Tänkte köpa skidor & pjäxor

insu

Medlem
Hej!

Håller på med att kolla efter begagnade skidor + pjäxor på blocket då jag åker en gång om året och skulle vilja åka mer i Stockholm bla Flottsbro och Hammarby och det blir för dyrt att hyra varje gång.

Jag skulle behöva hjälp med att tyda vad allt betyder:

ex.
Carving: Head C110, l: 177 (110-67-99) m. Tyrolia Symrent 7

Vad betyder 110-67-99?

ex.
Längd 183 cm, mått 123/83/109, radie 20 m, bindningar passar sullängd på pjäxor ca 310-340 mm.

Vad betyder radie 20 m?

Om jag har storlek 45 på mina pjäxor funkar 310-340 mm?
Finns det fler typer av bindningar?

Tack för svar!

Gällande måtten så är det bredaste stället fram/midjemåttet/bredaste stället bak.

Radie handlar om en teoretisk diameter på svängen, dvs hur mycket en skida svänger. Så i det här fallet så har skidan en teoretisk svängradie på 20 meter.

Storlek 45 borde innebära att du har en fot som är drygt 29,5cm lång och detta brukar innebära pjäxor med ~325-335mm i sulmått.

Det finns flera hundra olika bindningar och många tiotal olika former av bindningar.

Generellt så bör du se upp med blocket, det brukar vara orimligt höga priser där. Sen är begagnade skidor ofta ett bra köp, begagnade pjäxor är sämre. Kolla hellre reor och lägg mer pengar på pjäxorna än på skidorna.

110-67-99 är måtten (bredden) på skidan i nos-midja-bakdel. Bredare skida blir lättare att åka om det är mjukt och uppkört men lite långsammare kant till kant.
Radie är en teoretisk svängradie på skidan dvs kort eller lång sväng när du ligger på skär, varierar vanligen mellan typ 12-20m på pistskidor. Välj radie på skidan efter hur du gillar att åka.
Det finns många olika bindningar, dom flesta skidor i den här kategorin har någon form av integrerad bindning på skena. Kolla vilken DIN-inställning du skall ha (googla på det finns guider) och kolla mellan vilka värden bindning går att ställa tex 4-12. Sullängd (bsl = boot sole lenght) står angivet på din pjäxa, vanligen på sidan. Stl 45 brukar väl vara runt 330mm gissar jag. Skall du köpa pjäxa så skulle jag förespråka att du köper nytt i en bra skidbutik, viktigt med en välsittande pjäxa.

Edit För långsam :)

Senast ändrad:
För det första skulle jag rekommendera köp & sälj här framför Blocket. Generellt sett bättre prylar till bättre priser. Sen är det ju alltid dumt att snåla på just pjäxor utan de kanske man borde lägga några kronor på att köpa nya (väldigt individuell pryl och den behöver anpassas efter dig. Att snåla och köpa en begagnad kan antagligen bli en ekonomisk miss i slutet eftersom du då får betala för eventuella modifieringar du behöver göra)

Jag ska dock svara på dina frågor och 110-67-99 betyder att skidan är 110mm bred i nosen, 67mm bred i midjan och 99mm bred i aktern. 67mm är idag väldigt smalt och betyder att skidan antingen har några år på nacken eller så är det en rejält raceanpassad skida.

Radie 20m går att grotta in sig i rejält men det enklaste sättet att beskriva det är skidans naturliga svängradie. Alltså om du kantar skidan och kör den runt i en cirkel, helt utan att sladda, så är 20m radien som den cirkeln skulle få. Utifrån dig som skidåkare kan man säga att det är så tight skidan svänger "av sig själv". En skida med en kort radie svänger alltså utav bara helsike när du kantar den medan en lång radie blir lugnare. Allt är en smaksak men för att åka i de backar du nämner och ha roligt skulle jag sikta på en radie runt max 15m. Om man däremot ska åka fort och äta fallhöjdsmeter i pisten i alperna skulle jag snarare sikta på 20+. Det blir väldigt tröttande att åka på en skida med kort radie i långa backar eftersom skidan vill svänga hela tiden, det blir svårt att koppla av.

Bor du dessutom i Stockholm är ett bra tips att åka hit http://sjostadsbladet.se/index.php/Sport/Skidtestardagar-och-World-Snow-Day-i-Hammarbybacken

Sen kan du på plats testa lite olika modeller, sikta framförallt på olika längder, olika bredder och olika radier för att därmed kunna bygga dig själv en bank med vad du gillar och ogillar. På så sätt blir det mycket enklare för dig att välja vad du vill ha.

Edit, även jag för långsam... Sen kan man också tillägga att jag har 326mm sula och storlek 45isch. Mina förra pjäxor var ändå typ en cm längre trots samma storlek så det här är inget man kan vara säker på.

Senast ändrad:
JL76 sa:
Pillard: testhelgen var ju för två helger sen?
Hahaha! Undrar vad nivån av måndagströtthet och stress är när man tänker fel på en hel månad? Jag kan iof skylla på att jag var så upptagen med att leka i puder de datumen när den var så jag har helt tappat bort den veckan ur min kalender ;)

3500 kr för valfria pjäxor (2500kr) + ett par Nordica Transfire R4. Rätt okej!

Pistskidor på 75 mm

Edit: PÅ XXL

Senast ändrad:
Utter sa:
Radie handlar om en teoretisk diameter på svängen, dvs hur mycket en skida svänger. Så i det här fallet så har skidan en teoretisk svängradie på 20 meter.
-1

Pillard sa:
Radie 20m går att grotta in sig i rejält men det enklaste sättet att beskriva det är skidans naturliga svängradie. Alltså om du kantar skidan och kör den runt i en cirkel, helt utan att sladda, så är 20m radien som den cirkeln skulle få. Utifrån dig som skidåkare kan man säga att det är så tight skidan svänger "av sig själv".
-1

Pistgubbe sa:
Skidans radie är relaterad till hur tight den svänger, men det är inte så att r 20m betyder att den naturligt svänger i en cirkel med radie 20m. Här är en mycket bra beskrivning tycker jag:
http://www.epicski.com/t/60180/what-doe … ost_780572
+1

Det är kantens cirkelbåge som i detta fall har radien 20 m.

PhatFred sa:
Utter sa:
-1

Pillard sa:
Radie 20m går att grotta in sig i rejält men det enklaste sättet att beskriva det är skidans naturliga svängradie. Alltså om du kantar skidan och kör den runt i en cirkel, helt utan att sladda, så är 20m radien som den cirkeln skulle få. Utifrån dig som skidåkare kan man säga att det är så tight skidan svänger "av sig själv".
-1

Pistgubbe sa:
Skidans radie är relaterad till hur tight den svänger, men det är inte så att r 20m betyder att den naturligt svänger i en cirkel med radie 20m. Här är en mycket bra beskrivning tycker jag:
+1

-1 för att använda samma språk

Två skidor med identiska mått kan ha olika radier.

Utter sa:
PhatFred sa:
Utter sa:
-1

Pillard sa:
-1

Pistgubbe sa:
+1

-1 för att använda samma språk

Två skidor med identiska mått kan ha olika radier.
Det motsätter inte det jag skrev.

Dra en båge utefter kanten och mät radien. Detta är sidoskärningsradien och det är vad som skrivs på skidorna.
Kolla första bilden i länken.

Eftersom en längre skida av samma modell har samma breddmått, men de bredaste punkterna längre ifrån varann får den en längre radie.
En lika lång skida med early taper och samma breddmått har de bredaste punkterna närmare varann och får följaktligen en kortare radie.

:|

Så nu har jag beställt helt nya pjäxor från REAn, sedan ska jag köpa ett par billiga skidor på blocket eller från freeride köp & sälj, tack alla... Hammarbybacken next för att testa allt om en vecka!

Tillbaka
Topp