Sydamerika

freeride_nu

Aktiv medlem
Sydamerika
Hej tomtar.
Hoppas att alla haft en trevlig jul och erhållit dyra skidprylar. Så till saken.....

Några av er lär ju ha besökt merparten av skidorterna på denna planet och då undrar jag om man skulle kunna få lite tips om sydamerikanska skidorter (och kanske bra länkar!?). Vart ska man åka?
Vilket ställe är bäst/störst/finast
/dyrast/billigast o.s.v?
Resan dit inte minst - vad kostar den?

Billigt är ju som bekant bra för en medelfattig student!

Jag kräver inte mycket, bara det är i Chamonixklass (ha-ha, nej skojade bara).

Mvh
Daniel

Sydamerika
hej daniel,
Har bott i santiago, Chile och åkt i de flesta orter där. Tre orter ligger en timmes resa från Santiago. Dessa är El Colorado, La Parva, och Valle Nevado. Alla tre är i Åre storlek ungefär. El Colorado är billigaste, sedan La Parva och sen Valle Nevado. I Valle Nevado finns det ingen by, bara ett par dyra hotell. Liftkortspriser är i samma klass som i europa. Eftersom de ligger bredvid varandra så går det att åka mellan dessa, men biljettsamarbetet är inget vidare (läs dyrt). Kollade lite och såg att i La Parva är säsongskortet ca. 6500 kr, och kombinerat Valle Nevado/La Parva nästan 8000. Flygresa borde gå på ca. 8000 kr. tur o retur till santiago. Det finns en ort till ca tre timmar från santiago (Portillo) som är väldigt bra tyvärr väldigt dyrt. Sen finns det några orter längre söder som är mindre. Här är några länkar.
www.elcolorado.cl www.laparva.cl www.vallenevado.cl www.skiportillo.com Kolla även infon på www.goski.com och välj chile och argentina.
Skidåkningen är i allmänhet väldigt bra och på hög höjd med ca 1000 fallhöjdsmeter.

Sydamerika
Tjenare.
Jag var över och åkte nu i sommar. Jag provade Portillio. Meycket trevligt och inget folk alls. Det verkar vara väldigt dyrt till en början. Det finns bara 2 hotel, Men det bliilgaste rummet kostar ca 90$ MEN då ingår 2 dagars liftkort och 5 rätter mat. Så kom dit en morgon och hyr rum så kan man åka 2 dagar för ca 1000 kr vilket jag tycker är helt OK. Det bästa stället i hela sydamerika är Les lenas i argentina Otroligt dyrt men mycket bra.
mvh andreas

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp