tävlingstips

Officerider

Ny medlem
tävlingstips
Hej!
Jag har lite frågor:
!Vet någon några bra extremskidåkningstävlingar, helst inom Sverige som uppfyller följande kriterier:
# Jag är en glad amatör, som vill prova på att tävla , MEN på en amatörnivå.
Inte nåt SM eller annan supertävling, utan en mer "Glada-amatörer"tävling.
! Om jag nu skulle ställa upp i en sådan tävling, rekommenderad sommar/ försäsongsträning?

/madskii

tävlingstips
i lindvallens funpark har dom alltid kexchoklad small air kan alla annmäla sig till:) både snowboard och skidåkare!
kicken som man hoppar på är runt 0.5meter hög

Senast ändrad:
tävlingstips
tja, tror d kommer lite tour tävlingnar mot vintern.
Är d engångs battles så e d väl att dax att köra lite radom tävlingar norrut.
Kolla in på dreams hemsida.

tävlingstips
Nu var det ju extremskidåkning han var ute efter. hemsidan till dreams är http://www.dreams.se där är dock bara jib.

Det kan nog bli svårt att hitta en sådan friåkningstävling du pratar om, säg gärna till om du hittar en. Jag var uppe o körde sm nu i våras och jag kan säga att det var en glad samling mer eller mindre proffesionella åkare blandat med vanliga åkare som alla bara ville åka och ha skoj, alltså en inte full så seriös tävling om man inte vill det

Sen finns ju Stryn freelinejam (har inte vart där), men det ska tydligen vara en mycket rolig tävling på en mer lekfull nivå.

Som sommar, försäsongsträning brukar jag köra följande:
Sommar: MTB, bouldering, Le Parkour (nytt för i år dock) och köra inlines på alla möjliga sätt. Då får du bra styrketräning, kondition, balans och klättringen ger dig grymt starka senor så skaderisken blir avsevärt mycket lägre.
Höst: I princip samma, fast mer inriktat på MTB och bouldering samt styrketräning för att få upp den extra styrkan och få lite extra, skyddande muskelvävnad.

Men hur man vill lägga upp träningen är ju högst individuellt, detta är ett sätt jag trivs med för det håller det hela på en mer lekfull nivå vilket gör att iaf inte jag tröttnar på det. Att ge sig ut på ett 2 timmars löparpass varvat med gymet är inte riktigt min grej...

Hoppas du kan få lite nytta av detta
/Robert

Senast ändrad:
tävlingstips
Hemsedal har också en tävling där det är ganska stor spridning på åkskickligheten. Är osäker på vad tävlingen heter, men kolla deras hemsida eller liknande så skall du nog hitta. Tror att den brukar gå av stapeln i februari eller mars.

tävlingstips
Bra där abelman, hade helt glömt bort denna tävling sen den vart inställd i vintras.
Hemsedal Freeride heter den, ganska lekfull tävling ja. Dock på ett väldigt snällt face (som årets sm, om jag fattat allt rätt) som leder till att halvgalna norrmän inte drar sig för diverse nackbrytande rotationer. som sagt Hemsedal freeride brukar väl gå av stapeln i mitten, slutet av mars. läs mer om tävlingen på skistar -----> http://hemsedal.skistar.com/parser.php?did=5:200239

Finns även bilder och film här: https://www.freeride.se/content/search.php?search="Hemsedal+freeride"

Tveka inte att skriva om du har några mer frågor, jag ska svara efter bästa förmåga, om tävlingar och träning på kul sätt.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp