Sunnmörsalpene information?

johanb

Aktiv medlem
Hej,

Försöker planera en tur till Sunnmöre om någon vecka och tänkte flyga till Ålesund och hyra bil därifrån.

Men har dålig koll på var man startar turerna i Sunnmöre?, ska man bo i Stranda eller kan man utgå från Ålesund?

Kommer självklart att skaffa en guide med olika turer innan jag åker men skulle gärna höra av någon som varit i Sunnmörsalpene och kan ge några inledande tips.

Johan

Ålesund är för långt bort tycker jag och att behöva ta färja varje dag funkar inte då det går mycket tid till det. Standalhyttan, Sæbø eller Ørsta är bra utgångspunkter.
Därifrån kan du lätt nå klassiska turer som bland annat Randers topp, Sylvkallen, Kolåstind, Nordre Sætertind, Grötdalstindane, Slogen, Smörskredstrind, Saudehornet och sist men inte minst Skårasalen.

Jag brukar köra ett par dagar i hytta i Standal, ett par dagar i Patchellhytta samt några dagar i hytta på campingen i Sæbø. I mina yngre dagar blev det några dagars tältning men det börjar man bli för gammal för :-)

Ja Ålesund är för långt bort, + att det blir färja varje gång du vill ta dig någonstans.
För guidning, kolla Uteguiden!

Stranda eller Volda är bra ställen att utgå ifrån!

Var där över påsk, mycket snö i området.

Stranda funkar ju såklart också men om du inte ska hänga i systemet är det också onödigt långt bort. Dumpar det så är det inte fel med några dagar där dock då det är bra att vänta tills snön sätter sigt samt att man kan dra nytta av snön mer med hjälp av liften. Ett tips är att tura till Patchellhytta från Stranda (lite längre på platten men man slipper stigningen) och stanna där ett par dagar - Slogen och Smörskedstindane är grymt fina toppar och åk!

Senast ändrad:
Hej, tack för bra information! Blir nog camping i Saebø eller Ørsta några dagar.
Verkar finnas många spännande alternativ men det får bli en annan gång när det finns mer tid att planera.
Johan

Tillbaka
Topp