Stöten: Upp med turskidor och hund på kalfjället?

nikasp

Medlem
Tjena,

Kommer att varva carving med turskidor i påsk och vill ta mig upp på fjället med hund och sambo. Var kan man ta sig upp? Jag har klena turskidor med stålkant och tjejen vanliga vallafria. Tips på hur man kommer upp och ner uppskattas. Tänkte gräva snögrop och grilla var planen :) 3 veckor kvar...

http://www.stoten.se/ski_Pistkarta.asp

Finns en led som går till vänster om "Mormors störtlopp" (om du står i dalen och tittar upp mot backen), den är inte speciellt brant så det går rätt bra att ta sig upp.
Om man hyfsad på att åka längdlagg så tar man sig ner för samma backe utan större ploblem, körde själv med ett par race-längdskidor vid nyår... kände sig som bambi på hal is men ner kommer man ju alltid ;)

Låter bra! Det är lite spännande att köra längdlagg nerför, speciellt med en hund som blir mer taggad ju fortare det går. Körde åt helsike första gången jag åkte inlines med honom. Var tvungen att köra kraftiga carving-svängar för att ta ner farten i en backe men han blev rätt stressad av ljudet och sprang fortare och fortare och fortare. Till slut fick jag slänga mig i diket annars hade skrillorna tagit eld av hastigheten :)

Tillbaka
Topp