Svammlar grabben ?

se72447

Ny medlem
Svammlar grabben ?
Tja !

Min son är 15år och 175 cm med 43 i skor.
Hans bräda Rossignol Diva är 153cm (typ) och har Rossignolbindningar.

Han klagar på att fötterna tar i när han svänger och vill ha en ny bräda.
Jag själv har aldrig åkt snowboard och har ingen aning om detta, men
är ändå lite skeptisk. Han är ju inte särskilt storvuxen eller så.

Därför undrar jag om han bara svammlar för att få nya grejer eller ligger det något i det?

Och om det verkligen är ett problem, är ny bräda enda lösningen ?

Har sökt lite på forumet och sett att man kan mixtra lite med vinkeln på bindningarna.
Just nu står dom så att båda fötterna pekar lite framåt, den främre ca. 15 grader och den bakre kanske 5 grader.

Hjälp mig med lite bra info här !
Sportlovsresan är redan utanför budget, så nya utgifter är det sista vi behöver ;-)

Tack på förhand !

Svammlar grabben ?
Det kan nog ligga något i det han säger. Om fötterna sticker ut mer än 1,5 cm fån kanten så kan det innebära problem. Om dom sticker ut mest vid tårna så kanske du kan dra ut den bakre delen på bindningen (går bara på vissa bindningar). Sen kan du ju testa att dra isär bindningarna på brädan. Men man kan ju inte sära dom för mycket, då går han ju ner i spagat. Köp en ny bräda annars. Den ska räcka honom till näsan, sen kollar ni med bindningarna på brädan med bootsen ditsatta så ser ni hur mycket tårna sticker ut.

Lycka till!

//Larsson

Svammlar grabben ?
Visst kan du försöka mixtra med vinkeln på bindningarna, men det får ju inte bli för obekvämt heller...

Toedrag är nog bland det värsta som finns när man åker snowboard, både när man ska svänga och hoppa.

Mitt tips är att skaffa en ny bredare bräda med minst 25 i midja. Bäst är att prova med bootsen i nån affär...

Svammlar grabben ?
En snabb google sökning på brädan visar att det är en dam-bräda med ganska smal midja.
Att det är en dam bräda är inget fel, flex och åkegenskaper varierar. Däremot brukar dam-brädor vara smalare eftersom kvinnor har mindre fötter och "åkarens fötter i åkarens naturliga stance bör precis nå kant till kant på brädan varken kortare eller längre"

Strl 43 brukar vara ca 270mm har jag för mig. Den brädan var (beroende på årsmodell) antingen 234 eller 242mm bred.
Så visst finns det förutsättningar för att han skall ha vuxit ifrån brädan.

Dessutom är ju stance vinklarna på snowboard lite grann som vilken hand du håller racket med i tennis så man kan inte tvinga på någon för stora ändringar.(tex i ett försök att få en för smal bräda att fungera med långa fötter)

Sätt på grabben skorna(kolla att inte skorna är överdrivet stora för då sticker ju sulan ut), ställ honom på brädan i hans favorit-stance och kolla sen hur mycket han sticker ut åt varje håll.
Om han bara sticker ut åt ett håll (tex tåsidan) så kan man justera bindningen åt andra hållet (hälsidan)

Lycka till.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp