Jag har inte läst igenom hela tråden nu, utan mest fragment av olika inlägg.
Själv har jag en Canon EOS 7D med tillhörande Canon EF 70-200mm f2,8 IS USM-objektiv för skidfoto.
Varför 7D?
- 7D tar som högst 8bilder/sek vilket ger betydligt större chans att fånga det perfekta ögonblicket
- 7D har ett vädertätat hus vilket gör att du kan fota trots regn/snö från himlen utan att behöva oroa dig för kamerans hälsa
- Upp till 12,800 ISO (behövs aldrig vid skidfotografering, men ändå

- Filmar i 720p 50fps/1080p 24fps/1080p 25fps och ger otroligt bra kvalitet. Med stativ och hög (högt tal) bländare kan du filma skidåkning och få det att se riktigt proffsigt ut
Varför Canon EF 70-200mm f2,8 IS USM? (IS = Image Stabilizer för skarpare biler på fri hand vid sämre ljusförhållanden)
- Vädertätat objektiv (gäller bara IS-versionerna av gluggarna i 70-200mm från Canon)
- Flexibelt med zoom från 70-200mm
- Kör du på en extender för att få längre zoom landar bländaren på 4,0 vilket fortf ger gott om ljus och fin bokeh (bakgrundsoskärpa)
- f2,8 ger väldigt fin bokeh
- USM = Ultraljudsmotor för autofokusen vilket gör att autofokusen är oerhört snabb och precis i kontrast till billigare objektiv, enligt mina egna erfarenheter.
Det var bara några punkter som dök upp sådär på rak arm, nu ska jag äta glass!
Linus
EDIT: Som många skriver i tråden är det ofast roligare att börja med en enklare systemkamera och sedan jobba upp sig i kategorierna över åren och anpassa kamera efter kunskap

en sak jag skulle prioritera för skidfoto är dock vädertätning
EDIT2: Det är lite gnagande hit och dit ang Canon/Nikon - i min mening så, om man är helt färsk som du verkar vara, så är det oväsentligt då man fortsätter med det märket man börjat med oavsett vilket märke det är. Någon nämnde att det är till fördel att välja samma märke som polarna, vilket det verkligen är! Kan man låna av varandra sparar man mycket pengar och får prova på objektiv ordentligt innan man potentiellt köper ett eget