Stor skillnad på tjej och killskidor?

tolle1711

Ny medlem
Jag har hittat ett par riktigt billiga Salomon Scream 8 Pilot med 810Ti bindingar på rea men det är en dammodell, längd 175. Jag är själv kille, 173 lång och väger 70 kg. Hur pass annorlunda är dammodellen? Är den mycket mjuk? Kanske till och med en fördel? Är det nån som kan vägleda mig? Åker hyfsat, men är ingen extremåkare. Nån tjej som har dessa nu kanske?

/ Tobbe

Hejsan!

Jag har inte själv åkt på just den skidan du frågar om men har egna erfarenheter från salomons Scream 10 pilot. Jag tycker för min del att den är för mjuk (jag är 180cm väger 65kg, åker avancerat och fort). Scream 10p är en mjuk, lättåkt skida. Passar i mjuk, pistad natursnö inte svenska, isiga konstsnöpister.

Om skidan dessutom är en dammodellså är den ännu mjukare. Då framförallt bakom bindningen, allt för att underlätta för tjejer som tenderar att i bakvikt när dom kommer ur svängen. Detta betyder alltså att skidan är lättare att sladda ut ur svängen, vilket i sin tur för med sig att åkaren får lättare att behålla en framåtlutad position och är förberedd för nästa sväng.

Kort och gott, är du en god skidåkare och van att åka på skär genom hela svängen så tycker jag att du ska sikta på en något styvare skida.
Men! är du medelgod och gjärna åker mycket på sladd så kan du säkert trivas på 8:an men jag tror inte du kommer tycka 10:an är svåråkt.
Prova och känn efter själv det är det absolut bästa.
Och till sist, det bästa tipset jag kan ge dig. NÄr du köpt dina nya fina skidor, ta en skidlektion! det är det värt!

/Kim
skidlärare och teståkare för Åkaskidor

Till Kim:

Tack för ditt snabba och uttömmande svar. Jag hittade faktiskt ett par Scream 10 Pilot + S914 , 180 cm på rea häromdan för 3500 spänn så jag slog till. Var lite tveksam på längden men det kan nog hjälpa till utanför pisten eftersom ag tyckte midjan var en aning smal, 70 mm.
Så drar till Les 2 Alpes på fredag så det blir till att nöta dem....och kanske en lektion på det :-)

Ha det så bra/

Tobbe

Tillbaka
Topp