Tälta i Åre - bra eller?

sjolund

Medlem
Tälta i Åre - bra eller?
Nu började jag fundera lite... Om man inte skulle hitta boende i Åre för en helgs skidåkning: var skulle bästa tältplatsen finnas?

Tanken har slagit mig några gånger, men jag glömmer alltid bort att faktiskt undersöka ordentligt när man är där.

En bra tältspot borde (men inte nödvändigtvis) uppfylla följande kriterier
- närliggande toalett
- lite undangömt (så att tältet inte raseras eller plundras under dagen)
- bra underlag för riggning av tältet
- nära till backarna

Några andra bra sökkriteier borde man ha? Är det bara en tankevurpa, det känns som att man skulle kunna bo i tält en helg för att få åka lite skidor.

Några tips?

Tälta i Åre - bra eller?
lånar tråden lite. Kan man smälla upp ett tält i skogen på sommaren eller måste man hålla till på campingplatser. Tänkte om man skulle dra upp med hojjen och tälta istället för att hyra stuga.

Tälta i Åre - bra eller?
Jibbtor: Om det inte finns camping på området har du rätt att bo en natt på allmän plats. Detta gäller även på privat mark så länge markägaren inte kan se ditt tält, så det stör honom, från sin boplats.

Tälta i Åre - bra eller?
Temperaturen är nog inget större problem om inte kvicksilvret fryser, men då blir nog åkningen lite lidande oavsett... Det skulle dock vara rätt schysst att få möjligheten att ta en dusch innan man går och knyter sig så campingen i Duved kanske inte går av för hackor. Ligger den nära en hållplats för skidbussen?

Tälta i Åre - bra eller?
Det lät som en bra idé, det tar inte lång tid att bygga upp en ganska mustig odör utan tvättmöjligheter - 10 kr kan man ju lägga på att hålla sovsäcken från att krypa iväg under dagen när man åker...

Inget ont om Duveds camping, men campingplatser brukar kunna ta lite extra betalt för att få slå upp ett tält och det tar bort lite av charmen med själva tältgrejen...

Är det ingen som har provat på att tälta i skogen mellan VM6;an och VM8:an? Finns det några guldkorn som kan rekommenderas?

Tälta i Åre - bra eller?
Henkzzor sa:
Jibbtor: Om det inte finns camping på området har du rätt att bo en natt på allmän plats. Detta gäller även på privat mark så länge markägaren inte kan se ditt tält, så det stör honom, från sin boplats.
NEJ du får INTE tälta på privat mark! (För med privat mark antar jag att du menar tomt?)
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...nara-hus-far-man-passera-eller-uppehalla-sig/

Däremot kan inte en markägare genom skyltning osv. bestämma att "detta är privat mark" bara för att han vill ha sin skog/väg för sig själv.

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...nsratten/Allemansratten-Stangsel-och-skyltar/

Senast ändrad:
Tälta i Åre - bra eller?
Ge mig 400 spänn så kan du slagga på min våningssäng som ligger på Duveds camping, tänker då från fredag-söndag ingen press med tider etc!! Tidigare har det vart jävulusiskt kallt nu är det regn och 3 plus så det är allt annat än några idealiska förhållanden för att tälta....

Tälta i Åre - bra eller?
Jibberisch sa:
Varför skulle man inte hitta boende en helg i Åre? (utan att försöka verka dryg)
Nå, int är det till att vara dryg om man ställer en fråga. Jo - jag kanske åker upp själv och då har jag som fått för mig att boendet kanske inte blir så jättebilligt eftersom att stugor i regel int är avsedda för ensamseglare, men jag kan ju självklart ha missat att det finns några trevliga vandrarhem eller dylikt...

...sen är det lite mysigt att tälta om det nu int regnar eller om man ställer tältet så tråkigt att någon blir nyfiken på hur det skulle se ut när man petar hål i det (eller snor det helt och hållet).

En stor fördel med tältandet är att man kan ändra sig - ser lite tråkigt ut i Åre - vips åker man till Vemdalen eller kanske nåt annat ställe...

Kort och gott - jag är lite småsnål, eller så tänker jag att om jag sparar en tusenlapp i boende kanske jag kan åka på en ytterligare resa.

Tälta i Åre - bra eller?
Mitt förslag är att man åker till baksidan av åreskutan (Huså) och bor på vandrarhemmet där. Kostar 100kr/natt för en bädd. Då får man tillgång till storkök, toalett och bastu me dusch. Kolla på hyttgarden.se

De som jobbar där kan fixa med transporter till och från Åre, om man inte vill åka skidor hela vägen ner från toppen...

Tälta i Åre - bra eller?
Det går utmärkt att sova i tält den hr årstiden har flera kompisar som bor i tält hela vintern bara för dom tycker om bohemlivet.. har du ett ordentligt tält och en bra sovsäck så fixar sig det mesta..ladda golvet med underlag bara. kolla lagarna om allmänning så ska du se att du får tälta nästan överallt för en natt. men kolla med duved camping är mitt tips så slipper du packa ihop varje morgon.

Tälta i Åre - bra eller?
Totemann sa:
Henkzzor sa:
NEJ du får INTE tälta på privat mark! (För med privat mark antar jag att du menar tomt?)
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...nara-hus-far-man-passera-eller-uppehalla-sig/

Däremot kan inte en markägare genom skyltning osv. bestämma att "detta är privat mark" bara för att han vill ha sin skog/väg för sig själv.

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...nsratten/Allemansratten-Stangsel-och-skyltar/
Totemann: som jag tolkar din första länk så håller jag med henkzzor. man får sova en natt om man håller sig på "icke störande" avstånd.
är inte denna länk mer korrekt i trådens mening?
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...r-enligt-allemansratten/Allemansratten-talta/

Senast ändrad:
Tälta i Åre - bra eller?
Kula82 sa:
Totemann: som jag tolkar din första länk så håller jag med henkzzor. man får sova en natt om man håller sig på "icke störande" avstånd.
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...r-enligt-allemansratten/Allemansratten-talta/
Beroende på vad man vill veta så tycker jag de två länkarna passar till olika ;)

Ifall jag uppfattade Henkzzor rätt så vidhåller jag absolut att man INTE får tälta på privat mark (Alltså om han med privat mark menar TOMT..)
"Man får inte uppehålla sig på eller passera över tomt."
Står det tydligt i min länk..

"Det är viktigt att välja en tältplats avlägset från boningshus och inte på mark som används för jordbruk."
Läser man i det du valde att länka, skillnaden är i mina ögon att här pratar vi inte PRIVAT mark.. (återigen ifall: privat mark = tomt)
Alltså ska man även i mark välja platser avlägsna boningshus (man bör alltså inte tälta i skogskanten bredvid någons privata mark)

Så tolkar jag, kommentera gärna, för har jag fel så vill jag förstå bättre :)

Tälta i Åre - bra eller?
Totemann sa:
Kula82 sa:
Beroende på vad man vill veta så tycker jag de två länkarna passar till olika ;)

Ifall jag uppfattade Henkzzor rätt så vidhåller jag absolut att man INTE får tälta på privat mark (Alltså om han med privat mark menar TOMT..)

"Det är viktigt att välja en tältplats avlägset från boningshus och inte på mark som används för jordbruk."
Läser man i det du valde att länka, skillnaden är i mina ögon att här pratar vi inte PRIVAT mark.. (återigen ifall: privat mark = tomt)
Alltså ska man även i mark välja platser avlägsna boningshus (man bör alltså inte tälta i skogskanten bredvid någons privata mark)

" Att tälta med ett par, tre tält under något dygn ingår i allemansrätten. Eftersom risken för markskador och sanitära olägenheter är större när man tältar i stora grupper med många tält ska du be markägaren om tillstånd vid sådana tillfällen. " // http://www.naturvardsverket.se/sv/A...r-enligt-allemansratten/Allemansratten-talta/

Som jag förstår det så verkar det ganska lungt sålänge du inte släpar med dig hela din vän-krets till platsen du skall tälta på. "att tälta ett par,tre tält under något dygn ingår i allemansrätten" , står ju som sagt att om ni är en grupp skall ni be markägaren om tillstånd.

Senast ändrad:
Tälta i Åre - bra eller?
Totemann sa:
Kula82 sa:

läser man vidare på den raden står det också:
Gränsen för tomt sammanfaller inte alltid med fastighetsgränsen. Tomt i det här sammanhanget är det område närmast huset där de boende ska kunna känna sig ostörda.

alltså om du har ett hus med en jävligt stor och tät buske så får någon tälta bakom den så länge din hemfridzon inte blir störd..min uppfattning. känner ingen någon scout eller nåt. dom kanske har koll?

Tälta i Åre - bra eller?
Totemann sa:
Henkzzor sa:
Privat mark och tomt är inte samma sak å ditt antagande är fel. Privat mark kallar man sådan som ägs av person, alltså inte allmän mark.

Tomt är det som Kula82 beskriver, alltså den delen av marken som du orkar klippa gräset på om sommaren.

Tälta i Åre - bra eller?
Kula82 sa:
läser man vidare på den raden står det också:
Gränsen för tomt sammanfaller inte alltid med fastighetsgränsen. Tomt i det här sammanhanget är det område närmast huset där de boende ska kunna känna sig ostörda.

alltså om du har ett hus med en jävligt stor och tät buske så får någon tälta bakom den så länge din hemfridzon inte blir störd..min uppfattning. känner ingen någon scout eller nåt. dom kanske har koll?
Där har du helt klart en poäng! Jag har läst den delen flera gånger, men inte lagt så mycket tanke vid de orden.. Men givetvis har du rätt.

Nu har jag också fått svar på att privat mark inte är samma sak som tomt, då är det ju givet (vilket jag tycker att även jag sagt..) att det är OK att tälta på Privat mark.
:)

Tillbaka
Topp