Strul med dynafitpjäxor...

En av mina gamla Dynafif Zero pjäxor har lyckats tappa metallbiten i bak där pinnarna från bakbindningen ska hållas fast. Nu har jag fått tag på en ny sån men då inser jag att den gamla skruveländet hade gått av och drygt hälften av den sitter just där jag vill skruva fast den nya. Hur f-n får man bort den gamla utan att helt
ha sönder sina pjäxor?

Funderar på om man ska vara tvungen att lämna in dom men jag bor inte direkt granne med någon bra pjäxmeckarfirma.

Tror skruven är 2.5 - 3 mm och det är lite snålt för att köra grispitt, det jag funderar på är helt enkelt att
försöka borra bort den gamla skruven. Vad tror ni?

//Peter

Borra ut gamla skruven, fyll hålet med epoxy och låt det torka.
Sedan får du borra ett nytt hål och köra med en ny skruv.

Jag limmade fast den nya skruven när det hände mig förra vintern.

Skruven verkar ju inte ha suttit centrerat från början... Eller? Jag funderar till om det kan ha bidragit till att den till slut har gått av? Gamla pjuck sa du så jag gissar att du inte försökt få det på nån form av garanti? Har du kollat med nån butik om det skulle vara möjligt? Annars är det nog bara att göra enligt förslaget ovan.

Tack för svaren,

Anledningen till att det ser ut som om den gamla skruven sitter snett beror nog på att jag försökt skruva
in den nya utan att inse att det satt något i vägen...

Jag gjorde ett försök att skruva in den nya skruven bredvid den gamla. Det gick men det er ut som
det blir betydligt värre spänningar i skruven på det viset. Får bli att ta bort den gamla och börja om på nytt.

Några tips på vilken epoxy som är bäst. Misstänker att man ska satsa på något som inte härdar alltför snabbt.

Vad tror ni annars om att limma dit metalldelen (förutom att skruva givetvis)?
När jag jämför med den som sitter på den andra pjäxan som har varit med på ~60 skiddagar så är det ingen större skillnad.

För övrigt pekar mina högst ovetenskapliga tester på att det är när man tar av sig skidorna som den värsta
belastningen hamnar på skruven.

//Peter

ctrl-alt-delete sa:
Tack för svaren,

Anledningen till att det ser ut som om den gamla skruven sitter snett beror nog på att jag försökt skruva
in den nya utan att inse att det satt något i vägen...

Jag gjorde ett försök att skruva in den nya skruven bredvid den gamla. Det gick men det er ut som
det blir betydligt värre spänningar i skruven på det viset. Får bli att ta bort den gamla och börja om på nytt.

Några tips på vilken epoxy som är bäst. Misstänker att man ska satsa på något som inte härdar alltför snabbt.

Vad tror ni annars om att limma dit metalldelen (förutom att skruva givetvis)?
När jag jämför med den som sitter på den andra pjäxan som har varit med på ~60 skiddagar så är det ingen större skillnad.

För övrigt pekar mina högst ovetenskapliga tester på att det är när man tar av sig skidorna som den värsta
belastningen hamnar på skruven.

//Peter
Jag körde med 24h epoxy, men åkte på det innan det var helt tort.

Min metalldel har jag limmat fast, en lång träskruv och 24h epoxy så kommer du aldrig mer ha problem.

Tillbaka
Topp