Dirtbag> Du bör nog notera att marknaden har gått mot kortare skidor under flera år i rad, MEN nu har det precis som Utter säger vänt och nästa år kommer det ett antal intressanta stora och långa skidor. Sumon som sagt och ryktet säger att det även ska komma en 197cm Gotama mfl.
Personligen gillar jag offpistskidor från strax under 190 till 195 bäst beroende på modell. Med skidor ner mot 180, tex Gotama 183 tycker jag att det blir snarare svårare att köra på som man vill i lössnön än lättare jämfört med längre skidor. Även i min kompiskrets åks det i huvudsak på skidor som ligger mellan 190 och 195 när det gäller bredlagg för offpistkörning och då är det inte ens några tungviktare det handlar om. Folket i mitt åkargäng snittar på under 75 kg. Det beror inte på att det anses coolare med långa skidor, utan baseras på en hel del testande. Jag trivs verkligen inte på korta skidor och väljer mycket hellre en lite längre skida som kanske är lite smalare istället om man tycker att det blir lite för stort. Alla jag känner har samma åsikt. En 190cm-skida är inte på något sätt bökig tycker jag. Inte ens i ganska tät skog. En kort skida där man inte har någon lång framände att lita på är däremot störigt svåråkt så fort det är djupt tycker jag.
Som jag ser det är det mycket viktigare att välja rätt styvhet på skidan när man ska köpa en offpistskida. Längden ska vara runt eller över 190 om man är normalbyggd. Vill man sedan ha en smidig skida väljer man något mjukt och vill man ha brännaregenskaper tar man en styv skida.
För att gå tillbaka till initialfrågan (skrivet i förmiddags, men nätet har varit nere. Ursäkta upprepningarna):
Det är ju rätt stor skillnad på ett par Sanouk och ett par SethV. De faller ju inte ens inom samma kategori av skidor. Bestäm dig vad du vill ha för typ av skida först och titta på modeller sen. SethV är en allroundskida med fokus på bc-jibb och offpist och med skapliga pistegenskaper, men det är inte en skida som är uttalat passande för tunga åkare. Atomic Big Daddy som nämnts ovan är ett bättre val. Den nya (svart/grå) varianten av AK Rocket LAB är styvare än de tidigare årsmodellerna och kan vara ett alternativ. Den oranga AK Rocket LAB är för mjuk och snäll för att passa dig tror jag. Den är lättkörd och kvick för mig som är 20 kg lättare och klart kortare än dig. Sanouk är en renodlad puderskida för mjuk och helst orörd snö som är helt kass i pisten. Den är som sagt supermjuk och är ett klart dåligt val om man vill "plöja" genom uppåkt snö. Med Sanouk åker du över allt, inte igenom. En fantastiskt rolig skida, men samtidigt är det en av dom mest ensidiga skidor jag har åkt på. Sumo har jag inte testat, men jag hade definitivt väntat på nästa års 190cm-utgåva med tanke på att du är så pass stor. Årets korta skida kan omöjligen vara rätt val för dig som puderskida.
Ska du ha en ren puderskida, välj Sanouk eller någon annan 110+. Åker du mycket på ställen där lössnön blir uppåkt framåt halv elva och du vill brassa på, välj SethV om du bara har de valen du nämner. Jag hade dock hellre tagit Dynastar ProRider 194cm eller Atomic Big Daddy om jag varit i din storlek.