Tappar känseln under fötterna.

phimpen

Ny medlem
Hej! Tänkte kolla om någon har samma problem som jag haft. Har kört med Salomon x-wave 10 och senast Lange FR 100. I båda med Comfortable gjutna sulor. Har dock tappat känseln under trampdynorna i båda. Känslen förloras på en dag, men det tar ju ofta 2-3 månader att få tillbaka den. Något obekvämt att gå som på "kuddar" så länge.

Har någon liknade erfarenhet och något tips eller lösning på problemet?

Tack på förhand!!

Phimpen!

kan finnas 3 anledningar ( vad jag kom på )

* för lite blod i fötterna
* för lite/bra strumpor
* dom sitter för hårt/tight

Jag har salomon 1080 pro model och ibland får ja typ syrebrist i fötterna men då har jag råkat knäppa dom lite för tight precis över ankeln. men men de kanske inte e så de är för dig.

Kan det inte vara som så att de sitter fel på dig. Och att du spänner upp tårna när du åker. Detta gör ju att allt tryck hamnar på dina kuddar. och att du har det öfr löst spänt så att kuddarna tar och kompenserar förflyttning och etc.

Detta är bara en tanke från min sida. Du får väl brainstorma lite till.

Det kan vara så att en nerv kommer i kläm när du spänner åt eller åker. Kommer den i kläm coh skadas tar det flertalet månader tills den läkt igen.

Pröva att knäppa upp pjäxorna lite och se om samma problem uppstår.

hade ett liknade problem för ett tag sen. testa att öppna ett eller två spännen efter varje åk innan du åker i liften.

annars kan det vara så att du kanske ska ha lite bredare pjäxor...pröva tryck ut dem. eller slutligen om inget annat hjälper - prova ut ett par nya av ett annat märke.

Hade samma problem med en Xwave 10, båda fötterna somnade vad jag än hittade på.
Tror att en nerv kom i kläm eller nåt, men jag bytte pjäxa till en 1080 foil och problemen med fötterna försvann puts väck.

Gå till en fotortoped, han kan analysera var tryckpunkten som orsakar problemet sitter.
Ofta ytliga blodådror vid sidan eller på vristan,där på en del människor blodådrorna är tjocka och ytliga. Ett annat tips är att under dom första åken för dan ha pjäxan löst knäppt så foten får sätta sej så att säga.
Ge inte upp jag har haft samma problem men fått hjälp.

gubbfan sa:
Gå till en fotortoped, han kan analysera var tryckpunkten som orsakar problemet sitter.
Ofta ytliga blodådror vid sidan eller på vristan,där på en del människor blodådrorna är tjocka och ytliga. Ett annat tips är att under dom första åken för dan ha pjäxan löst knäppt så foten får sätta sej så att säga.
Ge inte upp jag har haft samma problem men fått hjälp.
Bumpar upp den här tråden eftersom jag sitter med två sömniga fötter efter pjäxpremiären häromdagen. Misstänker att mitt problem är som gubbfan beskriver. Har du något namn på fotortopeden eller tror du vilken som helst går bra? Tar gärna namnet i vilket fall som helst eftersom denna verkar ha tidigare erfarenhet från iaf ett tidigare case.

Senast ändrad:
UpperNorwood sa:
Bumpar upp den här tråden eftersom jag sitter med två sömniga fötter efter pjäxpremiären häromdagen. Misstänker att mitt problem är som gubbfan beskriver. Har du något namn på fotortopeden eller tror du vilken som helst går bra? Tar gärna namnet i vilket fall som helst eftersom denna verkar ha tidigare erfarenhet från iaf ett tidigare case.
Har varit till en fotklinik i Boden, Boten, som är riktigt bra. Mina inlägg har avhjälpt muskelproblem i benen nå djävulskt.

En annat tips (förutom alla andra bra) är att köra de första åken lite mer lösknappt så att du får igång cirkulationen. Rätt taskigt för föttna att spänna åt för kung och fosterland på mörra innan cirkulationen är igång... Kanske du redan gör dock...

Senast ändrad:
AdamClaeson sa:
En annat tips (förutom alla andra bra) är att köra de första åken lite mer lösknappt så att du får igång cirkulationen. Rätt taskigt för föttna att spänna åt för kung och fosterland på mörra innan cirkulationen är igång... Kanske du redan gör dock...
Nja, brukar väl spänna lite extra efter några åk, men samtidigt kan jag nog köra mer löst från början. Jag har nog varit rätt taskig mot mina fötter trots allt för de strejkar fortfarande, har inte blivit ett dugg bättre. Ska prova att knäppa upp mer i fortsättningen, tack. Var även och formgöt ett par sulor igår, hoppas att det kan öppna upp någon ven eller två.

Heinz_p: Tack för tipset, men bor i Stockholm så det får bli någon här om det inte blir bättre.

Gör uppvärmning innan du sätter fötterna i de stela pjäxorna för att få rörlighet i fotmusklerna och en uppvärmd fot funkar bättre i en stel pjäxa än vad en stel fot funkar i en stel pjäxa.

Att dansa barfota är annars väldigt bra att träna upp de små fotmusklerna med som sedan kan bidra till att blodtillförseln ökar vid åkning i backen. Afrikansk dans är att föredra det stärker fötterna enormt annars kan du testa såndär spikplatta för fötter och gå på den.

Borde väl finnas fotortoped även i Sthlm.

Tillbaka
Topp