Goodha för skandinaviska förhållanden

Jarle

Aktiv medlem
Tjena, tjena

Kommer att hålla mig i skandinavien nästa säsong, ort ännu obestämt.

Har kikat en del på Goodha's skidor, både 181 & 191, för att skaffa nytt stall och undrar då om någon har uppgifter som skulle kunna hjälpa mig i mitt val om jag ska eller inte ska införskaffa dessa.

Körde senaste säsongen på scratch FS, Ross B3 (den gamla vit-svarta modellen med 94 mm midja 185 cm) och ett par Salomon AK Rocket S-lab (tror den var 195 cm, den sista orangea modellen). Trivdes grymt bra på B3 och S-lab, dock hookade S-laben i skräpsnö och B3 var lite taskig i lössnö och för kort. Har även åkt på:
- Salomon PR - alldeles för mjuka när det går undan
- Provåkt Gotama - vet inte varför, kom dock inte helt hundra överens med dem.
- Provåkt diverse racelagg - men det hör inte hit.
- Scott santiago mission - Livliga, men ack så nervösa.
- Säkert fler men inga riktiga minnen

Mitt problem är då att, som vi alla vet, skidor inte tåls att åka skidor på... Kort och gott ligger de på tippen, förutom B3:orna som fortfarande "går" att åka på.

Åker gör jag hellst utanför pistmaskinens spår men som vi alla vet hamnar man ibland fel och tar en tur i pisten och i extrema undantagsfall också i parken (dock inte en egenskap som är av någon som hellst vikt).

Min vikt spritt språngades naken ligger mellan 70-75 kg till min 170 cm långa lekamen.
I pisten åker jag med hög fart och trycker på ordentligt.
I outpisten har jag svårt att definera min åkstil, det beror på före, lutning osv. Men på hårdare underlag, som tyvärr dominerar här uppe, brukar jag samma stil som i pisten.
Är en duktig åkare, både enligt mig själv och de instruktörer jag haft på skidlärarutbildningar (5+ i åkteknik på FF's kurs som kommer efter intro), fick med lite skryt där ;).
Gillar att åka fort i stora svängar och på trixiga ställen, stenskrovel osv.

Med förhoppningar om givande svar

//Robert Jarlenäs

EDIT: Självklart hade jag tänkt att ha 191'an som "puderplank" och 181'an för pist och park, funderar inte på något sätt på vilken av dem det ska bli om jag nu investerar i Goodha.

Senast ändrad:
har inte provat några Goodha skidor men tror i ärlighetens namn att det mesta kommer att funka. Har åkt på Scott Mission och har inte på något sett uppleft den skidan för nervös. Men nu till vilka skidor du ska åka på och vad du ska tänka på vid köp av skidor. Själv är jag 185cm och 70kg lätt. Jag åker just nu på ett par gammla mycket mjuka hendryx och vist fladdrar det i pisten om man åker på helt plana skidor men så fort man kommer på kant är de aldrig några problem. Så det där med att skidor kan vara för mjuka köper jag inte riktigt. Men dina 70 kg skulle jag sattast mina penagar på ett par ganska mjuka skidor för att få en snabb skön skida i puder och skoj i pisten. Själv klart kommer jag att rekomendera ett par Hendryx skis men är du nu inte berädd att lägga 8900:- för en drömmlik upplevelse tycker jag att Scott p4 eller mission är riktigt trevliga skidor. Själv klart är det ju bäst om du kan prov åka innan köp men gör inte misstaget med för hårda och långa skidor för att få flytet.
Lycka till med köpet.
Ps 5+ på FF steg ett... är ju inget att skryta med. Det har jag elever som klarar lätt.
Kalle Kax

KalleKax sa:
har inte provat några Goodha skidor men tror i ärlighetens namn att det mesta kommer att funka. Har åkt på Scott Mission och har inte på något sett uppleft den skidan för nervös. Men nu till vilka skidor du ska åka på och vad du ska tänka på vid köp av skidor. Själv är jag 185cm och 70kg lätt. Jag åker just nu på ett par gammla mycket mjuka hendryx och vist fladdrar det i pisten om man åker på helt plana skidor men så fort man kommer på kant är de aldrig några problem. Så det där med att skidor kan vara för mjuka köper jag inte riktigt. Men dina 70 kg skulle jag sattast mina penagar på ett par ganska mjuka skidor för att få en snabb skön skida i puder och skoj i pisten. Själv klart kommer jag att rekomendera ett par Hendryx skis men är du nu inte berädd att lägga 8900:- för en drömmlik upplevelse tycker jag att Scott p4 eller mission är riktigt trevliga skidor. Själv klart är det ju bäst om du kan prov åka innan köp men gör inte misstaget med för hårda och långa skidor för att få flytet.
Lycka till med köpet.
Ps 5+ på FF steg ett... är ju inget att skryta med. Det har jag elever som klarar lätt.
Kalle Kax
Du Robert... tack för senast... Och jag vet att du ofta vill hänga i skaften när det är löst. då blir alla skidor nervösa.

Nämen Kalle, 9 pistoler är mycket pengar för en nybakad student ;)
Kanske har ff lite lätt men men...

När var det löst när jag var i funäs? Eller har du smygkikat på vår film?

P4 känns, jag vet inte, fel helt enkelt. Men om jag år tillfälle att testa, så gör jag självklart det.

Senast ändrad:
Nej det kanske inte var löst när du var uppe. Men med tanke på hur du står på skidorna i pisten drog jag slutsattsen att du är en kalssisk häl åkare. Sen med tanke på hur du beskrev hur du upplevt dina olika skidor kan jag lista mig ut till att du inte direkt har något högt tryck fram på foten. Hur kan ett par skidor kännas fel när du inte åkt dem?
Vist fan är 9000:- mycket penagar men vad fan man lever ju bara en gång:)
Så vart kan man se filmen då?
Kax

Hmm, mkin grundposition var inte direkt en dröm då, har faktiskt rättigheten att skylla min dåliga position denna vinter på bruten fot, men det händer säkert att jag faller bak. Speciellt om det inte krävs att man ligger på så...

Det där om P4 är nog mest psykiskt, efter vad man har fått höra om dem.

Jo, har vart sugen länge på att testa Hendryx skidor men som sagt att betala 9 pistoler när det fortfarande är ganska stor risk att de går sönder känns sådär.

filmen ses på https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=39353 tillsvidare...

Blev det åkt något vid senaste snöfallet då?

Jag har både 191 och 181 för test här hemma i Åre om du vill testa nästa säsong, annars är det bara att fråga vad du funderar på ang Goodha laggen. Har precis som Lima-Ko sa åkt på dom hela säsongen och kan svara på det mesta.

Jag har en fråga, även om jag inte heter Jarle...

191-skidan är väldigt lik Armada Jp vs. Julien. Vad är det som skiljer, förrutom 3 cm i längd? Är 191:an hårdare? Har nämligen en polare som är intresserad av Armadan, men om Goodhan är lite styvare är den ett något bättre köp, inte minst prismässigt.

Har åkt på 181 i år. Både en del i Verbier men också uppe i Idre, Ramundberget och Funäs. Tycker dom fungerade alldeles utmärkt i pist. Lättsvängda och bra grepp, i alla fall om man arbetade lite på dem. Har ett hyfsat flyt i den offpisten jag åkte. Inte testat dem i park. De jag kan jämföra med är Schratchen och 1080 foil, både dessa tycker jag Goodha är bättre allroundskidor än..

Har du mer frågor kan du bara fråga

Carled sa:
Jag har en fråga, även om jag inte heter Jarle...

191-skidan är väldigt lik Armada Jp vs. Julien. Vad är det som skiljer, förrutom 3 cm i längd? Är 191:an hårdare? Har nämligen en polare som är intresserad av Armadan, men om Goodhan är lite styvare är den ett något bättre köp, inte minst prismässigt.
191:an har hittills gjorts i två olika hårdheter där den mjukare är ungefär som Jp vs. Julien och den hårdare är aningens styvare, ungefär som mina gamla Kneissl T@nker. Jag åker personligen på den hårdare modellen och är nöjd med dessa.

Utter - Finns de två olika hårdheterna på hemsidan, har bara hittat en? Eller så har jag glömt av hur man läser, vilket mycket väl kan vara fallet.

Jag hade för mig att det fanns en styvare modell, vilket verkar vara ganska najs! Synd att jag har betydligt fetare grejer på väg... Så synd är det kanske inte!

Senast ändrad:
Jarle - Det stämmer att det inte ligger ute på hemsidan. Dock har det testats två olika hårdheter i vinter, det bör bara vara att be om ett exemplar av de hårdare. Jag kan kolla upp det om det är någon som är intresserad.

Utter sa:
Jarle - Det stämmer att det inte ligger ute på hemsidan. Dock har det testats två olika hårdheter i vinter, det bör bara vara att be om ett exemplar av de hårdare. Jag kan kolla upp det om det är någon som är intresserad.
Jag är väldigt intresserad. När kommer nästa vinters modeller, om de nu ska ända något?

De två modellerna som har funnits den gångna vintern kommer att finnas kvar iaf en vinter till, sen blir det förmodligen nya. Däremot så kommer det en större skida till nästa vinter. Vet inte riktigt när den dyker upp men förmodligen till senhösten/tidig vinter.

Jag kollar upp det där på måndag Jarle, för tillfället har jag lite stressigt, packar för en tur till Stryn idag.

Utter - Hmm, modell större, störst är bäst? Ser ut som man eventuellt får köpa tre par skidor då.

Inga problem alls, du hjälper ju mig och sådant får ta sin tid :)

Nja, kommer nog hamna runt 25m+- svängradie. Styvheten vet jag inte än, priset hamnar naturligt några hundra över 191:an vad jag hört.

Hmm, 25,får hoppas på lite plussidan då iaf. Hör gärna av dig när du vet mer!

GOODHA 114
143-114-133 mm
190 cm

Radie: 29 m

Hårdare belag och bättre topsheet, annars samma uppbyggnad, kommer fömodligen ligga runt 4k med frakt. Allt är dock inte klart än.
Ska kolla hur det är med de hårdare 191:orna.

Hej hopp!

Håller nog med en talare lite längre upp att Hendryx är bland det absolut värsta och bästa som erbjuds på marknaden just nu! Tänkt den som hade råd..
Man kan ju alltid hoppas att de större bolagen börjar inse att mannen i Trångsund faktiskt är ett geni!!

MEN!

Goodha tror jag är en kanonskida efter vad jag har hört! har vänner som använder dem med både fast och lös häl och tcker att de är vansinnigt bra..OCH..att de är rusktigt prisvärda!!

Lycka till!

Utter sa:
GOODHA 114
143-114-133 mm
190 cm

Hårdare belag och bättre topsheet, annars samma uppbyggnad, kommer fömodligen ligga runt 4k med frakt. Allt är dock inte klart än.
Det där verkar riktigt smaskigt! Den skall jag rekommendera till min polare!

Carled sa:
Utter sa:
GOODHA 114
143-114-133 mm
190 cm

Det där verkar riktigt smaskigt! Den skall jag rekommendera till min polare!
Jag tror att din "polare" är ingen annan än du själv. Vågar du inte riktigt släppa taget om "jibbskidor" utan kör ytterligare en säsong på twintips? ;)

Utter: Tusen tack för infon! Väntar med spänning på svaret om 191'orna!

Jag har ett par påväg som är 6mm fetare som Hasse har lite svårt att "släppa taget ifrån" ;-) som förhoppningsvis smiskar Goodha 114. Men annars hade Goodha varit jäkligt attraktiva, gillar hela konceptet. Svenska Bro's liksom...

Nämen jag har faktiskt en polare som behöver lite fetingar, nästan alla skidpolare har kittat upp sig, en har ett par XXL, en skall förhoppningsvis styra EHP och så har vi en av dem som jag tycker kan köpa dessa planks...

Senast ändrad:
Nope, Spatula är fetare... Try again! Det är inte Hasses skidor, Hasse är bara en glad förvaltare, hehe...

där ser man! Vad är det för några då?

Utter

Kommer inte goodha ha några lite kortare men fortfarande feta skidor i sitt sortiment nästa vinter?

The_teo sa:

Utter

Kommer inte goodha ha några lite kortare men fortfarande feta skidor i sitt sortiment nästa vinter?
Det har pratats om en kortare bred version också, men är inte helt hundra på vad som händer där. Tror inte den dyker upp redan till nästa säsong, kanske senare på säsongen men vet som sagt var inte. Vad är det för längd du har tänkt dig?

ja, typ en 175a kanske? Skulle den vara som en kortare 191 då? Dvs samma mått

Utter sa:
The_teo sa:

Utter

Det har pratats om en kortare bred version också, men är inte helt hundra på vad som händer där. Tror inte den dyker upp redan till nästa säsong, kanske senare på säsongen men vet som sagt var inte. Vad är det för längd du har tänkt dig?
Skulle dom slänga ihop en fet rev. camber skida med mkt flex och sväng så skulle jag köpa dom direkt. Gillar designen på Goodha men har aldrig haft möjlighet att pröva. Antar att dom är ungefär som mina ant´s eftersom det är samma mått?? 191:an alltså.

191:an har måtten av JP-skidan... Men det är väl inte så stor skillnad, mer än flex.

Teo, jag säger inte, en hemlis! Du får väl se i vinter om jag lägger upp några sköna bilder...

Har nu fått svar angående de hårda 191:orna och det finns flera par nere på lagret.

Teo: Har snackats om en "tjej"feting som borde ligga runt 170-180 men ingenting är klart än så länge.

PNyberg: Tyvärr kommer ingen rev skida pga att de helt enkelt är för svårsålda.

Utter sa:
Har nu fått svar angående de hårda 191:orna och det finns flera par nere på lagret.
Ska man skriva att man vill ha den hårdare modellen när man skickar bes. då eller hur ska man bära sig åt för att få den styvare?

Om du vill beställa och vara säker att få de hårda så är det nog lättast om jag ringer och fixar det så är vi säkra på att det blir rätt.
Om du vill beställa så är det bara att skicka adress och så i ett pm så kommer dom om nån dag.

Ok, men det blir nog först om ett par veckor, har lite dåligt med cash tills nästa löning, men du får en liten röd gubbe när det blir dags då.

Tusen tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp