studier i närheten av bra skidåkningsmöjligheter?

eddi

Ny medlem
Hej,

Jag är en tjej som studerar ekonomi ( främst marknadsföring) och nu börjar det vara tid för utbytesstudier.

Mitt mål under utbytestiden är att kunna åka så mkt skidor som möjligt då Helsingfors känns väldigt platt o regnigt.

Därför rådfrågar jag nu er, bäste freeride:are, har ni tips på universitet i närhet av bra skidåkning? Gärna ifall ni har studerat själv får ni berätta om egna erfarenheter, för övrigt så tas goda råd alltid emot :)

Jag har själv åkt mycket skidor, både pist och en del offpist, och ser helst att utveckla mitt offpiståkande ytterligare.

Studierna skall vara på engelska och får ligga var i världen som helst. ( Är dock insöad på Kanada just nu)

Tacksam för svar o ha en bra säsong allihopa!

Har du tur kan du studera på engelska i Torino eller Milano.

Portland, Oregon, verkar fint. Det är en bit till skidåkningen, men den verkar bra. Dessutom har du skidåkning nästan året runt på Mt Hood. Det finns många ivriga telemarksåkare i staden, så du kan nog få sällskap varje helg om du vill. Kolla www.telemarktips.com om du är intresserad. Det verkar vara en del bra konserter i Portland också.

Från Boulder i Colorado är det 1,5 timme till närmsta skidåkning, i Loveland Pass, och 2 timmar till Vail. Mellan dem orterna finns det många skidsystem. I april kan du köpa billiga liftkort för många av dem.

Bozeman i Montana har skidåkning en halvtimme utanför, i Bridger Bowl. Många tycker att det är bra där, men jag blev inte så imponarad. Det är litet, och ganska lite intressant terräng. Big Sky däremot bjuder på fin åkning högst upp i annläggningen. Men resten är helt värdelöst - superflackt. Som tur är är det sammankopplat med Moonlight Basin, som jag inte har prövat men det ser bra ut.

Ha en fin säsong själv

Western State College i Gunnison, Colorado! Lite mer rough a:n Boulder... Colleget ligger på 2.700 meters ho:jd 30 min från Crested Butte. Jag pluggade da:r och trivdes mycket bra efter att kulturchocken hade lagt sig.

Jag tror att det bara a:r 30% tjejjer da:r så de skulle bli o:verlyckliga om du valde att åka dit!

TellyHelly sa:
Från Boulder i Colorado är det 1,5 timme till närmsta skidåkning, i Loveland Pass, och 2 timmar till Vail. Mellan dem orterna finns det många skidsystem. I april kan du köpa billiga liftkort för många av dem.
I oktober och november kan du köpa ännu billigare som student. Loveland var väll $99 för 4 valfria dagar, steamboat $99 för 6 valfria dagar och Jackson hole $159 för 6 valfria dagar.

Laramie, Wyoming funkar också bra att plugga i. Grymt outdoor adventure program. Marknadsföring och management hade riktigt bra kurser.

Pluggar själv i Grenoble som är en superstad med närhet till många bra skidorter. Staden är bokstvligen talat omringad av alper. Det finns diverse engelskspråkiga masterprogram som du skulle kunna plocka kurser från, tex på ESC, ecole superiur de commerce. Finns även två eller tre andra universitet som erbjuder ekonomkurser vet dock inte hur det är med engelska. Om du inte kan någon franska alls är Grenoble dock troligen inte den optimala platsen eftersom fransmän i regel är fruktansvärt dåliga på engelska.

Jag har många kompisar som pluggar/har pluggat i Lausanne i schweiz, och där är det inga problem med att hitta kurser på engelska vad jag har förstått. Lausanne är en mycket internationell stad så du klarar dig förmodligen ganska bra utan att tala franska. Längre till alperna dock och MYCKET dyrare. För övrigt en fantastiskt vacker plats med lac léman i förgrunden och mäktiga alper som tornar upp sig på andra sidan.

Tusen tack för era förslag!

Ska kika närmare på dem samt kolla med skolan här hemma:)

Ha en bra vinter

mvh. Erica

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp