Dem flesta fokuserar allt för mycket på kamerahuset.
Gå in på Nikon eller Canon.
Välj kameran som är snäppet över insteg; D5100 eller 600/650D
Sedan lägger man alla pengar på objektiv.
Exempelvis en fast 50mm eller en schyst normalzoom. Kanske ett L-objektiv om man sparat ett tag.
Finns ingen mening att lägga pengar på ett dyrt hur om man inte badar i pengar eller har aktivt fotat i ett antal år.
5D mark II är en fullformatskamera, den är byggd för en hel annan sorts fotografering än den du har i åtanke. Objektiven blir oftast dyrare på en fullformat då du måste gå upp i zoom längd, kort förklaring:
70-200mm på en fullformat är just det, på en kamera av modellen 600D, 650D, 7D (crop sensor) motsvarar ett sådant objektiv 112-320mm, lite olika beroende på kameramodell, men förändringsfaktorn brukar ligga runt 1,6.
För all typ av sport kan jag rekommendera en 70-200 canon L lins. IS är oväsentligt när man snackar actionsport fotografering, men kan vara en händig funktion när man filmar och inte har stativ.
Stativ ska man inte heller snåla på då det ska vara stabilt och hålla för en kamera med objektiv. Vid action fotografering behövs dock inget stativ då man kör på korta slutartider=ingen tid för vibrationer.
Mina objektiv som jag brukar dra runt med när jag ska fotografera på fjällen är en 50mm 1.8 (alltid i väskan, perfekt för park filming då zoomen är fast och den är smidig) 70-200 4.0 (2.8 är nödvändnigt för inomhus, men för utomhussporter i dagsljus fungerar ett 4.0 objektiv) och en vidvinkel 10-22mm.
Min budgett för fotografering ligger uppfördelad 1/6 på kameran, 1/6 på tillbehör och 4/6 på objektiv.
tilläg: Skulle hoppa över allting som har 18-135mm och likande. Oftast ingen bra kvalité, en dålig kompensation i hopp om att lura på okunniga om att man bara behöver ett objektiv. I den fokuslängden kör jag med 3 objektiv, för ökad kvalité och funktion.
chrille50 sa:
18-135 /3.5 5.6 objektiv går på ungefär 8500+ funkar hur grymt bra inomhus som utom hu oavsett sport! plus att den är bäst i test !
Ett lågbudgett objektiv som är värt 2500kr. För 8500kr kan du få ett EXTREMT mycket bättre objektiv, en L lins till och med..
Objektiv med 3.5-5.6 fungerar inte bra till inomhus sport. När man fotograferar sport vill man ha korta slutartider för att kunna frysa bilden.
För att få ut snabb slutartid från ett 5.6 objektiv krävs det att man bumpar upp ISOn som tusan (gryniga bilder) eller kör på som vanligt (alldeles för mörka bilder.) Detta kan i vissa fall kompletteras med en blixt (typ canon 430) Men det är lite svårt om fotobjektet är 150m bort, på en bandyplan eller liknande.
Detta skulle jag rekommendera om en bekant skulle fråga mig om köpråd:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823135 600D med 18-55mm normalzoom. Inget superobjektiv, men fungerar hyfsat för ändamålet.
Ett canon 50mm 1.8 (kostar runt 900kr) för att kunna plåta i grym kvalité för en billig peng (skönt med ett fast objektiv, även ett bra läromedel för att få in känslan för frameing, man kan inte zooma hela tiden för att få det man vill ha.)
Vilket minneskort som helst från ett välkänt märke, bara det är över 8gb och class 6 då dagens kameror med höga megapixlar skapar onödigt stora bildfiler.
Stativ skulle jag vänta med då det går utanför budgetten en hel del.
Det första jag skulle börja kolla på är ett stativ i 2000kr klassen, ett-två extra batterier. Ett extra minneskort och vänta med objektiv tills du vet vad du vill ha för något (krävs lite erfarenhet för att veta vad du ska ha, och vad du VILL ha i diverse situationer.)