Sveriges bästa topptursområde

AndersWingqvist

Aktiv medlem
Hej folkens!

Vi ska knåpa ihop en ny upplaga av vår omröstning "Sveriges bästa skidort". Nu har vi kört den två vintrar och den växte förra året så det knakade, både vad gäller antal röster (17K +) och antal kategorier då vi adderade bästa pist, park, offpistberg (med lift/nära lift) och bästa familjeskidort.

Nu fnular vi på vilket som är "Sverige bästa topptursområde". Vilket/vilka område(n) tycker du ska vara med i en sådan omröstning?

Förslag:

* Helags,
* Sylarna,
* Storulvån,
* Vindelfjällen-Tärnafjällen (Hemavan),
* Kebnekaise,
* Abisko,
* Riksgränsen-Björkliden

Vilket område saknar du?

@Vattendroppe Ha, ha! Jo, visst. Men det är en annan omröstning... kanske något vi kan köra nästa höst - både vad gäller skidort och topptursområde. Men om du MÅSTE ta dig över gränsen från Narvik och åka nånstans i Sverige ändå: Var åker du helst?

Om man vill ha lättillgänglig åkning är ju området runt Storulvån riktigt bra. Minimal anmarsch.

Ja, det är klart att det finns makalösa områden i Lappland, men det är ju inte vidare enkelt att ta sig dit. Om man tänker på anmarsch, mm. Så, när vi ombeds värdera topptursområden kanske det är bra att ange vissa betygsgrundande parametrar, för att uttrycka det formellt. Jag som bor i Dalarna kanske tycker att gränsfjällen runt Grövelsjön är bäst. Inte för att de är brantast, utan för att de ligger tre timmar bort. Sen skulle jag förstås hellre droppa in nånstans i Sarek, för själva åkningen skull.

Kittel skall väll med.
Om herr Skanz tillfrågas så finns det säker pärlor han kan droppa om han mutas varsamt:)

Unna Räita/Nallo tillsammans med Sarek är utan tvekan Sveriges bästa topptursområden om man värderar skidåkningen, inte mycket att diskutera där inte! Skulle man mot förmodan se andras spår kan man bara byta dalgång så man får vara ensam (:

@AndersWingqvist Uppe vid gränsen/vassi/lokta, men bara tills det har blivit snö i Norge!

Skämt åsido, det är ju en ganska komplex fråga, mycket eftersom det landar mycket i vad man väger in i ett bra topptursområde. Sett till rena skidåkningsmöjligheter när det bjuds finns ju inget större än Tarfala/Keb/Sarek. Men det innebär också stora anmarscher, sannolikt tältning, stor chans för långa perioder med dåligt väder och generellt spännande snöförhållanden. Men det är också förmodligen de enda områdena jag själv skulle åka över gränsen för att besöka enbart för skidåkningens/fjällens skull (sen finns det andra områden som kan vara aktuella på grund av polare och andra aktiviteter, men det är ju en annan historia). T ex för nån som bor i Åre med omnejd finns det förmodligen en rejäl hög med jämtlandsfjäll som lockar betydligt mer eftersom de går att välja en dag när vädret ska bli najs och snön är bra, åka dit, kötta lite och sen åka hem, även om fjällen inte är lika rejäla.

Kanske kan va värt å ha 2 kategorier.
Bästa topprursområde utan övernattning och Bästa topprursområde med övernattning.

Bra inspel här allesammans! Uppskattas stort! Jag kniper med mig alla nämnda områden, så blir det ett bra urval att rösta på. I skidortsomröstningen har vi inte specificerat vad för parametrar man ska bedöma efter, utan vi köra frågeställningen rakt på och sedan får alla som röstar tänka till vad man själv värderar. Det ska vara en kul och enkel gallup som återkommer årligen, något som man kan vara med i kvickt och lätt. Inte en objektiv undersökning. Det skulle iofs vara spännande, men är ett annat projekt. Samma tänk blir det nog apropå att dela topptursområdes-röstningen i underkategorierna "med och utan övernattning".

Detaljfråga till er som varit mycket i Gränsen-Björkis-Abisko: Borde man dela upp det området? Och i så fall hur? Det smetas ju ofta samman, delvis eftersom Björkis-Gränsen har samma ägare. Men ni som toppturar där mycket: Hur ser ni på det? Abisko är ett område och Riksgränsen-Björkliden ett? Eller hur skulle ni dela in det?

@AndersWingqvist Jag som Kirunabo skulle säga att Riksgränsen borde räknas ensam medans Abisko och Björkis räknas som samma område. Då A&B är så nära varandra och i slutändan är samma berg fast olika ändar av det.

@oskarisaksson
@AndersWingqvist
Jag skulle räkna alla tre till samma.

Förstår dock varför Abisko är separerat. Även om Abisko och Björkliden är på varsin sida av Noulja så ligger Abiskos toppturer söderut längs Kungsleden medan Björklidens ligger västerut mot Riksgränsen. Svårt att separera iom att Låkta, Kopparåsen, Vassitjåkka etc. ligger mellan just gränsen och björkis.

Tillbaka
Topp