Ta hand om/rengöra handskar på bästa sätt?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag har insett att mina vita Hestrahandskar börjar bli ganska skitiga, särskilt på läderdelen.
Man får ju med en insmorningstub att smörja in dem med över sommaren, men rengöring? Hur gör man detta bäst?

Äggvita, lök, mjölk och ägg. 😉

Äggvita, lök, mjölk och ägg. 😉

Låter som en vinnare!
Det som blir över kan man ju göra frukost av. :D
Tack!

Jag har insett att mina vita Hestrahandskar börjar bli ganska skitiga, särskilt på läderdelen.
Man får ju med en insmorningstub att smörja in dem med över sommaren, men rengöring? Hur gör man detta bäst?
Den lilla tuben hestra skickar med räcker inte långt, läderhandskar som används kräver ordentliga infettningar på regelbunden basis. Speciellt i början. Smörj åtminstone nångång i veckan (när de används) till att börja med, men oftare skadar inte det heller. De suger åt sig otroliga mängder fett. När de börjar bli mättade (det märks tydligt på att de börjar avvisa vatten och inte blir blöta för än de nästan dränks i vatten, samt att de "alltid" har ett lite glas-aktigt utseende) behöver de inte smörjas alls lika ofta längre.

Det enklaste är att acceptera att handskar är skitiga, om du absolut vill tvätta dem är det bästa för lädret att använda en mild och "babyvänlig" hård tvål - precis en sån du kanske redan har hemma på handfatet att tvätta händerna med! Bara sätta på handskarna och tvätta, ta ut fodret om du har möjlighet bara!

Senast ändrad:
Tvättar alltid med lädertvål och fettar sedan in, eventuellt överskott torkas av med en ren trasa. Ridsportbutiker brukar ha bra priser på läder- och skinnvårdsprodukter.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp