Stormrider XXXL

petli294

Medlem
Stormrider XXXL
Är det någon som har testat Stöcklis Stormrider XXXL ( alltså 89mm midjan, efterträdaren till Scott Schmidt) i lite bättre förhållanden än ishård pist? (Tandådalen nu i november)?

Fungerar de i lössnö.

Bakgrunden till frågan är att jag inför det kommande skidköpet snöat in på ett par mantra i 191. Testade 177 förra säsongen och även om de var för korta för mig gillade jag dem. Men eftersom man inte vill chansa tog jag mig till Tandådalen för testarhelgen. Mantrorna fanns där men enbart i 180-ish längd och jag var tvungen att klämma in fötterna i ett par alldeles för små mjuka lånade pjäxor som inte gav skidorna rättvisa. Mantrorna är fortfarande ett alternativ, men inte lika starkt längre.

Däremot hittade jag Stöcklis Stormrider XXXL vilket visade sig vara en alldeles överdjävligt trevlig skida i de förhållanden som rådde där. Det vill säga stenhård pist ena dan och /uppkörda pucklar med lite mjukt och lite is andra dan.

MEN hur blir dessa skidorn när det kommit lite mer snö och man vill söka sig utanför pisten. Skidan är bara 89 mm i midjan och jag är rädd att det inte kommer att fungera särskillt bra utanför pisten. 89 mm kan ju fungera som allround i en mjukare uppsättning.Skidan är så pass styv att jag är rädd att den bara kommer att plöja rakt igenom pudret och inte ge tillräkligt med flyt. Har ju nu jobbat ett par år på att få bort gamla hoppar höftvickar tekniken och är rädd att dessa skulle tvinga tillbaka den. Är inte ute efter ett par rena puder plank utan ett par skiddon som fungerar hyffsat de dagar jag tänkt åka på oavsett vad det är för förutsättningar.

Kan ju även nämna att jag är en bit över 180 cm lång, snittar in strax under 100 kilo och har någon gammal andraplats i distriktsmästerskapen i GS i bagaget från när jag var 15. Efter det har jag säsongat en vinter i alperna.Skidåkningen blir nu för tiden en 5-6 veckoslut plus ett par veckors heltidsåkande. Allt nere i alperna eftersom jag jobbar en hel del i Zurich. Åker så mycket offpist som jag kan hitta och vi brukar göra en del kortare turer.

Stormrider XXXL
Som stor fan av Stöckli skidor så rekommenderar jag givetvis att du köper ett par!

Däremot så är det väl lite tveksamt om de är ett idealval för att köra offpist i alperna.... i en lång längd och med mkt fart så går det såklart men är ju inte lika bra som en riktig feting.
Själv har jag kompletterat mina Stöckli (Stormrider och DP pro) med ett par Sumo för djupa dagar, tycker att det är en bra lösning. Men ska du bara ha ett par skidor och åker mkt offpist så bör du nog kolla på något bredare.

Tillbaka
Topp