systemkamera val :D

Pl0PPEN

Medlem
vad borde jag göra ... ? jag har en canon eos 400d men den e så ini h*lvette seg och allt...
jag har formaterat minneskortet men den är fortfarande lika seg ? vrf ? därför har jag tänkar på en nikon d80 och d80in ska vara snabbare och lite bättre har jag hört ...
seriösa svar

tack på förhand :)

Jag kör med en eos 400d med vad är de som är segt har den blivit segare eller har den alltid varit de...Min tycker jag har blivit segare och konstigare i slutartiden

jag har inte obegränsatt med pengar så jag tkr en d80 verkar bra ... men kanske e det minneskortet ? jag har ett cf ultra 2 med 2 gb, men det ska väl räcka ?

jaaa men den är as seg när bläddrar mellan bilderna osv... men vad kan vara felet? jag har ju nyss fått den ..

Säg inte att du kör helautomatiskt..
Uppdate: menar du när du fotar föresten? Eller bara när du kollar på bilderna?

Senast ändrad:
plopp2004 sa:
jag e lite noob för jag vet inte hur man ställer om bländaren o slutartiden om man kan göra det ? :P
Då kommer den stora frågan, varför har du då en sådan bra systemkamera? Nejmen allvarligt, sök runt lite på fotosidor osv så lär du dig hur det fungerar. Det är inte särskilt svårt

alltsa, grona rutan gora ju att du inte bestammer nagot sjalv, sa da kanske kameran satter blandare 6,3 nar de ar ganska daligt ljus. da bli ju slutartiden ocksa lang och da blir ju kameran segare for att varja bild tar langre tid att exponera.

om du inte vet inställningarna på di kamera så rekommenderar jag dig att läsa igenom instruktionsboken, annars lär du inte ha mer nytta av den än en vanlig komtakt digitalkamera

Några grundtips:

1) Glöm "gröna fyrkanten". Ställ in kamerans funktionsratt på 'M' för manuell och lär dig att använda exponeringsmätaren. Till sist kommer du att kunna se dig omkring och ställa in exponeringen ganska exakt när som helst. Vill du frysa rörelserna när du plåtar skidor ska du inte ha längre slutartider än 1/250 sekund. Helst kortare för att vara på säkra sidan.

2) Träna på att fokusera manuellt. Det har sina fördelar då du själv kan bestämma exakt var du vill ha skärpan ställd. Exempelvis på kicken i ett hopp. Kan vara lite pilligt eftersom många zoomobjektiv har helt värdelösa fokuseringsringar. Smala eländen eftersom man istället satsat på en bred zoomring. En annan fördel är att seriebildstagningen går snabbare om kameran inte behöver sköta fokuserandet också.

Vad gäller 400D är jag lite osäker, men jag tror att den har samma autofokussystem som 20D och det upplever jag själv som lite långsamt och okänsligt i vissa lägen. Då ska sägas att jag mest använder kameran till att plåta basket, vilket är en extremt snabb sport där flera spelare ofta inryms i bilden. Skidfoto är inte lika rörigt, men snabbt även det. Jag har inte haft samma problem med autofokusen när jag plåtat skidor som när jag plåtar basket. Inte för att jag plåtat så mycket skidåkning, men i alla fall en del.

Felet kan vara som många säger att det är autofokus. men jag skulle no rekomendera att du köper ett CF san disk Extreme III eller IV.Extreme III har 20 mb/s och IV har 40 MB/S

Lars_L sa:
Felet kan vara som många säger att det är autofokus. men jag skulle no rekomendera att du köper ett CF san disk Extreme III eller IV.Extreme III har 20 mb/s och IV har 40 MB/S
håller med. och ställ in slutartiden

Är det bara när du bläddrar bland bilderna som du upplever den som "seg"? Det är iaf något som typiskt är ihopkopplat med minneskortets läshastighet.

Om den är seg även i menyerna, då kan du börja se dig om efter en mjukvaruuppdatering eller liknande.

Har en 400D, men har inget problem med att kameran är överjävligt seg.

Kolla som Dr Snow skriver, mjukvaran.
Har kameran någon form av bildstabilisering, så stäng av den funktionen. Det kan sega ner kameran som sjutton när man tex står vid ett hopp och skall blåsa av en serie.
Kolla även vad minnet har för kapacitet.

Lycka till med fotograferingen

Senast ändrad:
Vurpollon sa:
Har en 400D, men har inget problem med att kameran är överjävligt seg.

Kolla som Dr Snow skriver, mjukvaran.
Har kameran någon form av bildstabilisering, så stäng av den funktionen. Det kan sega ner kameran som sjutton när man tex står vid ett hopp och skall blåsa av en serie.
Kolla även vad minnet har för kapacitet.

Lycka till med fotograferingen
Men snälla. 400D är ingen proffskamera direkt. 3.5 bilder per sekund (som allra bäst) är ganska segt, jag vet vad du menar. För mer pengar får du en rappare kamera med mer ergonomiska fördelar som gör handhavandet snabbare. Så att du inte missar det där ögonblicket. Jag är förövrigt sjukligt nöjd med min Nikon D300.

Steget för dig om du vill hålla kvar vid canon är väl 40D som är en bra kamera.

Köp inte Nikon D80 för att "byta upp" dig från 400D..Du kommer inte märka någon skillnad.

Tillbaka
Topp