Sveriges bästa fjäll

ebbaemilia

Medlem
Sveriges bästa fjäll
Tja! Jag och ett gäng kompisar ska till fjällen för att åka snowboard och ja, för att ha sjukt roligt. Så just nu letar vi efter ett passande fjäll. Jag har varit både i Åre och Ramundberget och gillade båda, men då vi åker själva i år så är tågbindelser och rimliga priser ett måste (varav Åre går bort).

Det vi söker är:
* Ett all-round-berg med både bra pister och puderåkning och även lite park
* Tågbindelser från/till STHLM
* Rimmligt pris
* Bra och inte för isiga backar

Det var väl det, säg till om ni vet något passande fjäll! Sköna människor och fester är ju alltid ett plus.. :)

Sveriges bästa fjäll
Vilket av bergen i funäs är att rekommendera? Kommer förhoppningsvis/troligen åka till funäs tidigare den säsongen så skulle ju va roligt att åka något nytt. Andra förslag och som kanske ligger lite närmare?

Sveriges bästa fjäll
Ja du.. orter som lämpar sig att åka tåg till är ju ganska lätträknade... Åre, Vemdalen och Riksgränsen är dom jag kommer på, finns säkert fler.

Vad det gäller Funäsdalen så kan man ju enkelt ta sig mellan orterna med skidbussen, för en minimal extra kostnad köper du liftkort för hela området, då menar jag Funäsdalsberget, hela Tänndalen, Tännäs och Ramundberget.

Sveriges bästa fjäll
Jo det känns som att utbudet är rätt lågt… Hittade två fjäll som det verkar gå att ta tåg till, Trillevallen och Storlien. Någon som har bättre koll på dessa än vad jag har?

Sveriges bästa fjäll
Välj Åre ändå men köp liftkort endast för Duved/Tegefjäll. Ungefär 100 kr billigare per dag jämfört med att köpa hela systemet. Tegefjäll fick ny sittlift förra vintern och just nu bygger Skistar i Duved som i ett led av att Åre fick alpina VM 2019. Blir förhoppningsvis kvällsåkning från toppen av Duveds linbana. Kommer bli riktigt bra. Boendepriserna i Duved/Tegefjäll och också väsentligt lägre än i Åre.

Sveriges bästa fjäll
Kaskar sa:
Skippa tågidén. Tåg är bara bökit och omständigt. Ta Härjedalingen till Funäs.
instämmer, stirra dig inte blind på tåg. misstänker att din utgångspunkt är någonstans i stockholmstrakten, därifrån finns det rätt bra bussförbindelser till olika delar av fjällen.

vad gäller trillevallen och storlien har jag besökt den förstnämnda, för en herrans massa år sedan och då gillade jag det, men mitt åttaåriga jag är kanske inte rätt person att recensera skidorter. snabb koll på siffror säger att bägge två är familjeinriktade fjällorter med fallhöjder som mer liknar sälen än åre.

om inte nattliv är prio kan tipset att bo i duved/tege istället för åre vara en tanke.. och det finns ju taxi.

Sveriges bästa fjäll
Du tröttnat på Trillevallen efter 1 dags åkning. Det är en liten anläggning, det som gör Trillevallen intressant är väl egentligen att man enkelt kan åka 1 dag där, sedan 1 dag i Åre/Björnen och sen 1 dag i Duved/Tege.

Tåg är min personliga favorit för att ta mig till Åre eller Vemdalen eller Riksgränsen, men utöver dom orterna så är det inte så många andra där förbindelserna är tillräckligt vettiga för att det ska vara värt. Någon nämnde Härjedalingen; klockrent och billigt alternativ, där finns ju även möjligheten att kliva av i Vemdalen om man inte är sugen på att åka i Funäsdalsfjällen.

Sedan tycker jag inte heller man ska underskatta hur kul det är att packa bilen full och dra på roadtrip till fjällen men polarna! Att det sedan gör livet på plats mycket enklare är ju en annan given bonus.

Sveriges bästa fjäll
Ja jag vet nog inte heller riktigt vad ett rimligt pris är då jag aldrig har behövt betala själv förut, men antar att det är när en får mycket för pengarna, samtidigt som man har råd med det. Räknade ut att det skulle kosta drygt 1000 kr mer att åka till Duved/Tegefjäll än Kläppen eller Funäs, inte jättemycket kanske men sen tillkommer ju även boende vilket jag tror kan dra iväg rätt mycket om en befinner sig på fel plats.

Tåg är klart skönare än buss då det går att göra mer saker i tåg, men om det också innebär att behöva byta var annan timme så kanske buss inte är så dumt ändå. Tack för tipset med Härjedalingen! Hade önskat att jag haft körkort men får nog vänta två år till på det…

Sveriges bästa fjäll
Vill man åka tåg så kan man ju alltid starta med tåg och sen hoppa över till buss sista biten. För problemet med tåg är precis som nämnts tidigare att det är ytterst få orter som har tågstation. Vemdalen, Åre, Riksgränsen, Storlien och då Trillevallen. Så vill ni utöka antalet orter får ni börja lappa ihop en lösning där tåg och buss kombineras

Sveriges bästa fjäll
Pillard sa:
Vill man åka tåg så kan man ju alltid starta med tåg och sen hoppa över till buss sista biten. För problemet med tåg är precis som nämnts tidigare att det är ytterst få orter som har tågstation. Vemdalen, Åre, Riksgränsen, Storlien och då Trillevallen. Så vill ni utöka antalet orter får ni börja lappa ihop en lösning där tåg och buss kombineras
Tekniskt sett så har faktiskt inte Vemdalen en egen station, men transfer från sovtåget funkar ju bra så vitt jag vet.

En annan sak man bör tänka på är vart man bor när man väl är på plats. Har man ingen bil så är det ju skönt om man slipper traska i 2 timmar för att komma till ICA... Alltid gött att bo backnära såklart, men får jag välja så bor jag hellre bredvid krogen, pizzerian och ICA..

Sveriges bästa fjäll
Ett snyggt sätt att säga att Funäs är ett väldigt bra ställe, iaf efter att nya gondolen kommer på plats. Helt plötsligt kan man få både back-nära och ICA-nära på samma gång ;)

Sveriges bästa fjäll
Haha, ja du... Vi får väl se huruvida det blir en succé eller inte. Eftersom TS inte är tillräckligt gammal för att ha körkort, och därmed inte heller får komma in på krogen(kanske inte är intresserad heller) så hade jag lätt satsat på Funäsdalen(1) eller Vemdalen(2). Jag gillar Funäs för åkningens skull men Vemdalen för bekvämligheten med sovtåg samt att infrastrukturen är bättre(läs: skidbussen är skit i västra härjedalen). Har man inget körkort så tror jag det är enklare att vara i Vemdalen.

Senast ändrad:
Sveriges bästa fjäll
Jag tror det kommer bli Kläppen eller Funäs då vi behöver vara över 18 för att få hyra i Vemdalen. Tack för alla bra svar ni har gett mig!

Tillbaka
Topp