så den følger skidens form.

Har kört G3 120 mm utan bakfäste till skidor med ungefär samma dimension. Funkar kanon och har bra glid. BD GlideLite som polaren kör med har längre fibrer och därmed bättre fäste när det är brant. Den blir dock tyngre att gå med.

Fästet bak har jag aldrig saknat, däremot tyckte jag att G3:orna var lite slarvigt hopsatta (enbart klister) runt öglorna. Detta har jag dock permanent-nitat efter ett visst mått av irritation.

Kort sagt imho:
- 120 mm
- Fäste bak behövs inte
- G3 funkar bra

Man kan säga så här. 120 eller 110 spelar ingen roll, men det finns ingen anledning att inte ha det bästa alltså 120mm.

Fäste bak: Ett måste om man har någon typ av twintip annars onödigt, har nämligen en förmåga att lossna när man har twintip. Ingen finns ingen anledning att inte ha det bästa. Alltså ja i ditt fall med skidorna explosive.

Blackdimond Glide lite tyckar JAG är bäst för den kan man lätt ställa in till olika längder, stighudar krymper och blir längre om vart annat med vädret. 20 minus eller 20 plus det är skillnad. Återigen finns ingen anledning att kompromissa. Köp det bästa... Skit i priset.

Tackar för snabba svar !

Då blir det att lätta på lädret och införskaffa ett på 120 med fäste bak.

/Per

som sagt 120mm är ju lika bra, men du behöver inte bakfäste bara för att du har twintip. jag körde förra säsongen på ett par K2 Enemy, jag skar till hduarna så att de slutade strax innan tailens upphöjning, de satt som ett smäck.

När vi ändå har en bra tråd på g. Vilka märken har ni använt? Skulle vara kul att hör om några billigare funkar bra eller om man måste köpa dyr as.

Tillbaka
Topp