"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Sumo eller Sanouk eller Seth Vicous189 | Freeride

Sumo eller Sanouk eller Seth Vicous189

MrFresh

Ny medlem
Hei.
Har ødelagt skiene mine og har fått noen gode tilbud. Vil ha en rask pudderski som man kan pløye både ny og oppkjørt snø med, men vet ikke hva jeg skal velge. Er det noen som har noen anbefalinger?
Jeg er 186 og 91kg...

Är du så stor och erfaren (duktig) åkare så ta Salomon AK rocket eller Atomic big daddys... Det är lagg för en riktig man ;) Båda är grymt härliga att pressa i puder, stabila och vansinnigt snabba, dessutom har Ak rockets en grymt läcker splittail som folk stirrar efter. De kanske inte något som man tar ut i pisten, men ute på berget är de fantastiska.

Jag antar att ditt val grundar sig på att du får bra pris på just dessa skidor, eller? För de skidor du funderar över är ganska olika varandra.

Men står valet mellan dessa så måste jag säga att Seths skida är den bästa. Den är mer användbar i alla förhållanden, till och med i pist och park.

Men jag skulle faktiskt fundera på längden, du får en rejäl plattform att stå på även med 179:an. En decimeter gör inte mycket skillnad på stabiliteten, men faktiskt ganska mycket på hur hanterlig den är.

Jag har inte testat någon av dem så vilken du ska välja får någon annan rekommendera.

Men om du väljer K2:n ska du definitivt ha 189 cm om du väger 91 kg. Jag väger 25 kg mindre än dig och åker på 184 cm Völkl Mantra och upplever inte dem som svårhanterliga. 1 dm längd gör skillnad på bärigheten och med din tyngd lär du inte ha några problem att manövrera dem.

Håller med Peter, att följa Dirtbags råd vore nog det dummaste du kan göra. Både din längd och tyngd gör sig bättre på ett par störe skidor! (jag är 180cm, 88-90kg och åker på 190cm hårda skidor och vill gärna ha lite längre om jag skulle åka på en twintip.)
Sen angående vilken av dessa skidor du ska välja så har jag inte åkt på någon av dom men har klämt och böjt på alla utom Sumon.
Sanouk är supermjuk och jag skulle nog inte vilja ha den som "allroundmjuksnöskida", Sumo är nog lite väl bred om du inte har tänk dig att köra enbart lössnö med den (och den finns bara i 180 om du inte får tag på nästa års som kommer finnas i 190) så K2 vore nog mitt råd då den är lite hårdare än Sanouk och lite smalare än Sumon.

Allt detta förutsätter ju att du har nån deal på just de skidorna och därför inte vill välja någon annan.

Hej,

Du ska definitivt köpa Seth vicious. Bra bärighet och grymt "sväng" i pist för sin bredd. Känner en kille som kör på dem, och han äär så himla nöjd. Du skall ha den längsta de har! Är själv 186 cm och har en Gotama på 190 cm och det är ganska lagom. Ändå väger jag under 80 kg. Inte det minsta svårhanterligt och dessutom kvick, och K2:an är ännu kvickare

Om du vill ha ytterliggare alternativ så är jag mycket nöjd med Gotaman. Sanouken ska du bara ha om du enbart åker djup puder, går inte att åka ens det minsta lilla pist! Svänger knappt, emn grym i offpisten! Har dock hört att den är skör och går sönder lätt!

/D

Det var ingen kritik Dirtbag, jag helt enkelt bara ventilerade min åsikt.

Sen att du anser att det är bakåtsträvande att vilja åka på längre skidor, det får stå för dig.
Jag(och många med mig) anser att om man vill få ut max av en storbergsskida så bör du ha en längd som passar din åkstil, kompetens och framför allt din kroppshydda/styrka. Detta innebär att så länge man inte ska trixa runt bland träden i Åre så är det bättre med en skida på minst 190cm för en seriös skidåkare med hans/min kroppshydda.

I princip alla mina skidåkande vänner åker på skidor mellan 189-193 när det ska åkas lössnö och ingen av dem anser att de vill ha en kortare skida.

Du verkar tro att jag är en dununge utan erfarenhet från det förra årtiondets skidor men jag kan säga att jag har tävlat på storslalomskidor på 209cm och slalom på 201cm och givetvis har längden på skidorna gått ner avsevärt. Sista året jag tävlade hade jag 155cm slalomskidor och 193cm storslalom, sen dess har längderna inte ändrats nämnvärt. (herrar måsta ha minst 165cm slalom nu mer)
"Man kör inte längre på 215:s skidor i fartgrenarna." Vart får du det här ifrån? Till och med damerna kör på skidor runt 210cm i störtlopp, herrarna ligger någonstans <10cm längre än så.

För att avrunda så kan jag säga att många märken börjar göra sina skidor längre igen då de har fattat att det inte är lika stabilt på en kortare skida. (Völkl Sumo kommer att finnas i 190 nästa år) Jag åker t ex på 184cm långa twintips och jag vill definitivt inte ha kortare parkskidor än så.

Jag tycker att sanouken är för mjuk för mig men i övrigt är den en ypperlig skida, funkar i parken om man kan åka...

jag är 183cm å väger mer än decitonet :) (kunde vara 105kg) sumon är väl fin annars? köp den :)

Dirtbag: Har du testat 189:orna? (eller ett par andra liknande skidor i den längden)

Om man testar ett par skidor som är 190 cm och inte upplever dem som svårmanövrerade, vad finns det då för fördelar med att välja en kortare skida?

Om en erfaren åkare som väger 90 kg inte ska välja 189:orna, vem riktar sig i så fall denna skida till?

Litet tillägg: Ovanstående är att ses som nyfikna frågor som jag gärna vill ha en förklaring på :)

Litet tillägg2: Innan de skidorna jag har nu åkte jag på ett par 170 cm skidor i två år (Völkl 7 24 Pro) och jag har hittills enbart märkt fördelar i och med bytet till 184:orna. 170 tyckte jag redan då kändes kort, nu känns de på tok för korta.

Ställer mig med en fot i varje läger här. Dirtbag jag håller med dig om att stabilitet och längd inte alltid går hand i hand. Det är otroligt mycket som spelar in hur skidorna beter sig och ffa hur stabila de uppfattas. Saker som skärning, flex, "böjvinkel", spann, slipning, förmåga att hämma vibrationer och kraftöverföring påverkar. Där emot kan man aldrig komma ifrån att bärighet i pow pow är direkt kopplat till arean man har under fötterna, känslan av bärighet kan där emot påverkas med flexen till exempel. Större area mer flyt i pow pow!

Helt klart är också att en lång skida är jobbigare och svårare att hantera i trängda situationer tex skogsskidåkning. Själv har jag åkt på friåkningsskidor med längder varierandes mellan 178 till 192 cm. Faktum är att jag inte har upplevt instabilare skidor som är 190cm långa än 178cm, ett praktiskt bevis på att längd och stabilitet inte går hand i hand. Konstruktionen i skidorna var dock helt annorlunda, personligen har jag upplevt att skidor byggda i sk. sandwichkonstruktion som lugnare än ex skidor med capkostruktion, vet inte om det är en slump för jag har inte tillräckligt med jämförelser/data för påstå att fallet verkligen är så.

I dagsläget kör jag på 192cm och det passar min åkning och åkstil perfekt.

Upp i längd och du gillar att ösa järnet på stora öppna fält men klivner i längd om du likväl åker mycket skogsskidåkning.

Sumon verkar vara en intressant skapelse…

/Leder

Dirtbag> Du bör nog notera att marknaden har gått mot kortare skidor under flera år i rad, MEN nu har det precis som Utter säger vänt och nästa år kommer det ett antal intressanta stora och långa skidor. Sumon som sagt och ryktet säger att det även ska komma en 197cm Gotama mfl.

Personligen gillar jag offpistskidor från strax under 190 till 195 bäst beroende på modell. Med skidor ner mot 180, tex Gotama 183 tycker jag att det blir snarare svårare att köra på som man vill i lössnön än lättare jämfört med längre skidor. Även i min kompiskrets åks det i huvudsak på skidor som ligger mellan 190 och 195 när det gäller bredlagg för offpistkörning och då är det inte ens några tungviktare det handlar om. Folket i mitt åkargäng snittar på under 75 kg. Det beror inte på att det anses coolare med långa skidor, utan baseras på en hel del testande. Jag trivs verkligen inte på korta skidor och väljer mycket hellre en lite längre skida som kanske är lite smalare istället om man tycker att det blir lite för stort. Alla jag känner har samma åsikt. En 190cm-skida är inte på något sätt bökig tycker jag. Inte ens i ganska tät skog. En kort skida där man inte har någon lång framände att lita på är däremot störigt svåråkt så fort det är djupt tycker jag.

Som jag ser det är det mycket viktigare att välja rätt styvhet på skidan när man ska köpa en offpistskida. Längden ska vara runt eller över 190 om man är normalbyggd. Vill man sedan ha en smidig skida väljer man något mjukt och vill man ha brännaregenskaper tar man en styv skida.

För att gå tillbaka till initialfrågan (skrivet i förmiddags, men nätet har varit nere. Ursäkta upprepningarna):

Det är ju rätt stor skillnad på ett par Sanouk och ett par SethV. De faller ju inte ens inom samma kategori av skidor. Bestäm dig vad du vill ha för typ av skida först och titta på modeller sen. SethV är en allroundskida med fokus på bc-jibb och offpist och med skapliga pistegenskaper, men det är inte en skida som är uttalat passande för tunga åkare. Atomic Big Daddy som nämnts ovan är ett bättre val. Den nya (svart/grå) varianten av AK Rocket LAB är styvare än de tidigare årsmodellerna och kan vara ett alternativ. Den oranga AK Rocket LAB är för mjuk och snäll för att passa dig tror jag. Den är lättkörd och kvick för mig som är 20 kg lättare och klart kortare än dig. Sanouk är en renodlad puderskida för mjuk och helst orörd snö som är helt kass i pisten. Den är som sagt supermjuk och är ett klart dåligt val om man vill "plöja" genom uppåkt snö. Med Sanouk åker du över allt, inte igenom. En fantastiskt rolig skida, men samtidigt är det en av dom mest ensidiga skidor jag har åkt på. Sumo har jag inte testat, men jag hade definitivt väntat på nästa års 190cm-utgåva med tanke på att du är så pass stor. Årets korta skida kan omöjligen vara rätt val för dig som puderskida.

Ska du ha en ren puderskida, välj Sanouk eller någon annan 110+. Åker du mycket på ställen där lössnön blir uppåkt framåt halv elva och du vill brassa på, välj SethV om du bara har de valen du nämner. Jag hade dock hellre tagit Dynastar ProRider 194cm eller Atomic Big Daddy om jag varit i din storlek.

Ouch, jag gick igång på att mina råd kallades de "dummaste". Jag menade inte att trampa någon på tårna.

Jag kastar mig in i debatten under min arbetsdag och kanske är jag inte helt tydlig vad jag menar. Jag bor på gränsen till Norge men såg faktiskt inte förrän efteråt att Mr Fresh var ute efter en "rask" skida och jag förklarade inte heller vidare vad jag menar är fördelarna med en kortare skida.

Så... Mr Fresh vill ha ett par skidor. Inte flera. Då måste man kompromissa. Jag ansåg att Vicious var bästa valet eftersom den till skillnad mot Sanouk och Sumo är bättre i fler situationer och förhållanden.Redan då har man kompromissat. Det jag menar vidare är att man kan anpassa Vicious efter sin egen åkstil och miljö.

Med 189:an har man en stabil och farttålig skida. Det har man fortfarande med 179:an, bara aningen kortare. Skillnaden är att 179 är mer livlig och lättmanuvrerad. Enkelt!

Fördelarna med den korta skidan är märkbara (swing weight, manuvrerbarhet bland träd och stenar mm) medan skillnaden i stabilitet och bärighet inte är särkilt kännbara.

Allt snack om skidor får mig sugen, det är väl dags att stänga av datorn och ge sig upp i backen, med parkskidorna (som för övrigt är längre än mina "storabergsskidor" (Scratch BC).

Lycka till med valet Mr Fresh.

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp