Sugar Daddy

Maradona

Ny medlem
Sugar Daddy
Hello!

Har en fråga ang byta bindning på dessa skidor. Har just nu orginalbindningen R:614(med platta) på, men om man vill byta denna bindning vilka är då bäst att sätta på? Finns det någon som har erfarenhet av detta? Passar en salomonB bättre än t ex. en markerB spelar det någon roll?
Ställer frågan då jag hört att de kan bli lite tunga att gå på tur med...har dock inte testat själv. Har iof fotbollsben men det är alltid bra att höra sig för...

tack för hjälpen!

Sugar Daddy
Polare som har fimpat plattan använder sig utav Salomon, jag har hört att de är de enda som passar in mellan de två "beta-rören". Se till att skaffa typ 16-18 bindningar som pallar trycket bara...och glöm inte att skistopper:na ska vara feta!

Sugar Daddy
Det går att montera Salomonbindningar även på plattan om man vill. Det krävs dock rätt nogrann inpassning för att se till att alla skruvar får tillräckligt material att ta i när man borrar nya hål. Jag moddade om plattan på ett par BetaRace 9.16 till att passa Salomonbindningar och det fungerade utmärkt. Jag ville, precis som du, minska vikten, då de Atomic/Ess-bindningar som medföljde i orginalpaketet vägde bly. Det var iofs ett par 170 slalomraceskidor och påfrestningen är väl lite mindre jämfört med ett par SD. På ett par större doningar kan det vara på sin plats att förstärka gängorna genom att limma dit små aluminiumplattor under hålen. Annars går det som sagt att skruva direkt i betatuberna som tidigare sagts.

Däremot funkar det inte att, som StefanE uttrycker det, "skaffa typ 16-18 bindningar" (räcker det inte med en bindning per skida?? /Språkpolisen) och montera utan platta om nu skidan har tuber under foten. Salomons S9.16 och S9.20 har ju en extra förstärkningsskruv under skidstoppern som då hamnar mitt i skidan, dvs mitt emellan tuberna. Utan den skruven blir bindningen sladdrig i konstruktionen runt skidstoppern. Det gör att du får klara dig med en S9.14 eller lägre.

Sugar Daddy
Hmmmm. Det går rykten på nätet att Atomic kommer att plocka bort plattorna på Sugar Daddy och Big Daddy till nästa år och köra med en platt ovansida där bindningen ska monteras, precis som det är på R:ex och årets Teledaddy. Dock bara ett rykte än så länge...

Fast ok, det hjälper ju tyvärr inte Maradona förstås men det är alltid kul med lite prylskvaller.

Tillbaka
Topp