Switch 360

jaaoox

Ny medlem
Switch 360
Tja har inte åkt skidor länga typ 1 sess förra året,nu har jag lite funderingar på Switch 360. Sätter typ 3a, 5a å 7a normalt snurrar då högervarv , men när jag switchar typ 180 i små hopp så känns det fel å snurra högervarv ? Så har testat vänstervarv istället, Är de normalt eller låter det konstigt? Sen får ni gärna ge lite tips på vad jag ska tänka på? :D

Switch 360
Det låter normalt om du är en sån som har förmåga att utveckla att snurra åt båda hållen och tycka det känns bra för dig. :cool:

Switch 360
Inte helt relaterat men maste fa fraga eftersom jag tänker pa det när jag läser tradstarten, när man kollar pa freeskitävlingar (och jag är ju mainly brädakare och därmed inte helt insatt) sa har jag märkt att de ibland referrar till right och left... är det sa att man som individ pa skidor alltsa har lättare/svarare för höger eller vänster?

(star jag pa golvet rakt upp och ner och övar rotationer tycker jag det känns typ samma i bada riktningarna men det är ju pa golvet ocksa:)

Senast ändrad:
Switch 360
som skidåkare har de flesta lättast att snurra åt vänster. Har man förmågan att snurra lika bra åt båda hållen så är man lyckligt lottad :) det är som fs och bs på bräda något känns säkert lite bättre för dig, du har mer kontroll åt något tex.

Switch 360
ah, tack!
som steg 2 sa visualiserade jag nu ocksa att köra mot en kicker pa skidor, och jag känner redan mentalt att snurra at vänster känns möjligt... men snurra at höger känns stört för mig...
sorry jaaoox, förhoppningsvis far du nagot bra svar fortfarande :=)

Switch 360
men när jag snurrar raktfram snurrar jag åt höger å de känns helt cp å testa snurra vänster raktfram. men sen när jag ska switcha 360 då snurrar jag åt vänster som egentligen e fel håll. ? jag är inte en sånn som kan snurra lika åt båda hållen när jag åker in vanligt i kicken.. :/ ??

Switch 360
så är det för mig med! vanligtvis snurrar jag åt vänster men när ja åker switch känns det lättare att snurra åt höger :P

Switch 360
det har väl att göra med var man har "sin riktiga framsida" dvs ansiktet.

när du åker regular, dvs vänster fot fram, så är det lättare att snurra åt vänster pga du vänder ansiktet mot vänster. dvs rakt fram i ansiktets riktning.

när du åker switch gör du exakt likadant, vilket blir spegelvänt. men även där i ansiktets riktning.

därav namnen; frontside+backside?

allmänt mycke svårare att snurre med bakhuvudet mot backens riktning, dvs backside.

kanske helt ute och cyklar, men så har jag uppfattat det.

Switch 360
arborlover sa:
det har väl att göra med var man har "sin riktiga framsida" dvs ansiktet.

när du åker regular, dvs vänster fot fram, så är det lättare att snurra åt vänster pga du vänder ansiktet mot vänster. dvs rakt fram i ansiktets riktning.

när du åker switch gör du exakt likadant, vilket blir spegelvänt. men även där i ansiktets riktning.

därav namnen; frontside+backside?

allmänt mycke svårare att snurre med bakhuvudet mot backens riktning, dvs backside.

kanske helt ute och cyklar, men så har jag uppfattat det.
På bräda ja... Killen åker ju skidor... ;)

Frontside resp backside kommer från hur du rör kroppen mot backens falllinje. När du snurrar med framsidan utåt - frontside och när du snurrar med baksidan - backside. Backside - du flyger alltså med ryggen mot landningen.

Personligen tycker jag det är enklare att snurra backside om jag gör en 3:a eftersom landningen inte blir blind som på en frontside 3:a. Däremot är det stört skönt att lägga stor B 180 även fast landningen är blind. SW 5:a är dock sjukt mycket lättar än vanliga 5:a. Lite konstigt där, men jag får med mig mer snurr i SW på något sätt. Fråga mig inte varför. Nu snacka jag bräda... (Sorry jaaoox)

@ arborlover - Vad menar du med - "det har väl att göra med var man har "sin riktiga framsida" dvs ansiktet."?

Ansiktet vänds ju automatiskt åt det håll man snurrar åt - ansiktet har ingenting att göra med huruvida du gillar snurra åt ena resp andra hållet då "ansiktet" har noll funktion i rotationen - förutom blicken då givetvis. Rotationen sitter ju i axlarna som bekant.

Eller har jag tappat dig helt vad du snackar om? Finns frontside och backside på skidor så har jag missat något, det heter väl Left och Right på skidor. För hur blir något frontside på skidor? Blir ju samma åt båda hållen?!?

Tror nog det finns lika många som gillar att snurra backside resp frontside och samma tror jag gäller på skidor, L & R...

Senast ändrad:
Switch 360
Jag vet inte vad som är vanligast. Men jag snurra helst åt vänster vanligtvis, men jag har mycket lättare att snurra åt höger när jag åker switch.

Snödjup

Tillbaka
Topp