Systemkamera instegsmodeller? NikonD60? SonyA200?

Jibberisch

Aktiv medlem
Tjena,

(Hittade ingen exakt likadan tråd som denna som kändes aktuell, om jag borde ha gjort det ber jag om ursäkt, sorry Dr Snow, Hasse och ni andra =) )

Tänkte försöka utnyttja den stora kunskap som verkar finns här på freeride om foto/kameror.

Har på gamla dar börjar bli mer och mer intresserad av att ta vettiga bilder på berget. Till saken hör att jag har ett gäng släktingar i USA, som inom kort kommer att besöka Sverige. Eftersom landets ekonomi ligger i spillror, tänkte jag att dom skulle få bidra med lite mer än den sedvanliga attityden kring hur bra Bush och USMC är.

Jag vill alltså göra det bästa av situationen med, grattis leverans och en låg dollarkurs. Det hela är dock inte helt okomplicerat, jag är förbannat rastlös och tröttnar allt som oftast på saker jag tar mej för. Risken finns alltså att jag köper en systemkamera tar lite bilder men inte orkar engagera mej i hur dess funktioner fungerar bäst, eller så blir jag helt frälst och börjar nörda ner mej helt.

Hur nu än utfallet blir vill jag ha en nybörjarkamera, som man kan "bygga" vidare på om intresse finnes, alt. ta schyssta bilder med utan att behöva läsa 300 sidor manual. Learning by doing är det som gäller hehe (Självklart förstår jag att det kommer krävas ett visst intresse och lite "manualläsning" i vilket som, men ni förstår det relativa här hoppas jag.)

Således har jag forskat en smula. Jag övergav Nikon D300 och liknande modeller som finns i min närhet förbannat fort. Dessa innehavare av lite dyrare och bättre kameror gav mej rådet att satsa på objektiv istället för kamerahus i början. Ett bra objektiv hänger tydligen med längre och bättre än ett kamerahus, där utvecklingen verkar gå fortare, eller nått. Så istället siktade jag in mej på, som rubriken antyder, Nikon D60 och Sony A200 (och dess motsvarigheter). Dessa två går att komma över tämligen billigt i staterna.

Exempel på frågor har dykt upp;

-Som jag fattat det har inte D60n eller A200 "skärmsökning"? Används denna funktion vid användning av en systemkamera? Kommer man sakna en sådan? Skärmsökning känns kul att ha på afterskiin, men i backen t.ex.?

-Vilket märke har bäst förutsättningar när det gäller kompabilitet med objektiv och blixtar?

-Vilken modell har bäst "stabilisator" eller anti-skak? (vet ej fototermen för det)

-Skiljer sej bildkvalitén åt något nämnvärt?

-Vilka viktiga "features" saknas på respektive modell? Vad vill man ha som nybörjare? Vad vill man helst slippa? Vad vill man ha om man vill utvecklas vidare? etc. etc.

-Vilken modell har det skönaste slutarljudet? hehe

-Vilken skulle ni helst ha med er på berget? Gärna lite kommentarer från innehavare av den ena, andra eller helt andra modeller.

Vad jag förstått så är D60 en mer ren oldlad nybörjarmodell med fler automatiska funktioner etc.? Jag skulle bli oerhört tacksam för lite råd och hjälp i denna jävla kameradjungel. Försök gärna hålla er till nybörjarkameror om ni känner för att svara. Krångligare alternativ är inte så jätte aktuella i dagsläget. Men kom gärna med förslag ang. modeller jag missat! Likaså om några bra objektiv och blixtar.

Hää'på'er

Senast ändrad:
Jag tycker det är kul att fota och är glad amatör. Fotar med nikon D80 som jag tycker är suverän. Framförallt den extra lcd-displayen uppe på kameran för inställningar är det som jag tycker gör den bättre än massa andra kameror som inte har den. (Tex D60, canons billigare modeller) Vet inte om A200 har en sån.

Kan ju försöka svara på dina frågor
1 - Jag har aldrig saknat skärmsökning när jag fotar. Känns som om det är bättre att kolla i sökaren iallafall om man vill fota saker som rör sig. Antar att du vill fota en och en annan åkare

2. Skulle säga Nikon och Canon

3. Nikon har inte antiskak i kameran utan det sitter i objektiven. Ska tydligen fungerara riktigt bra. Borde nog passa mig för jag är sjukt skakhänt :(

4. Nej

5. Tror nog alla systemare har möjlighet till manuella inställningar och det är det du vill ha. Som sagt displayen upp på kameran är guld värd tycker jag.

6. AK47, fast det är ett ju ett maskingevär

7. Jag skulle vilja ha en Nikon D300, fast det har jag inte råd med. Storebror till D80 som är lite snabbare

Nu är jag ju lite partisk till D80 som jag tycker är grymt bra. D60 har jag tyvärr inte nån koll på alls. Men är helt säker på att den tar bra bilder och är bra att lära sig med.

heppåre!

Vi är i samma sits...

Far/jag ska en digital slr och har kommit fram till att Nikon D60 är den bästa modellen för oss, En D80 kommer vi inte kunna utnyttja och den är betydligt klumpigare än D60'n.

Jag har läst just om D40x vs D80 och i 80% av fallen så rekommenderar folk än att köpa D60 om man inte är något annat är amatör. Jag vill kunna ta bra bilder lätt samt ha med mig den överallt. Kolla bl.a. stevedigicam om D40x (som han rankar som top 5): Riktigt bra betyg. D60'n ska vara en lätt uppgradering av D40x.

Jag måste ha en glugg på minst 200 mm för jag ska fotografera vindsurfing, snowboard, hästar och segelflygplan.

Det här är mina alternativ:

Nikon D60 SLR Digital Camera Kit with 18-55mm G AF-S VR DX & 55-200mm G AF-S VR DX AF Lenses
http://www.bhphotovideo.com/c/product/543638-REG/Nikon_9609_D60_SLR_Digital_Camera.html

Nikon D40 SLR Digital Camera Kit with 18-55mm & 55-200mm Lenses
http://www.bhphotovideo.com/c/product/500315-REG/Nikon_9420_D40_SLR_Digital_Camera.html

Nikon D80 Digital SLR Two-Lens Bonus Outfit (18-55/VR 55-200)
http://www.ritzcamera.com/product/SLR1174.htm

Eller min personliga favorit.
D60 + 18-200

Zoom Super Wide Angle-Telephoto AF Zoom Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S DX VR II Autofocus Lens

Ett kamerahus är inget utan optiken, så det mest prisvärda är ju en D40 + 18-200. Men... D60 18-55 55-200 är ett bra paket som är lagom dyrt!

Vad har jag då kommit fram till?
D80'n är inte bra för mig eftersom jag aldrig kommer utnyttja den till max. Tyngre än D60.
D60 är lagom, prisvärd.
D40. Prisvärd som tusan! D40 med en bra glugg så får du sjukt bra bilder, men framtidssäker?...
D60 + 18-200. Optiken är en grym lins och kommer lätt att stå kvar i värde. Du kommer ta klart bättre bilder med ett litet dyrare objektiv

Fördelen med D80 är ju att du kan slänga på vilka objektiv du vill. D60 kräver att obejtivet har motor för auto fokus.

JAG kan igentligen inget om kameror, men jag har läst som tusan i 3-4 veckor och detta har jag kommit fram till.

Tja
Har fotat i snart ett år och hunnit prova en del kameror(EOS400D, EOS350D, NikonD50, NikonD200 och lite till).
Man kan väl börja med att säga som så här, ju dyrare kamera, ju bättre kvalitet, det gäller alla märken. Både på själva kameran och på bilderna som kommer direkt ur kameran.

Min mor äger en 400D, har fotat en del med den, både skidor, skate o.s.v, visst kameran är bra men det känns som de fattas något. Det känns som att man växer ur den lite för snabbt.
Min bror äger en Nikon D200, vi ska inte ens försöka jämföra denna kamera med ovannämda. Autofokus, färger, ljus, allt är perfekt. Den är tåligare och för oss med stora händer är den en dröm att hålla i. Även om det kommit en efterföljare till D200:an(D300)känns den ändå som ett bra köp, något som man kan ha länge, trivas och utvecklas med.

Denna lilla jämförelse här ovan kanske inte säger dig så mkt, men vad jag försöker säga(kanske lite väl långsökt)är att du borde satsa på en kamera som är lite mer avancerad än instegsmodellerna(EOS400D, NIKOND60, o.s.v). Inte nödvändigtvis en D200, eller EOS40D. Men kanske en D80, utan att ha fotat med den så kan jag säga att den verkar vara ett riktigt kap, den har fått lysnade rescensioner.
Canon har ju släppt en ny kamera, EOS450D, den har Liwe-wiev, alltså sökare i skärmen. Något som du verkade vara intresserad av, dock ändvänder man inte det så mkt när man fotar på fjället, det blir svårt att se vad man egentligen fotar,speciellt om det är soligt ute.
Men visst om du vill fota på afterskin kan de va schysst.

En liten sak bara, om du köper en kamera i USA får du inte glömma att be dina släktingar köpa med sig en adapter så laddaren passar i svenska väggutag. Laddare kan vara sjukt dyra, om du måste köpa en svensk.

För att sammanfatta:
Satsa på nått lite mer avancerat, du kommer ha roligare, längre. Inte för avanverat dock....
De kameror jag rekomderar är antigen Nikon D80 eller Canon EOS450D.
Båda kamerorna har tillräckligt med automatfunktioner för att det ska vara roligt att fota som nybörjare och stora möjligheter att styras helt manuellt om man skulle vilja det i takt med att man blir duktigare.
Fråga om du undrar över nått;)

hade gott, hajj

Hej Jibberisch!

Jag skulle satsa på en Nikon, de har nämligen störst objektivsortiment. Man kan även hitta en del godbitar från Tamron, Sigma mfl objektivtillverkare som har Nikonbajonett i sitt sortiment. Vilken modell är ju en smaksak, eller beroende på hur stor plånbok du har. Jag håller med evil, att D80 är en riktigt trevlig kamera, som dessutom verkar vara rätt hållbar. Jag har bara använt den lite, men so far so good. Jag har däremot lång erfarenhet av Nikon kameror i övrigt och arbetar dagligen med en D100 (Ja! jag vet att den är gammal!!!) men den funkar och jag har hittills klarat mig med de modesta 6,1 Mpix den levererar. En viktig skillnad mellan D80 och lillebror D60 är att lillebror inte är fullt kompatibel med Nikon AF-optik som inte är av Nikon AFS-S typ. Det fungerar så att med icke AFS-S optik fungerar inte autofokusen, viktigt för mig som redan har mycket optik, kanske inte lika viktigt för dig, eftersom jag tolkar ditt inlägg som att du inte har någon Nikon sedan tidigare. Till D80n finns det också ett batteripack som åtminstone inte ännu finns till D60n. Tveksamt om Nikon kommer att tillverka något till D60n. Däremot kommer säkert Hähnel eller någon annan att komma med ett piratgrepp till den modellen. Vad ska man då med batterigreppet till? Jag tycker att det är allmänt bra och speciellt bra när man använder stora teleobjektiv, det är ju naturligtvis också en smaksak. Jag vet inte om det här var till någon hjälp för dig men jag hoppas det!

Jo just det en grej till!!!

Tänk på att Nikon inte kör med worldwide garanti. Följaktligen måste du skicka den till USA om något behöver lagas som täcks av garnatin.

The-Geb sa:
Jo just det en grej till!!!

Tänk på att Nikon inte kör med worldwide garanti. Följaktligen måste du skicka den till USA om något behöver lagas som täcks av garnatin.
True. Men jag sparar in 5000 pix så jag kan laga grejorna för dessa pengar istället. Och jag kommer skaffa en försäkring här i sverige också, Så inga problem..

En D80 med kit gluggarna 18-55 55-200 eller en D60 med 18-200.

Vilken får jag bäst bilder ifrån? D60 med 18-200. Därav det som jag anser är bästa köper för 8000 kr,.

Tja igen,

Vill bara tacka för de snabba svaren. D80n är något jag kikat lite på också men som sagt, det är en tät och förvirrande djungel hehe. Livsfarligt område för någon som har sådan beslutsångest att man knappt kan beställa käk på McDonalds utan att ha ångest.

Inga kommentarer om Sony A200? Vore intressant att få veta vad någon tycker om den. EOS450D har jag inte kollat på, får vända blicken däråt också.

Garantin är alltid ett problem, men med tanke på att släkten är bofasta där och jag att skickar nästan gratis med FedEx så är det inget större problem, om än ett litet huvudbry.

Jag har ett par dagar till innan en order måste läggas, fyll gärna på med mer! uppskattar all hjälp! Måste ila till tåget, God helg!

Jibberisch sa:
Tja igen,

Vill bara tacka för de snabba svaren. D80n är något jag kikat lite på också men som sagt, det är en tät och förvirrande djungel hehe. Livsfarligt område för någon som har sådan beslutsångest att man knappt kan beställa käk på McDonalds utan att ha ångest.

Inga kommentarer om Sony A200? Vore intressant att få veta vad någon tycker om den. EOS450D har jag inte kollat på, får vända blicken däråt också.

Garantin är alltid ett problem, men med tanke på att släkten är bofasta där och jag att skickar nästan gratis med FedEx så är det inget större problem, om än ett litet huvudbry.

Jag har ett par dagar till innan en order måste läggas, fyll gärna på med mer! uppskattar all hjälp! Måste ila till tåget, God helg!
Haha kan du inte bestämma dig för burgare så är du körd när det gäller kamera! :)

Anledningen att ingen skrivit om Sonyn är nog helt enkelt för att den inte är så vanlig. Det är faktiskt ett argument mot den. Gör en snabb koll på blocket och tradera så ser du att det finns mest begagnat till Canon och Nikon. Kan vara värt att tänka på.

Personligen tror jag inte så mycket på Sony på systemkameramarknaden. Kalla mig gärna traditionell, men det är ju faktiskt i grund och botten en Minolta. Deras första DSLRer var ju ok, men inte mer.

Mitt råd är att satsa på D80n. Du får mycket kamera för pengarna. Du växer inte ur den på en gång. Den är kompatibel med all AF-optik med Nikonbajonett.

Du skriver att du eventuellt kommer att tappa intresse efter ett tag, So What! det är bara att sälja D80n för en hyfsad peng. Alla som vill köpa beg, vill köpa en som inte gått så många exponeringar. Så tappar du intresset rätt snabbt så kan du nog få ganska bra betalt på beg marknaden.

Vill du har lite mer tips så kan jag rekommendera recensionerna på www.fotosidan.se/reviews där finns det många proffs, semiproffs och entusiaster som recenserar kameror, optik och allt möjligt som har med foto att göra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp