Större fötter = Bättre flyt i djup snö!

Mattiasaberg

Ny medlem
Tänker ta upp detta nedtystade och lite bortglömda fenomen som skidindustrin inte vill ska komma på tal.
Jag har efter mkt efterforskning kommit fram till att större fot ger högre procent flyt än breda skidor.

Mattiasaberg sa:
Tänker ta upp detta nedtystade och lite bortglömda fenomen som skidindustrin inte vill ska komma på tal.
Jag har efter mkt efterforskning kommit fram till att större fot ger högre procent flyt än breda skidor.
och hur sjuttsingen definerar man högre procent flyt?

Senast ändrad:
det där var inte mkt till tråd. Du visar inte vart du har läst/hört detta och inget som styrker det...I call BS!

Vi har haft långa disskusioner, hela nätter, bastubad, liftåk om detta.
Det finns inga vetenskapliga bevis, men en som har storlek 45 borde ju teoretiskt sett inte sjunka lika djupt som en som har storlek 39..

SNDVLL sa:
Det finns inga vetenskapliga bevis, men en som har storlek 45 borde ju teoretiskt sett inte sjunka lika djupt som en som har storlek 39..
precis dit jag ville komma.. det borde dessutom vara lättare att göra butters eftersom man för en större hävstång...
lite ot men men..

ajaj sitta och göra trådar på fyllan mitt på dagen, ingen ordning på dagens ungdom....

så du menar alltså att bredden på skidorna (skidans arean) skulle flyta sämre än arean på fötterna?

Jävla idiot tråd, som nu även är rapporterad.

...he he he, ja det var ju en teori det!
Vänligen, redovisa dina källor

...möjligen kan det ha en viss koppling till källornas alkholintag
men som sagt, kom igen!
Vi väntar med spänning!
/A

Det här är ju otroligt intressant ... speciellt "högre procent" ... vi mäter lutning i % (eller grader), alkoholhalt i %, moms i % och nu tydligen även "flyt" i %.

Hur många % flyt ger 28,5???

;-) / MM

Kan du inte räkna ut det utan att behöva fråga om hjälp så har du inte på berget att göra! Se så, kila iväg och köp ett par snowblades nu!!

Aha ... "större fot" är samma sak som "big foot" som är Kneissls klassiska snowblades! Behövs en hel del av både procent och promille för att ett par storfötter ska flyta i djupsnön. Näe, jag står över! ;-)

Senast ändrad:
SNDVLL sa:
Visst är det så, under förutsättning att man åker på fötterna. Åker man på skidor så ger större skidor bättre flyt.

men förr-f---n MM, behöver jag verkligen påminna att att 28,5 renderar en alkoholhalt på minst 54% i flyt asså, momsen oräknad! Vi snackar Cask strength här! Dom lär sig inge alls i plugget längre, bedrövligt ... suck!
Slagsidan torde i a f snabbt uppnå 99%, approximativ processtid 1,34s, men följer man följer normen måste man slänga in kompensationsfaktor, förslår K>1,01, aldrig över 1,03, du fattar ju direkt vad som kan hända, eller hur?!

Du Mattiasaberg, jag sätter upp ett excelark....
Skare va så jevvla svårt...?
Bahhh
/A

PS. Inte känner jag din farsa? SM i Gällivare 84, gamla banan? Fan va han vurpa...!

Senast ändrad:
snorkel sa:
SNDVLL sa:
Visst är det så, under förutsättning att man åker på fötterna. Åker man på skidor så ger större skidor bättre flyt.
Nu tycker jag du tänker lite utanför lådan här.

(På ett dåligt sätt)

Senast ändrad:
Vikten spelar minst lika stor roll. En myra sjunker inte ned te,x. Så en lätt person som har mindre fötter men ändå stora skidor,, borde inte sjunka ned lika mycket?

Skidsuge-Erik sa:
Vikten spelar minst lika stor roll. En myra sjunker inte ned te,x. Så en lätt person som har mindre fötter men ändå stora skidor,, borde inte sjunka ned lika mycket?
Det där är inte beroende på myrans vikt, utan på antalet fötter.
Som vi alla vet så är fem myror är fler än fyra elefanter. (En av fysikens grundpelare?). Slutsats är således att antalet fötter har stor inverkan på flytet. Fler fötter = mer bärkraft.

Aha! Festå precis! En tusenfoting på Ski Logik Depth Hoar, OPTIMALT!, vi snackar flyt, lyft, bärkraft! Appropå bär, sprit på svarta vinbär är ju inte fel heller, asså med tanke på flyt å bärkraft å sånt...
/A

Haha, varför ta bort den här tråden, onekligen det roligaste som finns att läsa i hela forumet...

Tillbaka
Topp