Switch 5:a upp på 5-åring, 180 ner.

fan vad störda ni "äldre" är nu, ni kan ju fan inte skylla på han som åker. det är helt och hållet ungjävlens egna jävla fel.

haha, ofta att någon av er nitat han som körde om det var eran egen unge.

för det första hade du blivit portad från skidanläggningen
för det andra hade du blivit anmäld för misshandel.

haha helt stört xD.. jävla tur att ungen inte skadade sig, men man kan för fan inte skylle på han som hoppade! alltså, hur i helvete skulle han kunna se att det stod ngn där? och att folk här har en vidrig människosyn, ja menar kom igen, visst det pratas mycke å du borde verkligen inse att folk inte menar de de säger (mot dustbin_dan)..

å i det här fallet och jävligt många andra är det verkligen föräldrarnas fel. det e dom som ska ha koll på sina ungar, då de själva inte inser farorna av att bli plattade av andra skidåkare. Föräldrar, snälla ta hand om era barn så att alla får trevligare skiddagar!

Dustbin_Dan sa:
Tur att alla "jibbers" som skriver i den här tråden är så fittiga på att åka så att man slipper träffa på dom på min hemmabas.

Hur många "skiddagar" har ni i år hårdingar? Tror min 6-åring har fler! Åk mer och surfa mindre på nätet.
tur att alla "gubbjävlar" som skriver i den här tråden muckar gräl med dom yngre för att dom inte har något bättre för sig.

hur många öl har ni druckit iår, drick mer och var lika häftigast som häftigkille37

Senast ändrad:
ekdahl sa:
Dustbin_Dan sa:
Tur att alla "jibbers" som skriver i den här tråden är så fittiga på att åka så att man slipper träffa på dom på min hemmabas.

Hur många "skiddagar" har ni i år hårdingar? Tror min 6-åring har fler! Åk mer och surfa mindre på nätet.
tur att alla "gubbjävlar" som skriver i den här tråden muckar gräl med dom yngre för att dom inte har något bättre för sig.

hur många öl har ni druckit iår, drick mer och var lika häftigast som häftigkille37
word. Håll reda på era skitungar så är alla glada sen.

ekdahl sa:
fan vad störda ni "äldre" är nu, ni kan ju fan inte skylla på han som åker. det är helt och hållet ungjävlens egna jävla fel.

haha, ofta att någon av er nitat han som körde om det var eran egen unge.

för det första hade du blivit portad från skidanläggningen
för det andra hade du blivit anmäld för misshandel.
Givetvis skulle jag skälla på min femåring om han drog in i en park och stannade i landningen. INte bara för det är farligt utan också för att det handlar om att ha respekt för de som hoppar. Men om nån snubbe skulle bonka honom så skulle den så vanligtvis lugne HitMe GARANTERAT blir tämligen aggressiv. Det går liksom inte att säga att det är femåringens fel och många av bigjumpen finns ju på "allmänt område" i backarna så det är helt omöjligt att garantera att femåringarna inte svänger dit.

Eftersom du själv fortfarande rent intellektuellt är ett barn har du antagligen lite svårt att relatera till hur föräldrar skulle reagera. Inget konstigt i det, men många av kommentarerna här är varken häftiga eller roliga utan bara Dustbin skriver skrämmande och kan knappast gå under epitetet barnsligt oförstånd. Iofs är det väl naivt av mig att skriva om det här eftersom en kille som du Ekdahl knappast förstår budskapet ändå.

HitMe

tycker kanske att filmaren hade kunnat varna eller så, fast han kanske inte såg nått eftersom han filmade åkaren

visst håller med om att vissa kommentarer är lite väl hårda men jag hoppas innerligt att även om det varit min unge så skulle jag inte handlat på det sättet som du sa.

Det hade endå varit ungens fel eftersom han inte har i landningen att göra om han inte ska hoppa vill säga.

edit: ser ut som om att ungen kommer och skär över landningen deespin och filmarn kollar antagligen på sin kompis.

Senast ändrad:
Dustbin_Dan sa:

ca 60-70, och jag säsongar inte i nån alport, hur många har din 6:åring som säkert säsongar i alperna med dig?

Men Hitme mfl. Det är klart det inte är femåringens fel..hon vet förmodligen inte bättre. Det är Definitivt inte åkarens fel! hur ska han ha en möjlighet att se lillen bakom det hoppet? En park är ju till för att hoppa i. Felet ligger hos personen, förhoppningsvis föräldrarna, som släpat upp en femåring i en park, och dessutom låter denne åka och ploga i en landning! och till viss del hos kameramannen och resten av åkarna i närheten som inte varnar för kidz i landningen...

Hurfan kommer det sig att så fort en förälder ser sitt/ett barn i fara alltid skäller ut allt och alla, förutom sig själv? Så jävla less på folk som gnäller, utan att inse att det är ungen som inte borde vara där, och att det är DU, som förälder, som är ansvarig!

Har för mig att det står stora skyltar och avspärrningsband när man åker in i de flesta parker!?

Jag har studerat filmen noggrant och hittat ett par saker som leder till starka bevis att femåringens förmyndare står ansvarig för det hela.

1. Parken är nätad vilket tyder på att de åker i ett område som är markerat som terrängpark och inte kan anses som vanlig backe. Dessa har egna regler.

2. När klippet går i repris ser man en äldre man åka strax ovanför kicken till höger i bild. Med största sannolikhet pappan till dottern. Eftersom dottern inte är myndig är det pappans ansvar att ta hand om henne. Vilket borde betyda att åkaren i detta fall inte kan fällas för att inte väjt för individen. Eftersom det är pappan som är huvudansvarig och bakom åkaren.

3. Åkaren bonkar självklart inte barnet medvetet. Kanske så att om han inte gjort det hade det hela gått än värre. Skickligt att kunna reda ut det hela utan större komplikationer än eventuella psykiska problem.

4. Stanna ej bakom krön! Står även i slaos regler å blir åter en fällande punkt om åtal väcks.

Ska försöka nyansera mina åsikter!
Först -Ber om ursäkt för att jag ifrågasatte er kompetens som skidåkare! Tydligen vad det ganska känsligt men jag blev förbannad på attityden i tråden.

Sedan -Personligen så har jag koll på de barn jag åker med! Jag vet vad som gäller i parken. Men majoriteten av skidturisterna har inte den kollen. På större anläggningar kan man spärra av parkerna på ett sätt så att inte "olämpliga" förirrar sig in och kommer ivägen, men på mindre anläggningar så blir det svårare.

Dessutom -Många pratar "rent juridiskt". Skulle det hänt en olycka med personskada som följd så skulle killen som hoppar förmodligen åka dit rejält! Väjningsplikten är uppifrån oavsett var på anläggningen man befinner sig.

Jag vet inte men under all hoppträning jag bedrivit så är regel #1. -Hoppa inte förrän det är klart bakom! Ser man inte så ställer man upp en snubbe som håller koll. Gäller inte det längre?

Många är jävligt kåta på att få sponsorer. Vad vill sponsorerna ha? Personer som indirekt säljer deras produkter. Det är barnen som kommer att köpa produkter så sponsorer vill oftast ha goda förebilder i sina stall. Tänk på det!

Senast ändrad:
Heribertson: Bra analys, men vi ser trots allt bara att det sitter ett nätstaket på ena sidan. Visseligen vet man inte har korkade folk det finns, men jag har lite svårt att tro att föräldrarna medvete släpat in banret i parken. Gissningvis är det snarare så att det inte var avspärrat från alla håll. Dessutom, om det är som du säger att pappan och barnet kommer uppifrån så har ju åkaren alla möjligheter att ha koll på det hela. Din punkt 4 tror jag inte något på. Att det är åkaren som kommer bakifrån som till slut bär ansvaret är glasklart, men nu är det ju knappast juridiska spörsmål som det här handlar om utan snarare attityder.

Och igen, givetvis skall föräldrarna ha koll på både regler och sina barn, men om barn överhuvudtaget skall få åka så är det bara att acceptera att de får betraktas som tämligen oberäkneliga i backen.

Jag instämmer annars med Dustbin_Dan och undrar om man inte längre följer "regel #1"

HitMe

Deespin sa:
ca 60-70, och jag säsongar inte i nån alport, hur många har din 6:åring som säkert säsongar i alperna med dig?
Bra jobbat Deespinn när det bara har varit 31 dagar i år hittils. Hur f** har du lyckas klämma in det dubbla då?

//H

Heribertson: Även om parken är nätad så är det ALLTID åkaren som kommer upp i från som har ansvaret. Enkel SLAO regler som finns uppsatta överallt.

//H

heribertson sa:
1. Parken är nätad vilket tyder på att de åker i ett område som är markerat som terrängpark och inte kan anses som vanlig backe. Dessa har egna regler.

4. Stanna ej bakom krön! Står även i slaos regler å blir åter en fällande punkt om åtal väcks.
Slao har ett gäng rekommendationer som skiljer sig lite mellan pisten och parken. I båda dessa står det klart och tydligt att du som kommer uppifrån måste hålla undan för åkare som är framför dig. Slaos regler (som gäller över rekommendationerna) är samma för både pist och park. Det enda som står i reglerna om detta är: 'Anpassa alltid farten så varje form av hinder kan undvikas.'

Alltså: Alla ni som tror att ni har företräde bara för att nån befinner sig bakom kicken där ni tänkt köra har fel. Det är ert ansvar att kolla så att landningen är klar. Skulle ni hoppa om polaren som körde före er missade i landningen och ramlade och låg kvar?

'Amen han låg ju bakom kicken och jag såg honom inte, där ska han ju faaaan inte va' lär knappast funka i det läget... Att fem-åringen befinner sig där han gör i filmen är lika mycket en olyckshändelse som när er kompis ramlar i landningen. I båda fallen är det personen som hoppar som har ansvaret vid en eventuell olycka...

det fär har hänt för mig också, men jag missade ungen! ;D

att små ungar inte kan hålla sig till barnbacken! (Oó)

Jag har landat på en unge som ramlat å legat kvar i landningen....så då fick han ligga kvar lite till: )

Hasse sa:
Heribertson: Även om parken är nätad så är det ALLTID åkaren som kommer upp i från som har ansvaret. Enkel SLAO regler som finns uppsatta överallt.

//H
jo men ibland kanske man kan tänka ett steg längre... ---> det står även som heribertson sa:
heribertson sa:
Enligt mig tycker jag att en landning till ett hopp skulle betäcknas som ett krön eller vad tycker du?

Senast ändrad:
bois sa:
jo men ibland kanske man kan tänka ett steg längre... ---> det står även som heribertson sa:
heribertson sa:
Enligt mig tycker jag att en landning till ett hopp skulle betäcknas som ett krön eller vad tycker du?
Läs mitt inlägg ovanför igen. Det är alltid den som kommer ovanifrån som har väjningsplikt, oavsett vad vissa personer i den här tråden försöker få det till.

Senast ändrad:
De är väl skitsamma om de är en unge eller vem de är som står i landningen man ska helt enkelt inte vara där, om de inte är någon som har kraschat.

Men innan man dropar in ska man va säker på att de inte ligger nån i landningen.

Till er upprörda föräldrar, har försåelse för er, men de som släpper ut ungarna i en park är som att låta de gå över en motorväg själva. till de första hoppet är de vanligtvis lätt att ha koll att de inte finns nån i landningen, men om man kommer längre ner i en parken så vet man nästan aldrig. Shnyygg 5 föresten, men en liten fundering den som filmar borde väll ha sett ungen???

Peace out.

Hasse sa:
Deespin sa:
Bra jobbat Deespinn när det bara har varit 31 dagar i år hittils. Hur f** har du lyckas klämma in det dubbla då?

//H
tack för att du tycker att jag jobbat bra, och det är inte så svårt att klämma in det dubbla med lite skicklighet

Hasse sa:

//H
i nästan alla parker står det en skyllt om att man inte ska vara i landningen osv...

Peter_K sa:
Alltså: Alla ni som tror att ni har företräde bara för att nån befinner sig bakom kicken där ni tänkt köra har fel.
Så du menar att någon skulle köra när de vet att någon ligger i landingen? Tror knappast det

Peter_K sa:
Det är ert ansvar att kolla så att landningen är klar. Skulle ni hoppa om polaren som körde före er missade i landningen och ramlade och låg kvar?
Spelar ingen roll vem det är, om nån vet att det ligger någon i landningen tror jag ingen kmr att köra

Senast ändrad:
bois sa:
Peter_K sa:
Alltså: Alla ni som tror att ni har företräde bara för att nån befinner sig bakom kicken där ni tänkt köra har fel.
Så du menar att någon skulle köra när de vet att någon ligger i landingen? Tror knappast det
Nej. Jag menar att om någon ramlar i landningen utan att du ser det och du kör. Vems är då felet? Den som ramlade eller du som körde utan att kolla att landningen var tom?

Ok förstår vad du menar nu men när du säger
Peter_K sa:
låter det ju inte som om någon tänker köra när de vet att någon ligger där.

Kanske misstolkar

Senast ändrad:
bois: Jo, jag inser att jag inte var helt tydlig. Min poäng är dock precis den som du citerar och som Hasse skrev tidigare.

Man ska såklart inte befinna sig i en skymd landning mer än nödvändigt men det spelar ingen roll, det är den som kommer uppifrån som har ansvaret.

SÅ JÄVLA CLEANT SKA TRÄNA PÅ DET DÄR I VINTER! Någån frivillig!?

Tog mig ett tag men nu har en tråd som var från början tre sidor lång bara blivit en..... Jag har nog en bugg att rapportera!

Jag blev väldigt fascinerad av hur spridningen är åldersmässigt, trodde först att det skulle vara en yngre skara men upptäckte att skaran sprider sig över 20 år? Man lär sig nya saker varje dag!

Men sedan skulle jag vilja säga att Johan och company på FR.se nog skulle ta sig en funderare vad som händer med FR.se? Det börjar ju likna något i stil med att jämföra DN mot Expressen och Aftonblandet.....

- Christian

Tillbaka
Topp