Stighudsbredd

Vilken bredd?

• Antal röster
    20
Stighudsbredd
Kan någon motivera 110? :) Hade spontant gått för 130 och skurit bort överflöd. Gick med ett par som hade 1 cm för smala hudar på varje sida en gång och det var bakhalt.

Stighudsbredd
Håller med. Korkat att välja smalare för att spara några få kronor eller gram?.
Du kommer gräma dig varje gång du går på hårdare underlag på skrå.

Stighudsbredd
Kan någon motivera 110? :) Hade spontant gått för 130 och skurit bort överflöd. Gick med ett par som hade 1 cm för smala hudar på varje sida en gång och det var bakhalt.
Man vill ha hud kant till kant under bindningen + endel åt båda hållen. I yttersta tailen och specielt i toppen på skidan behöver man inte ha kant till kant. Vanligtvis litet rocker på de bredaste ställen på skidan.

Glidet och vikten också faktorer som spelar in.

Stighudsbredd
På moderna skidor med modern shape är en bra tumregel att täcka tailen, och på skidor med mycket tailrocker spelar det knappt någon roll heller. Smalare stighudar är bra främst för att det bättrar på glidet (utan att tappa särskilt mycket grepp). Det gör också hudarna lättare att sätta på, lättare att förvara och lättare att hantera. Och mycket riktigt är priset oftast lite bättre.

När underlaget är så pass hårt att det blir ett problem att gå på skrå kommer några extra strån i skidans framkant inte göra någon som helst skillnad. Gå flackare istället, det gör faktiskt skillnad (smalare skidor gör också skillnad). Eller sätt på skarjärn, alternativt stegjärn.

~3 mm på varje sida ligger, i runda slängar, på "maximala" gränsen av hur mycket belag som är "normalt" att ha exponerat på varje sida. Exakt hur mycket det ska vara? Därom tvista de lärda. Men all in all, ett par hudar med 110-bredd skulle jag anse täcka en skida med 116-tail tillräckligt.

Det här baserar jag på beprövad erfarenhet efter en, ursäkta franskan, helvetes massa höjdmeter uppför på skidor de senaste 10 (eller så) åren.

Stighudsbredd
Tack för väl motiverat jaksu, termons och RandoScando! Ska ha det i åtanke när jag skär till mina nya inför vintern, köpte såklart bredaste nånsin i linje med min spontana tanke :)

Stighudsbredd
Aha, du menar kalasbrett hela skidans läng eller? Tänkte inte köra med överhäng på sidorna direkt utan skära till utmed stålkant och gena inåt vid rockern lite lagom. Men du menar att jag borde köka spikraka i midjans bredd?
Spelar inte direkt jättestor roll hur du gör egentligen :) Men spikraka inte direkt från midjebredden om du inte ska på race, när jag justerar själv brukar jag i så fall sprikraka från en "lagom" bredd (tänk typ skidans tail), men oftast är det ju bara spikrakat utifrån hudens bredd så att säga.

Om du är ny på att tura skulle jag nog dock fokusera på att inte krångla till saker i onödan om jag var som du - skillnaderna är marginella. Jag menar bara att OM du verkligen skulle vilja justera det i framtiden är det inte på något sätt en omöjligthet :)

Stighudsbredd
Spelar inte direkt jättestor roll hur du gör egentligen :) Men spikraka inte direkt från midjebredden om du inte ska på race, när jag justerar själv brukar jag i så fall sprikraka från en "lagom" bredd (tänk typ skidans tail), men oftast är det ju bara spikrakat utifrån hudens bredd så att säga.

Om du är ny på att tura skulle jag nog dock fokusera på att inte krångla till saker i onödan om jag var som du - skillnaderna är marginella. Jag menar bara att OM du verkligen skulle vilja justera det i framtiden är det inte på något sätt en omöjligthet :)
Jag hänger med! Frågvis mest av omåttligt intresse att förstå teorin bakom de mesta saker haha! Tackar så mkt för bollningen :)

Tillbaka
Topp