Storlek Denali XT Thermo vs. Vanlig

Gunnar_G

Ny medlem
Hejsan. Jag undrar om man ska ha nån annan storlek på Denali XT Thermo jämfört med de vanliga. Jag har nämligen 9,5 på vanliga (jag äger inga) och då sitter de komfortabelt, men thermo finns ju bara i hela storlekar så kan jag köpa storlek 9? Motsvarar thermo 9an den vanliga 9an exakt eller är det skillnad?
Jag har ingen möjlighet att pröva thermon.

Och är det någon som vet vad 9an motsvarar i mm (ni vet på skalan mellan typ 240-380)

Tjena

Scarpa Denali XT med Termo

Jag har fjolårets Denali med Termo innersko. Den fanns ej i Sverige med termo men i alperna såldes den redan förra säsongen.

I normala slalom pjuck , Salomon ; har jag alltid haft 27,5 = 8,5 i storlek.
27 och 27,5 har ju samma skal.

Men Scarpa Denali har av någon anledning en annan storleksindelning där 8,5 och 9 har samma skal.

På mina skal står alltså 8,5 - 9. Dom är inte längre än mina Salomon 27,5

Lästen är ganska smal men det är ju lätt att trycka om dom blir för smala.

Innerskon på årets modell skiljer sej litet mot den jag har.
Den har omlåttplös. Min har normal plös men det borde inte påverka storleken.

Du kan inte prova? Köpa pjuck utan att prova verkar väl våghalsigt.

Om du skall baka dom själv finns en bra instruktion på www..telemark.pyrenees.com hemsida.
Var noga med att padda på fötterna där du behöver mer utrymme och en gjuten innersula skall sitta i när du passar in dom, men inte när du värmer dom.

Skulle resultatet inte bli 100 vid första försöket är det bara att värma om dom. Mina sitter som en smäck

Sen innan du börjar baka kolla skalets passning beträffande plös mot skal. Dom är ganska yxig tillverkade så en avslipning för bättre passform är ev. nödvändigt.

Ett alternativ till Scarpan är Garmont som ser betydligt slimmare ut. Den är litet vidare i lästen och en aning softare. Dessutom har dom fästen för Dynafit lättbindningar.
Hoppas det här hjälper dej

Hur stort ska skalet vara? Jag har hört att det ska vara ca 1-2 cm längre än foten, utan innersko i altså. Stämmer det?
Om jag testar ett skal där jag har 1-2 cm bakom hälen när tårna tar i. Då borde de passa, eller?

Jag kan inte prova thermo modellen altså. Den vanliga har jag möjlighet att prova.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp