Svarta X-Scream?

freeride_nu

Aktiv medlem
Svarta X-Scream?
Den som läst mina tidigare inlägg har säkert förstått att min nästa skida heter Salomon X-Scream. Jag har provåkt de "gula" i storlek PR 8 både som telisar och alpint och är fascinerad över skidans egenskaper...

Det finns en "svart" variant som enligt uppgift är något mindre vridstyv men för övrigt har samma egenskaper som de "gula". Är det någon här som åkt dessa skidor och har några synpunkter? Skillnad mot de "gula"? Och hur stor skillnad är det på ett par PR 7 och PR 8 i åkegenskaper?

MVH/MM

Svarta X-Scream?
Jasså! finns det X-Scream i svart model.
Dem har jag aldrig sett.
Däremot har jag sett dem i blå model.
Dem e som du beskriver dem: mindre vridstyva.
Dessvärre har jag aldrig testat dem.
de lär vara gjorda för mindre aggressiva åkare. De kostar ca.1 lax mindre.

MVH/David

Svarta X-Scream?
Hej!

det finns tre modeller:
X-Scream Series (Gula)
X-Scream 9 (Svarta)
X-Scream 8 (Blåa)

Jag kör på 8:orna, och dom är som ni säger drygt tusenlappen billigare och mindre vridstyva samt lite mjukare (Än X-Scream Series)
9:orna borde ligga någonstans mitt emellan, men jag har för mig att dom inte finns i Sverige (Inte säker dock...)

Jäkligt synd...för jag skulle nog velat ha lite hårdare Scream, fast inte med mördarpris...

Tack för ordet...

//A-Man

Svarta X-Scream?
Jeg er den stolte eiere av et par svarte X-scream ski(modelen heter freeride9).Kjøpte dem på Snell sport i Chamonix.Før jeg kjøpte dem hadde jeg testet de gule (Series)med både alpine- og telemarksbindiger samt freeride9 med alpine bindinger.Forskjellen er knappest merkbar,og selv om series er noe stivere både i lengden og torsjon er freeride9 en ski som er mer enn god nok for de aller fleste.Jeg har kjørt skiene i tre uker (telemark) på alle slags føre,fra 1m. powder(helt sant!)til slush og is,og jeg smiler hele tiden.Skiene flyter i powder OG skjærer i pisten.Så snart jeg hadde vent meg til hvor utrolig myke skiene er,var jeg helt sikker:X-scream er universets beste ski!!
Grunnen til at jeg valgte de svarte fremfor de gule var selvsagt prisen,Freeride9 gir definitivt mest ski for pengene!I Chamonix koster Series modellen 3500 ff.Freeride9 2700ff. og Freeride8 1900 ff.I butikken sa selgeren at den svarte og gule modellen er så og si identiske,da de fikk inn testparene i 98`visste de ikke hvilken som kom til å bli toppmodellen når de kom ut for salg.Den blå (samt en annen sort modell kalt freeride8,5 som kun selges i Frankrike)har andre mål og er for mindre aggressive kjørere.
Jeg har bare testet ski i pr7 og disse er ca 1,87m,et par pr8 ligger nok rundt 1,95m og er noe stivere.
Vil du vite mer om skiene bør du sjekke ut hjemmesidene til Salomon(Freeride har link).

Powder to the People!

Svarta X-Scream?
Jeg glemte å si at du på Salomons sider bør velge USA katalogen for bedre info og oversikt over forskjellige modeller.

Svarta X-Scream?
Jag köpte dom svarta X-skream skidorna
på en mässa i höstas.
Och enligt försäljaren på Salamon
så hade den lite sämre kantgrepp och
lite sämre fartstabilitet men annars samma
skida. Vridstyvheten beror på vilken pr
skida du tar. jag väger 55 och har en pr6
som ä 180 cm lång.

ju längre (pr) desto mer vridstyvhet.

Det skilger några hundra kr mellan den svarta
och gula men väldigt lite i själva i åkegenskaper

Faan vad bra skidan är.

Såg förresten nästa års x-skreams i åre häromdagen dom såg nästan lika danna ut som årets

Svarta X-Scream?
Har just kommit hem från en månad i chamonix och såg ditt inlägg. Jag tycker absolut att du ska titta mer på de gula skidorna. Det märks stor skillnad i flexet faktiskt när jag provade de olika modellerna. X scream är en ganska mjuk friåkningsskida redan i den gula modellen och lite fladdrig, men den svarta är inget att bränna på med i offpisten. Den är ett steg fladdrigare ändå. Det första svaret är från en telisåkare och det är är nog telisar den passar bättre till.

Mycket bra och prisvärda alternativ till X scream är annars stöckli stormrider, en riktigt grym skida som sväljer mer i offpisten än scream men inte är riktigt lika vass i pisten. Sen finns det dynastar powertrac, ganska lik screamen men lite hårdare = stadigare när du lägger elvor.

Men om du absolut ska köpa x scream kan jag råda dig till att köpa nästa års modell, de är vridstyvare.

>> radikala ragnar <<

Tillbaka
Topp