Stort behov av hjälp

jonas_roger

Ny medlem
Stort behov av hjälp
Hej!

Det var några år sen jag åkte skidor nu, men fick tag i en skidresa i år och behöver ett nytt skidställ.

Skulle detta skidstället funka eller det helt värdelöst?

http://www.stadium.se/sport/vintersport/klader/096502/point-zero-ski-set-pf09

Ska man satsa på ett enfärgat eller olika färger på byxa/jacka? Jag vet att det är fråga om tycke och smak, alla tycker vi ju olika, men jag har grubblat som f-n på om jag ska ha olika färger eller om jag ska ha samma färger.

Kom gärna med förslag

Stort behov av hjälp
Ja, det där var ju inte riktigt det bästa skidstället kvalitetsmässigt, men jag tycker iaf att det är snyggare med olika färger men gör som du vill för du vet väl vad du tycker är snyggt.

Stort behov av hjälp
Billigare skidskläder brukar inte vara så bekväma eller ha bra fickor. Varma är de säkert men när du blir svettig så kan de bli väldigt obekväma.

Men det beror på hur mycket du åker... Om du åker en vecka per år så kan du köpa vad som helst förutsatt att det håller och funkar i en hel vecka.

Stort behov av hjälp
Okej. Hur är kvaliteten på märkena Everest och McKinley, är detta ngt ni rekommenderar eller ska man satsa lite mer?

Jag ska åka Tors-Sön i år en skidresa en så länge, men det kan ju bli mer och har väl tänkt att ha skidstället i några år. Jag vill inte lägga ned en hel förmögenhet på det, max 1000 kr för byxorna och max 1500 kr för jackan.

Stort behov av hjälp
Everest och McKinley (PZ har jag inte lika mycket erfarenhet av) är bra grejer till ett bra pris..
Att köpa Burton och Oakley och Salomon och Peak Performance och .. och .. och.. är inte direkt prisvärt om man är ute efter funktionen i första hand, lagom dyra grejer av ett stabilt märke är (enligt mina erfarenheter) saker som allt som oftast funkar bra i förhållande till vad man betalar! Sen får man -såklart- ut mer om man lägger 4k pbyxor + 4k på jacka i utrustningen, men seriöst så är det idioti om det är första resan på flera år (och kanske sista på ytterligare några..)

Där haru min uppfattning, kommer antagligen bli totalsågad då jag inte uppmuntrar till att köpa det dyraste och fetaste..

Stort behov av hjälp
Jag kör Everest och tycker det är okey. Andningen är väl det som funkar mindre bra, så det kan bli lite svettigt och varmt ibland. Fryser gör jag då aldrig. Se till att hålla dem rena och tvätta inte med mjukmedel i. Har aldrig känt att det regnat igenom dem heller.

När det gäller kvalité har jag inget att klaga på, inga sömmar som gått upp eller dragkedjor som gått sönder. Enda som hänt var att den lilla fliken som man ska dra i för att få upp liftkortsfickan trådade upp sig, men jag klippte bara bort den :-)

Färgmässigt tycker jag du ska köra på olika färger på jacka/byxor ;-)

Stort behov av hjälp
Har haft ett everestställ, var iofs deras dyraste, i några år och det är fortfarande i nyskick. Har åkts puder och annat utan att någonsin ha blivit blöt eller kall.

Stort behov av hjälp
Tack för era tips!!

Jag hittade denna jacka:http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=3974&ProductDetailId=24067

Skulle den funka för mig som åker bara skidor och inte bräda?

Tillbaka
Topp