Techbindning - duckade eller ej

leffemangan

Medlem
Hej,

Efter ha kört på skidor med 127 under foten där bindningarna varit rejält duckade undrar jag nu om det är vettigt att ducka sina topptursbindningar? Skidans midja är 115. Det är lite skralt med information inom detta område kan jag tycka. Många åsikter, men väldigt lite fakta. Jag funderar inte på en stor duckning, så det känns inte som att det borde vara några problem. Eller?

Någon som har åsikter om detta? ☺

/M

Om du har för avsikt att gå mer frekvent och lite längre sträcker skulle jag säga nej ... det blir en onaturlig (eller åtminstone ovan) rörelse som sliter på knän och höfter. Personligen fick jag problem bara av att "hajka" med fast häl kortare sträckor.

Men jag vet att det finns de som monterat technindning duckad ... och trivs med det, så det kan vara högst personligt.

Upp till debatt!

/MM

Senast ändrad:
En techbinding ska du gå mycket med, annars hade du inte haft tech. Ska du gå mycket vill du inte ha duck av de anledningarna MM nämner ovan. Så nej, att ducka ett par techbindningar är i min värld direkt kontraproduktivt.

Jag noterade något intressant med mina pjäxor och mina knän.
När jag står med raka fötter och tittar på mina knän så pekar de lite inåt, dvs duckat känns som en bra tanke.
När jag ställer mig i mina pjäxor som har formgjuten sula så vrider sig benen på något sätt så mina knän pekar rakt fram, dvs inget behov av duck.

Lite att fundera på och kontrollera :)

//Åke

Tillbaka
Topp