Stora telemark pjäxor

denan

Ny medlem
Stora telemark pjäxor
tjena,

blev frälst på telemark förra vintern även om utrustningen kanske inte var bäst lämpad.

Problemet var att det var hyrgrejor med för små pjäxor. Är 201, vägar ca 100 kg och har us 13, eller 47,5 i skor.

Som nybörjare så kanske man kan nöja sig med nästa vilka mjuka skidor som helst, kan finnas ute på beg. men pjäxor känns som dead end, för att inte tala om beg. marknad (ja ja, beg är ju inte fräscht, men bättre än inget)

så vart hitta stora pjäxor, som kanske inte kostar skjortan heller?

/D

Stora telemark pjäxor
Hur långa är fötterna? Tror att de flesta tillverkare har upp till storlek 31 (och det är motsvarande cm)
Jag har us 13 i löparskor men kör strl 29 i pjäxor (mina fötter är typ 29,5-30cm)
När det gäller skidor tänk på att inte köpa för mjukt, du väger trots allt 100 och det ger lite tryck på laggen.
- anders

Stora telemark pjäxor
30,3 på högra, kanske 30,6 på vänstra, därikring.

Körde på 29,5 i vintras tror jag, det var inte roligt dock. Vet faktiskt inte vad som gäller för telepjäxor, mer än att tårna inte skall snudda framkanten av pjäxan vid utfall av bakbenet, och inte på frambenet heller.

Så jag har nog lite större fötter än du, men att du kör på 29 blir jag ju fundersam på vad problemet var i vintras med 29,5, om det nu var 29,5.

Stora telemark pjäxor
Det ena är att man måste se till så att man har inkörda pjäxor och det kan ta ett par dagar med smärta.
Pröva skalen (alltså utan innerskon) och se så att du har plats när du böjer.
Sen kan det vara så att ett skal större än det du hade kan fungera, kommer inte ihåg om det blir 30 eller 30.5.
Tyvärr så kommer det nog att kosta lite mer än just skjortor men att kunna åka obehindrat är nog värt det.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp