Tåg Gbg-Åre

Twisten

Medlem
Tåg Gbg-Åre
Vi funderar på Åre på sportlovet v7. När brukar tågbiljetterna släppas? Vilka tågbolag kör sträckan? Vad kostar det ungefär (2vux, barn 12 och 14)? Är det svårt att få tag på biljetter? Hur mycket packning kan man ha med?

Tåg Gbg-Åre
Vi funderar på Åre på sportlovet v7. När brukar tågbiljetterna släppas? Vilka tågbolag kör sträckan? Vad kostar det ungefär (2vux, barn 12 och 14)? Är det svårt att få tag på biljetter? Hur mycket packning kan man ha med?

Snälltåget brukar köra från Göteborg v.7, men hittar inget om det på deras hemsida nu. De kör annars bara Malmö - Stockholm - Åre. Räkna med att egen kupé (6 bäddar) kostar runt 8000 kr för enkel resa under sportlovsveckorna. Då har ni två bäddar och golvet för att packa in utrustning. Sen brukar de även ha godsvagn där ni i princip kan skicka med hur många kolli ni önskar.

Det som talar för att de kommer att köra Göteborg - Åre även i år är att det inte går att boka liggvagn från Malmö eller Stockholm på lördag den veckan.

Tåg Gbg-Åre
Jag åkte tåg Gbg till Åre på påsk i år. Då körde inte SJ nattåget så vi fick ta tåg till Stockholm för att byta till snälltåget där. Det är skönt att inte ha för mycket packning för man måste ju bära på och av allt! Vi hade en resväska och 1 ryggsäck var och det gick bra men tips är att boka hela kupén så slipper man andra personer som kommer och går och ska ha med egen packning!

Tåg Gbg-Åre
Svaret är väl att det är omöjligt att svara riktigt. Vi har åkt sträckan massor med gånger (iofs från Skövde) men det är samma tåg. Alltid med SJ då deras nattåg går direkt utan byten. Nästan alltid liggvagn utan några extra platser för bagage. Mjuka väskor o ryggsäckar går alltid att klämma in. Priserna kan svänga rejält då SJ har "dynamisk prissättning" men oftast billigare om man bokar tidigt, men inte alltid. Förr i tiden släpptes biljetterna i September, men nu verkar det vara lite när som. I de fall priset på biljetterna dragit iväg har vi tagit bilen i stället, men tåget är bekvämare så det är alltid första valet. Någon gång har det blivit sittplats då de varit superbilliga, inte bekvämt men är man Småläning så är man.

Tåg Gbg-Åre
Snälltåget går utmärkt att boka nu, går iofs från Mmö via Nässjö som skrivits. SJ släpper senare. En kupé med liggvagn upp (6pl) och sittplatser åter brukar från Stockholm gå på ca 5' för 2 vuxna/3 barn om man är STF medlem. Skidor går in under sängarna och resten av bagaget brukar gå fint att trycka in på hyllor i kupen. Kan vara bra att trycka ner pjäxor i en dra-maten-väska. Kan med fördel användas när man storhandlar om man inte handlat online med hemleverans. Största utmaningen är annars att bädda alla sängar när det är trångt i kupen :) Finns även skidförvaringsfack i ändan av vagnarna på Snälltåget. De har även speciell godsvagn mot där man tar mindre kolliavgift. Biljetter går även att boka som tillval om man bokar boende via Skistar. Frukost kan man med fördel fixa på Ica på Åre när man kommer fram, även om man kan förbeställa en liten påse av Snälltåget.

Tåg Gbg-Åre
Hur löser ni in-checkning/ut-checkning från en stuga om ni tar tåget? Dom tiderna är ju inte direkt synkade med tågtiderna. Jag får inte riktigt ihop logistiken där... Bagageförvaring förstår jag men blir det inte bökigt ändå, speciellt för en familj med små barn.

Tåg Gbg-Åre
Hur löser ni in-checkning/ut-checkning från en stuga om ni tar tåget? Dom tiderna är ju inte direkt synkade med tågtiderna. Jag får inte riktigt ihop logistiken där... Bagageförvaring förstår jag men blir det inte bökigt ändå, speciellt för en familj med små barn.
Nä, och det är blivit lidande med de nya fantastiska digitala incheckningarna. MEN, det finns hopp. Tidigare fanns lite olika receptioner med hängmöjlighet. På i princip alla utlämningsställen som jag känner till så finns det bagageförvaring som du nämner. Där finns även toaletter etc. Det kan bli trångt där, men ivarjefall lite värme och skydd. Vår rutin är att vi stiger av tåget klädda för skidåkning. Tar oss på lämpligt sätt till rätt incheck (taxi/skidbuss/gå). Lämnar bagage där, tar sen med skidor till backen och hankar oss fram tills SMS om nyckel kommer. Kan vara bra att ta med hänglås om man vill låsa in något i de bagageburar som finns. Frukost funkar som sagt fint att ta direkt på stationen på morgonen. Går även att köpa lunchprylar där (baguetter, sallader, korv...) ifall ni inte har den gigantiska lunchbudgeten som kan behövas för en familj som ska äta på servering. Sen kan det bli lite trixigt på hemresan. Samma sak men omvänt. Det luriga är väl att underhålla barnen samtidigt som det ska städas. Så bra om slutstäd ingår. Även värt att boka lakan/handdukar som annars kan vara drygt att bära på.

Tåg Gbg-Åre
Har stationen i Åre bra bagageförvaring? Stort ställe och många resande med stort bagage; borde finnas, eller?

Tåg Gbg-Åre
Beroende på var ni bor/bokar så kan det finnas utrymmen där det går förvara bagage, ducha o byta om på ankomst / avresedag. Tyvär har det blivit sämre nu jämfört med innan pandemin. Då stängdes alla sådana utrymmen, och vissa verkar ej ha återöppnat. Åre station har bagageboxar o toa. Gamla stationsbyggnaden har oxså bagageförvaring så visst gör det lösa.

Tillbaka
Topp