Stöckli Snake?

Knast

Ny medlem
Stöckli Snake?
Söker råd inför köp av nya skidprylar (skida, pjäxor, bindningar). Har åkt skidor och bräda sen liten. Bräda de senaste 10 åren. Mycket offpist i Alperna. Gillar aggressiv åkning. Desto snabbare desto bättre. Brukar ibland hyra typ super-G skidor någon dag när jag vill ösa på ordentligt i pisten efter att ha harvat i skogarna och i lössnön. Väger ca 85 kg. 183 lång. Inte extremt starka ben utan får jobba hårt med dom, och gör det, med viss behövlig vila emellan.

Vill kunna åka stort och fort i pisten. Behöver inte vara super-g radie men närmare stora svängar än små. Vill även kunna åka puder. Ska funka att ta sig ner med i "otillgängliga" passager.

Har fastnat lite för Stöckli. Vilken modell där borde vara något för mig? Längd? Andra märken och modeller som kan vara något?

Mycket tacksam för hjälp!

Stöckli Snake?
Om du verkligen vill köra Stöckli borde du prova den nya stormrider twintippen, testade den lite i våras och fann den hård, stabil och skön. Testade den aldrig i offpisten då det var hyrbindningar på den och 90kg fd tävlingsåkare+hyrbindning= syntax error. Men den fick rulla lite pist och lite park.
Snake är alldeles för kort och smal för dina behov.
Du borde satsa på något runt 190cm anser jag.

Senast ändrad:
Stöckli Snake?
Köpte Stöckli Stormrider xl förra säsongen. En synnerligen potent skida. Ös på så mycket du orkar. Fartstabila så det räcker och blir över. Går att köra både i pist och offpist,långa och korta svängar. En skida som kräver en del av åkaren men som ger mycket tillbaka. Jag är 185 lång och väger 100+ och skidorna är 184. Ett köp som jag är riktigt nöjd med.
Ytterligare ett + är att den pallar för tyngre åkare.

Senast ändrad:
Stöckli Snake?
Scott Schmidt är i min mening inget dumt alternativ i stöcklifamiljen. Åkte förra säsongen på ett par 178cm. Stabila osv... Tyngden var i mitt tycke det enda negativa att ha i åtanke.

Stöckli Snake?
fjordor sa:
XL är 76... duger mycket bra
76 duger absolut inte utanför pisten. Allt under 90 är i princip bortkastade pengar om de ska användas offpist. (givetvis funkar det någorlunda med ett par som är 85-90 men jag förstår inte varför man skulle satsa på något som bara är hyffsat.)
Var inte rädd för ett par tyngre skidor om du orkar med dom, tyngd ger stabilitet.

Stöckli Snake?
Knast sa:
Jag har siktat in mig lite på Scott Schmidt..Är dom så tunga menar du?
:) De är i mitt tycke tunga, men inte "för tunga". Visst märker man av dem, om man tex använder hudar eller bär skidorna. Till det ändamål de är tänkta för, tycker jag modellen svarar upp bra.

Stöckli Snake?
En väldigt ovanlig grej har hänt i denna tråden. Folk har hållt sig någorlunda inom ramarna! Inte en enda har tipsat om en skida utanför Stöckli-stallet...

Så därför föreslår jag Völkl Karma. Lättillgänglig/pris: Finns för några tusenlapp mindre än Stöckli, och går att få tag på Sport-Conrad.

Åkegenskaperna: Super-G. Svängradien ligger helt klart över 20 meter, tror nästan det är uppemot 25m. Snabba, stabila och styva för att vara twintip. Stöckli och Völkl har de styvaste normala twintipsen. De är "enbart" 87mm, jämfört med Stöckli S-rider TT som ju har 95.

Karman är en uppenbart bra modell, finns väldigt många som åker med dom, verkar vara en mycket vanlig allroundskida i staterna, så nog klarar den lite puder iaf.

Kan ju säga att när jag testade en polares Karma (åker själv på 96mm breda Scratch BC) så blev jag väldigt förvånad. Bra mycket styvare än mina BC, ruskigt kantgrepp, och desto fortare det går, desto roligare är det! Och jag är väldigt nöjd med mina BC som jag tycker klarar av det mesta inom piståkning...

Stöckli Snake?
stöckli e asbra! hr kört på alla modeler utom scott schmitt å s-rider typ å dom äger

Tillbaka
Topp