Tacksam för hjälp med val av pistskidor. Medelåkare

EvaR

Ny medlem
Hej!
Behöver hjälp i denna jungel av skidor.
Önskar rena pistskidor som är lättsvängda till medelgod åkare, ej svarta backar. Är 163cm, vikt 53kg. Kommer bara åka i svenska fjällen (pist)1-2 veckor/år. Har barn som nyligen lärt sig, så några år framöver kommer jag nog mest bara åka med dem, men jag vill ändå ha bra skidor ifall jag lyckas få lite egentid i backen ?

Tacksam för alla tips!
Med vänlig hälsning, Eva.

Völkl Yumi kanske?
Baserat på teståkning av herrvarianten Kanjo...
Lite bredare midja (84 mm) än traditionella pistskidor, så de klarar eftermiddagarna bättre.

Min syster är mycket nöjd med sina Salomon qst myriad 85 (tror jag de heter)

Annars gillar jag personligen Lines skidor.
Line Pandora 84 skulle kunna vara ett alternativ, eller kanske Line Sick day 88
De gör relativt lätta skidor men ändå med bra bett.

Tack! Ska läsa på om dessa med. Aldrig kört med ett par Line. Nackdelen när man bor i södra Sverige är att det inte finns så många olika alternativ i affärerna.

Kolla Head Magnum Supershape, lättåkta och i princip självsvängande men förhållandevis stabila skidor. Flera medelgoda gäster åker på dem och trivs. Annars skriver jag under på Heads Joy-serie, läs på och se vad som kan tänkas passa dig. Finns inte skidorna i affären- beställ på nätet. Tyvärr händer det ofta att en får köpa lagg oprovade om en bor snöfattigt, men ofta går det ganska bra ändå. Happy hunting!

Hej! Om du bor i närheten av Limhamn rekommenderar jag Sjö och Snö på Järnvägsgatan. Har utan tvekan bästa service i södra Sverige! De gör även boot fitting som är inkluderat i priset.
Du kan köpa skidor hos dem efter att ha åkt på dem. Ett alternativ är att du hyr skidor på
plats i fjällen, ofta dras skidhyra av. Kanske något dyrare, å andra sidan får du då ett par skidor du är nöjd med.

Senast ändrad:
Hej! Tack för alla bra svar. Bor i Vbg och här finns i princip bara Intersport och de rekommenderade K2 beluved 78 ti? Nån som vet hur de är?

Är så trött på att hyra skidor som inte funkar, så får man stå i kö igen för att byta ?

Har svårt att beställa själv på nätet då jag inte vet vilken längd jag ska ha. Verkar ju vara så himla olika beroende på hur skidan är uppbyggd ?

Finns en bra länk här:
https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/

Längd på skidan beror också på hur du vill åka och svängradien. Ju kortare radie, desto enklare att svänga.

Förstår om du tycker att det är bökigt att byta skidor, men du har garanterat igen det i slutändan. Googla lite om du är osäker så hittar du snabbt recensioner; https://www.freeride.se/prylar/skidor/k2-beluved-78ti-2016.html

Kör själv på Head Premium och Head Prestige 163 cm och är 175 cm och det är en markant skillnad i åkstil och vad som krävs av dig som åkare mellan dessa, men båda är grymma skidor beroende på väder.

Sedan är det också en fråga om vilken budget du har och är villig att lägga. Head Joy är en bra skida om du vill kunna åka med barnen. Head Supershape Magnum är en superfin skida men kräver också mer av dig som åkare.

Ett alternativ kan vara att se om du kan hitta ett par begagnade skidor på t ex Blocket, https://mobil.blocket.se/annons/goteborg/alpinhyrskidor_saljes/80816681

Lycka till med ditt sökande

Senast ändrad:
Tack, jätte bra guide. Känner mig något klokare iallafall. ?
Budget på runt 6000 tänkte jag mig. Head supershape verkar ju vara en bra skida att utvecklas på. ?

Tillbaka
Topp