största skillnaden mellan split och en powderboard

Nizzel

Medlem
Jag har funderingar på att köpa nästa bräda till artilleriet,
och jag är sugen på en powder bräda eftersom jag har både park och allmountain redan.
Dok så vill jag även köpa en splitboard för att kunna börja gå på tur, men börjar fundera om jag kanske
ska köpa en splitboard direkt, för att slippa inköp av två brädor och även åka min splitboard i offpisten de
dagar det är väldigt mycket puder i dvs "skidbackar"
dessa dagar blir alltså utan skins och stavar använder den 100% som en vanlig snowboard

Jag undrar av två skäl, först och främst ekonomin, men jag vill jävligt gärna börja tura så splitboard
står högst uppe på listan, men det gör även en powderboard.
- Det jag skulle behöva lite tips om är:

Fördelar nackdelar att åka splitboard istället för en vanlig powderbräda bl.a
Känsla
Prestanda

Idk bomba bara med tips allt ni kan tänka er!
tack på förhand #wknd_weez

75553051_10157324913423800_1447838706751766528_n.jpg

Nej. Jag ville ha en puderbräda för vanliga mjuka brädskor och en splitbräda för hårda tur(skid, jovisst modifierade)pjäxor. http://www.phantomsnow.com/system/boots
Vanliga mjuka brädskor och bindningar är av helvete, om man måste traversera litet mera och hårdare snö.

Splitboards är lite tyngre än vanliga brädor och bindningarna saknar oftast dämpning helt (är ju inget problem i puder). Sen är de lite styvare än vanliga men det finns ju både mjuka och styva splitboards, så de blir lite mindre snabbsvängda och poppiga. Jag har haft både en styv och lång split (Voilé Mojo) och en lite kortare och mjukare (Burton Flight Attendant). Den mjukare fungerar mycket bättre i puder och den har lite mer tip rocker.

Kanske köpa en split i år och som du säger köra puder i skidbackar på den när det är puder och en renodlad puderbräda nästa år?

Splitboards har väl mycket mindre vridstyvhet också, så de får en annan dynamik på det sättet.

Köp en puderbräda med en ABS-remsa i mitten och dela den själv när tiden är mogen? :)

bra synpunkter, tror kanske jag får ta och köpa båda två.
man vill ju inte kompensera för en snowboard känner jag
då lägger jag ut 8000:- extra för en riktigt go pow bräda och köper
en splitboard med tillbehör separat kanske inte super ekonomiskt
men samtidigt guld värt!

antar man vill ha en semi hård splitboard när jag tänker mig man kommer ju droppa in lite brantare backar backcountry gämfört med Sveriges skidorter ;D

Och tack för alla snabba grymma svar :D

bra synpunkter, tror kanske jag får ta och köpa båda två.
man vill ju inte kompensera för en snowboard känner jag
då lägger jag ut 8000:- extra för en riktigt go pow bräda och köper
en splitboard med tillbehör separat kanske inte super ekonomiskt
men samtidigt guld värt!

Fast om du redan har bindningar så måste du inte lägga ut 8000 på en puderbräda.

Absolut en puderbräda! Hovercraft! Bäst för puder, men också en av de bästa brädorna för on-pist-gay-carving! Och man kan hitta en sån för ca. 350 euros.

P.S. Jag är nu i problem. På tisdag skall vi till Cervinia och Aosta Pila, för 10 dagar. Vad skall jag ta med? Hovercraft med skidpjäxor och hyra skidor? Helvetes tunga freeride skidor med Barons och hudar bara? Third world problems jovisst.

Senast ändrad:
Absolut en puderbräda! Hovercraft! Bäst för puder, men också en av de bästa brädorna för on-pist-gay-carving! Och man kan hitta en sån för ca. 350 euros.

P.S. Jag är nu i problem. På tisdag skall vi till Cervinia och Aosta Pila, för 10 dagar. Vad skall jag ta med? Hovercraft med skidpjäxor och hyra skidor? Helvetes tunga freeride skidor med Barons och hudar bara? Third world problems jovisst.
Definitivt inte third world problem. ;)

Det finns många som kostar mer och många som kostar mindre än 8000kr.

Jag har varit väldigt nöjd med min Korua. Den kostade mindre.

En bräda som kan vara intressant är Strandas Tree Surfer. Jag har bara åkt den i pist, men den lär ju vara ännu bättre i puder än i pisten och i pisten var den grym.

Riktigt nöjd med min hovercraft split i puder men kör den i allt från isiga pister till längre turer och den är grym. Kör hardboots och spark dyno dh plates

Snödjup

Tillbaka
Topp