Stor skillnad mellan twintip och slalomskidor?

Wall-E

Ny medlem
Tjena
Jag har åkt skidor i hela mitt liv (snart 15 år) och har alltid hyrt vanliga slalom skidor. Men nu hade det varit kul att prova på twintip och då undrar jag om det är stor skillnad på åktekniken mellan dessa två, svårare med twintip? Kommer jag att vara som en nybörjare på twintip? osv..
För att ni ska på ett ungefär få reda på hur skicklig jag är så kan jag säga att jag har åkt väggen :P
Tacksam för svar! ;)

Hej!

Den enda skillnaden är den uppböjda bakdelen på en twintipp. i övrigt är det samma sak, du kan lugnt fortsätta att åka väggen.

Teknikmässigt kan du uppleva att det är en lite skillnad... Det är inte lika "enkelt" att åka bra på ett par parkskidor. Eller... Ett par riktiga pistskidor gör dig bättre!

Och som ovanstående skriver, det är ingen skillnad på parkskidor och pistskidor. De har alltid samma flex, flexprofil, monteringspunkt, skärning, taper, konstruktion, material och ståhöjd (platta). Den enda skillnaden är att de är uppböjda bak. Tillverkarna är så lata att de bara böjer vanliga pistskidor.

Att inte fler berättar vilka backar de har åkt, det är ju ett riktigt bra sätt att förklara på vilken nivå man åker skidor. Tummen upp!

Kan du åka vanliga pistskidor så kan du åka twintip.

Det är inte svårare. Det kanske kan kännas konstigt om dom är mittmonterade, men det vänjer man sig vid.

Carled sa:
(...) De har alltid samma flex, flexprofil, monteringspunkt, skärning, taper, konstruktion, material (...)
Aaaaah, länge leve ironin!
Jaa precis som Carled antyder så härstammar alla skidor ur en och samma modell, nämligen gamla goda förstaårsversionen av rossi B1. Alla skidor i hela världen tillverkas i samma fabrik och på samma sätt och får exakt samma egenskaper. Skidorna skickas från slovenien till kina där barnarbetare kapar skidorna i olika längder (de kommer i rålängd, 2,40m), böjer till tipparna med värmepistol och några skruvtvingar, och slutligen lägger på grafik.
Därför ska du inte gå på något säljarsnack om vridstyvhet, dämpning och allt annat tjosanhejsan de hittar på nuförtiden. Det är samma skit alltihopa och det är precis samma skidor du får vare sig du köper med en eller två tippar. :D

Ok, ett seriöst svar också:
Ja, det är skillnad på twintip och pistskidor. Det är även skillnad på twintip och twintip, och pistskida och pistskida.
Det är faktiskt alldeles för generaliserat att dela in lagg i twintip och inte. I verkligheten är det en väldigt flytande skala som idag ser ut ungefär såhär:

(Rå-räcer)
(Butiksräcer)
Pist/allround
Pist/freeride
Freeride/allround
Freeride
Puderskidor
/
Jibb/pipe
Jibb/park
Jibb/backcountry
Backcountryjibb/freeride

Varav de i (parentes) är de enda som i princip aldrig har en twintip eller semitip.
Dessutom finns det flera olika typer av shape på tipen, full twin, semitip eller rockered tip gör rätt stora skillnader på åkegenskaperna.

Dock är det skidans konstruktion och shape över lag som avgör hur den presterar i olika användningsområden, de sista 10-15cm av skidan är av mindre betydelse...

Om det inte blev klarare av den utläggningen så kan du istället göra som Stenis - "De ä bar å åk!"

eftersom du sa att du hade åkt skidor hela ditt liv så kommer det inte bli nå problem

Det beror helt på vilken twintip skida du ska jämföra med för vissa e ju nästan hel parkskida och vissa e även ganska bra i pist. T ex armada halo elr alpha 2 har 14 m radie i 176 så de gör väldigt skarpa svängar och beter sig då väldigt roligt i pisten men om du tar en 100% parkskida som t ex line afterbang så har den 18 meter radie och e symetriska så e de lite tråkiga och trögsvängda i pisten. Men en 100% pistskida beter sig alltid bättre i pisten än en twintipskida. Så om du ska åka pist så sattsa på pistskidor.

Nojlas sa:
Carled sa:
(...) De har alltid samma flex, flexprofil, monteringspunkt, skärning, taper, konstruktion, material (...)
Aaaaah, länge leve ironin!
Jaa precis som Carled antyder så härstammar alla skidor ur en och samma modell, nämligen gamla goda förstaårsversionen av rossi B1. Alla skidor i hela världen tillverkas i samma fabrik och på samma sätt och får exakt samma egenskaper. Skidorna skickas från slovenien till kina där barnarbetare kapar skidorna i olika längder (de kommer i rålängd, 2,40m), böjer till tipparna med värmepistol och några skruvtvingar, och slutligen lägger på grafik.
Därför ska du inte gå på något säljarsnack om vridstyvhet, dämpning och allt annat tjosanhejsan de hittar på nuförtiden. Det är samma skit alltihopa och det är precis samma skidor du får vare sig du köper med en eller två tippar. :D
Nojlas ibland älskar jag dig, fast på ett sätt som inte är gay

Väger twintips lika mycket som slalomskidor?
Kan man åka med slalomskidor i parken?
Brukar inte åka så mycket i parken åker mest i väggen och offpist:P

Ludde001233 sa:
Väger twintips lika mycket som slalomskidor?
Kan man åka med slalomskidor i parken?
Brukar inte åka så mycket i parken åker mest i väggen och offpist:P
Om man man med slalomskidor menar utförsskidor så menar man ju även "twintips"?
Menar man däremot FIS SL-raceskidor så är svaret det beror på vilka FIS SL-raceskidor man jämför med vilka twintips.
Svaret är alltså: Ja, Nej och mest av allt Det beror på.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp