Stockholm big air - suck

FredrikLarsson123

Aktiv medlem
Stockholm big air - suck
Efter att igår besökt sthlm big air eller alpine show eller va det nu ska kallas var intrycken många, dock var få positiva. Att medparten av publiken lämnade efter drygt halva tillställningen var väll kanske inte så konstigt? eller?

Aldrig någonsing har jag varit på någon så seg och utdragen historia som gårdagens event, (då räknar jag bl.a. med min lillebrors lucia firande på dagis och föreläsningen om djurceller i skolan). Varför ska det behöva ta 30 min för att några åkare ska åka lite ankarlift upp för backen? Är det de stora brallorna som fastnar i allt vindmotstånd eller är det en arrangör som inte vet vad de sysslar med?

Slalomtävlingen målades upp som att den skulle vara jätte spännande, (även fast Sverige vann med 18-2, inte så spännande) men fick inte slalomen lite väl mycket uppmärksamhet i jämförelse med hoppningen? Visst att jag har sympati för de som gillar att se slalom och det är inget fel med det. Men skulle man kanske inte kunna dela upp det lite mer jämt så att vi som vill se lite kvalitets jibbing inte skulle behöva vänta i 500 år?

Sen har jag även synpuntker på upplägget. Allvarligt talat, är det någon som bryr sig om Sverige spöar världen i någon tävling? Hade det inte varit roligare att bara se en vanlig tävling där de korar en vinnare? Eller någon form av utslagstävling som T.ex. JOL.

Dock måste sägas att när det väll blev hoppning var det riktigt kul och se, och man inser direkt hur jävla bra de är!

Men tillbaks till den negativa kritiken, Fallet ut i skogen som ett jävla "brev på posten". Det kanske var tur att eventet var så jävla dåligt så att de små barnen som stod vid staketet i början av aftonen hade hunnit gå hem så att de slapp tugga stavar och stålkanter.

Dela gärna med er av era tankar.

Med hopp om förbättring/ Fredrik

Stockholm big air - suck
tycker likadant.. såg de på tv igår.. men fan de va nästan inge jibbing.. lite klen åkning också.. inte för att jag är bättre själv men don kunde dragit på mer... sen tycker jag också att upplägget var helt fel.. jätte mkt slalom å nästan inge jibbing:( men men.. skulle inte Jon va me föressten?

Stockholm big air - suck
Håller med om segheten och arrangemanget, DOCK var känslan, när det blev lite jibbing, jävligt bra. Det var fint hopp med grym höjd och jag tycker att de presterade hyfsat bra och det var väldigt kul att se Oscar åka.

Det du nämnde om krashen var galet. 2 minuter innan han drog in i stänglset så stog jag och 4 polare där och filmade landningarna ( som sög just då = alla ramlade). Vi skulle inte mått så bra om stått kvar där så tack till arrangören!

Vi drog innan de utsatte vinnaren så jag är lite sugen på om det var wester eller PK som vann?

Stockholm big air - suck
Jag tycker också att det var j*vligt segt,Alledes för mycket slalom också :/ Wester måste ju ha vunnit (såg inte heller pris utdelningen) för hans sw cork (?) 1080 tail var ju as clean!!!

Stockholm big air - suck
Håller med till 100%... Så jäkla segt helt enkelt! Och inte va det mycket heller. Sex åkare som hoppade typ 3-4 hopp var och minst ett halvår mellan hoppen. Mer åkare och framförallt mer tempo till nästa gång! Men när åkningen väl var igång så ska man ju inte klaga, men det inträffade ju nästan aldrig...

Undrar också vem vann...

Stockholm big air - suck
En sak vet vi iaf att Charles Gagnier har svårt för att hoppa rakt :P

Stockholm big air - suck
Frågan är om det finns någon som inte håller med (?)
Så otroligt misslyckas evenemang med riktigt dåligt upplägg. Dem måste väl förstå att folk som är där för att kolla Big Air inte vill stå och vänta i 30 minuter när dem har "paus" och paralellslalom...

FY SKÄMS!!

/Peace J

Stockholm big air - suck
så att d uvet switchy så väntade åkarna med att köra... jag såg bland annat oschar sherlin köra i hammarbybackens park... jag tycker också att det var riktigt tråkigt... det var väl inte många som åkte dit för grand slamet (?)...
jag han bara se 12 hopp för att jag skulle med ett tåg och det jag såg var inte så bra heller, jag trodde att dom skulle göra lite grymmare hopp när de kunde vinn 100 000 kr.. det var inte särskilt spännande nä de kom in och gjorde en sw 7:a
:(:(:(.... tuur att jag inte betala för skiten haha ( vi kom från andra sidan berget, så då behövde vi inte betala)

Stockholm big air - suck
Jag kan inte annat än att konstatera att smaken tydligen är olika.
Jag är lite äldre och inte uppväxt med twintips och funparks men jag kan ändå inte undvika att imponeras av de hoppkonster som många klarar av. Jag har sett några tävlingar förut och då tyckt det varit häftigt varför jag nu såg fram emot att se riktigt stora namn i "hemmabacken". Mina reflektioner är:

Jibbingen var hur trist som helst därför att:
man såg inte inrunnet om man inte tittade på TV-skärmen.
för mig såg nästa alla hoppen likadana ut (baklänges in med några snurrar) och man fick njuta av det stora artisteriet live ca 2 sekunder. Dvs med 10 hopp på en timme ca 0,5 % underhållning).
Man hörde inget om vem det var som åkte eller bedömnig eller något. Typ alla elva-åringarna som stod där och dräglade var mest sysselsatta med att gissa vem det var som åkte.

Parallellslalomen var kul eftersom:
Det var head-to-head
Åkarna visade glädje snarare än attityd.
Speakern levde sig med
Man kunde följa åkarna under hela racet
Det hände saker i nästan varje race.
Det är så imponerande att bita fast skidorna på is till skärande sväng direkt i nedslaget efter hoppet.
Sverige dominerade!

DOCK...Hela upplägget var sjukligt segt, Högtalaranläggningen hade inte ens imponerat i min lägenhet (TVn hade nog gjort det). Portkäpparna lossnade i typ varje åk, och funktionärerna verkade ha jobbar mer med att få fast reklamskyltar än portar.

Sammantaget:

Till nästa år, skaffa högtalare, kör slopestyle i stället och se för fan till att få fast portarna ordentligt.

BajenMatte

Stockholm big air - suck
Men det värsta av allt var ändå den fruktansvärda speakern!!!

Sådana saker som:

Första hoppet, Karlstöms 900 (eller hur?) kommenterade han med:
- Han kommer in REVERSE!

FFS!!!

Sedan var det några andra fina som:

- Han snurrar, han snurrar...

Henke W stod ju med som lagkapten och kommenterade lite, speakern småsnackade lite med honom mellan hoppen. Efter ett hopp:
- Var det där bra?
- Ja, det där var jättebra!

Och när han intervjuade fransmannen vid prisutdelningen... Herregud, bara för att han inte kan franska så behöver han inte göra bort sig totalt. Det går ju att gissa sig till att han sa att det hade gått bra. Sen att han även misstar honom för att vara Gagnier och frågar hur det gick efter kraschen är ju ännu värre. Så tänker han inte på att instället intervjua ngn som kan engelska!

Gör om, gör rätt!

Stockholm big air - suck
aa samm här de va sjukt kallt o tråkigt tog för lång tid alla var ju nästan ändå bara där för att koll apå hoppningen iof kunde jag ju gå ner å värma mig i peaks vip tält;) men de blev ändå tråkigt så jag drog efter 2 hopp! hoppet tycker jag att de kunde gjort större så man fått sett lite coolare trick! de hade ju varit roligare om kanske jon hade varit me oxå

Stockholm big air - suck
Big Air.
Klart överreklamerat. Backhoppning i modern tappning. Lika svårbedömt som isdans. Inte blir det väl roligare för att deltagarna ser ut som om dom tappar brallorna.
Tacka vet jag paralellslalom i en isig pist, det är idrottsmän och kvinnor det..

Skämt åsido.
Högtalaranläggningen var inte av klass. Hoppbacken hade kunnat bli farlig, vilket det våldsamma fallet visade. Tillställningen utdragen. Men ett kul inslag i storstaden.
Gnäll mindre åk mer skidor.

Stockholm big air - suck
Snubben som talade i högtalaren sög, han kallade Jacobs flatspin5 för rodeo5 och Jakobs Lincoln för backflip. Han sög.

Varför i helvete lägger dom upp ett slalomevenemang i Hammarby för det första?

Stockholm big air - suck
Jag såg allt på TV men dom sa ju aldrig vem som vann till slut.
Ni som va där säg vem det var som vann!

Stockholm big air - suck
håller med man visste inte vem som åkte inte ved dom gjorde( om man lyssnade på speakern) man såg inte inåkningen tricken va lite lama (kan itne göra bättre själv) å allmänt så va det dö trist hade lika gärna kunnat sett det på tv

Stockholm big air - suck
Det va Jackob Wester som vann. Jag håller med om att det va jävligt segt mellan hoppen. Och sen undrar jag vad fan det var för band som va där!! ?? :S

Stockholm big air - suck
Parallelslalomen kunde dom skita i och satsa mer på Big Air. håller med alla om att det tog en jävla tid mellan åken. men väl när dom åkte så tyckte jag att de va bra. Jacob va fan bra.
Och sen så skulle jag hellre lyssna på Sven Ingvars än dom där jävla pajasarna som stog där nere och hoppade. DOM SÖG!
Bättre fixat och bättre speakers till nästa gång. Kanske lite mera åkare också.

Stockholm big air - suck
VARFÖR INTE BYGGA KICKEN LÄNGRE NER SÅ ÅKARE OCH PUBLIK FÅR BÄTTRE KONTAKT? Att se INRUN(!), hopp och sen åkare på någorlunda nära håll när de avslutat åket borde inte vara så svårt att åstadkomma! i synnerhet med tanke på att speakerhögtalare (som sagt) bara fanns i botten av backen. Vore trevligt om de som lämnat kikare hemma (undertecknad) och stod placerade vid kicken också kunde känna sig delaktiga!

Och sen den dålige speakern såklart (reverse ist. för switch/fakie och de givande intervjuerna, "var det där bra?" och när han tog fel på Gagnier etc.) plus all väntan mellan hoppen... gör att man sammanfattningsvis tryckte fram både ett och två supersuck mellan gäspningarna.. mer frekvent hoppning nästa år tack!

Det här får gärna bli en tradition, men anlia lite kunnigt folk som arrangörer nästa gång da.

Stockholm big air - suck
Personligen blev jag väldigt imponerad av slalomen, speciellt mot slutet när du i stort sett kunde spegla dig i den isiga backen. Kändes också på hela upplägget som om det var tävling i slalom samt lite uppvisning i big air. Jag måste instämma i det som tidigare sagts om högtalaranläggningen, man hörde ingenting en bit upp i backen! Sen är det ju frågan om näten var för att skydda vid eventuella fall eller för att hålla publiken från backen, hade inte folk ledsnat och gått hem kunde det ha gått riktigt illa när Gagnier fastnade i nätet och ramlade. Big air kändes också väldigt inklämt, varför hade man nätet precis brevid landningen? Slutligen kan man väl säga att om man kom för slalomen så var det säkert kul men vi som kom för big air fick inget för pengarna. Till nästa år får man gärna köra big air separat med fler åkare (liknande JOI). Plus dock för Julia Mancuso...

Stockholm big air - suck
... jag vet inte riktigt vad jag skall säga när jag läser allt detta. ett eller två normala inlägg ocg resten infantila skitungar som klagar för att de inte har någon insikt om hur otroligt liten del av de alpina utövarna som åker twintip och håller på med bigjump.. sorgligt..

(jag förtår att ni fick vänta, åkare skall få skjuts upp igen.. inte åka släplift.. skoter tack, högtalarsystem skall helst höras och en person som skall vara speaker skall vara påläst och intresserad av allt som händer. annars kan man ha två eller fler speakers där de har expertiskunskap och inlevelse... men man tager väl vad man haver eller nått.)

alpin skidåkning , parallellslalom, slalom, och sådant är STORT!!!!

jibbigt e nytt, litet och "konstigt" i det stora majoritetens ögon,

Varför skulle de ta bort parallellslalomen och ta bort det 80% av besökarna kom att titta på ????

hmm.. tänk först klaga sen..

/Pinn

(det hade säkert blivit en superskön tillställning om bara de hade löst logistiken bättre)

Stockholm big air - suck
Varför då inte dela upp det? Tex annonsera att slalomen går mellan 19-20.30 och jibbingen därefter. Då kan man antingen välja att se det ena eller det andra, hade det varit så svårt? Sedan är det ju faktiskt riktigt tråkigt att man inte kan ha ordentliga speakers och kommentatorer under skidarrangemang i Stockholm. Visst är jibbing litet men det hjälper ju knappast den äldre generationen att förstå den genom misslyckade tävlingar. Hade man kört slalomen först hade man säkert lyckats bättre genom att efter det bjuda på en väl genomtänkt jibbtävling. Det hade nog lockat fler att stanna kvar!

Tanken var säkert att man skulle hålla upp tempot och bjuda på variation, vilket misslyckades totalt. Det blev riktigt rörigt och till slut hade man ingen aning om vilka som var vilka.

Hoppas att arrangörerna snappar upp lite av den kritik som kommer fram här i forumet.

Stockholm big air - suck
vem fan orkar se vanlig slalom live! ? det enda som spelar nån roll i den sporten är ju vem som vinne o de får man ju ändå reda på när tävligen är slut!

BIG AIR därimot skiter man fullständigt i vem som vinner (i alla fall jag)... man är bara där för o se coola trick o själva uppvisnigen.,

Stockholm big air - suck
Faan, man stod ju å frös ihjäl mellan omgångarna ju! så ja tyckte att upplägget inte var så specc bra...
å ja tyckte de va dåligt att man inte såg innrunet när dem åkte, om man inte kollade på skärmen..
å speakern var ju inte direkt chill :D å va faan gjorde de där live bandet där?!?! asså de va faan de värsta ja har sett å hört. Dem såg ju helt sjuka ut...
och man hörde faan inte ett skit om man stog uppe i backen, tycker att de kunde varit högtalare i backen, å så var de inge bra att dem sa aldrig vem som körde, man stog ju å undrade hela tiden..

så de här var väll inte specc bra, men slalomen var ju bra, Sverige piskade ju skiten ur dem andra :D 18 - 2 ju :P så de va väll de ända sopm va positivt me de här..

// Finnen

Stockholm big air - suck
"han kommer in baklänges, hoppar å vad han snurrar, var det 2 eller 3 varv?, 3 ja, alltså en 1080 eller nått sådant"

Stockholm big air - suck
Det jag funderar på när folk säger att de tycker man ska skita i slalomen nästa år så undrar jag hur de ska finansiera eventet?? Ok Friåkning är på stark frammarsch och flera bolag bla Peak har övergett de klassiska skidgrenarna och ägnar sig enbar åt friåkning. MEN Alpina grenarna är enormt stora och har dessutom stora sponsorpengar inom sig..
jag tycker de kunde skicka hela världscupen ner till sthlm och köra parallelslalom som någon form av avslutning inte bara ett par åkare.. detta skulle dra enormt med folk och sen kunde de ha en jibbing tävling typ vid midnatt lr så :)

Stockholm big air - suck
Håller med i princip alla här om att det va segt... Men live-bandet va i särklass. Deras rap-cover-medley va bland de coolaste jag har hört! Riktigt coola va dom med sina skottska strumpbyxor uppe vid naveln och t-shirts....

Stockholm big air - suck
henrik windsted har väl alltid varit kapten för svenska laget med tanke på rygg skada, niklas karlström ersatte jon olsson efter skada.. Kan ha fel

Stockholm big air - suck
Det finns flera saker att anmärka på men det finns några positiva också...
när hoppen väl kom (efter 100 år) så var de iaf. bra hopp och kul underhållning.
man visste dock inte vem som körde när man stog uppe i backen och de e ju lite trist.
Och visst, slalom i all ära men det tog ju upp big-jump tiden rejält.
så fort man hade vaknat och sett typ 4-5 hopp ville man ju se mer men då var de paus och slalomen skulle köra istället, dom körde iallafall bra, 18-2 :D
sedan håller jag med föregående svar, det konde ha funnits flera åkare och istället för att dom tävlade i lag kunde det va en segrare, fast domkanske ville skapa nån slags vännskaps grej för att inspirera och de e ju bra.
sist var det ett mysko lajvband, asså att ha ett blåspiano men plastslang uppkört i näsan e ju inte så himla seriöst men de va kul å kolla på dom, lite häftiga där me sina t-shirts och kortbrallor :D:D

allt som allt var det bra underhållning men lite mycket kall väntan då man bara stog å stampade.

// matte

Tillbaka
Topp