TECNICA COCHISE 130 DYN

TECNICA COCHISE 130 DYN
Jag har TECNICA COCHISE LIGHT DYN
Väldigt nöjd med prestandan
Skillnaden är att den är lite lättare (grilamid vs PU) än 130 men övrigt i princip samma sko, lite biffigare innersko i 130:an

TECNICA COCHISE 130 DYN
En fråga från publiken, kapar tråden (Sorry!) allmänt angående pjäxor med gåläge…
Jag vet att gåläge är avsett för turande i första hand och vi turar inte.
Har man ändå nytta av gåläge i pjäxor, t ex vid längre anmarscher (med skidorna på axeln) på platten till afterski, skidbuss, parkering etc…?
Finns det nackdelar med gåläge (utöver ev priset)?

TECNICA COCHISE 130 DYN
En fråga från publiken, kapar tråden (Sorry!) allmänt angående pjäxor med gåläge…
Har man ändå nytta av gåläge i pjäxor, t ex vid längre anmarscher (med skidorna på axeln) på platten till afterski, skidbuss, parkering etc…?
Jag använder gåläget hela tiden så fort jag tagit av skidorna. Grym skillnad för gåkomforten även på korta sträckor, speciellt vid trappor osv. Nackdel enligt vissa är ju att flexet kan bli sämre, mindre hårt eller mindre progressivt.

TECNICA COCHISE 130 DYN
Jag använder det bara vid turande, står man i pjäxor så gör man det med böjda ben, annars har man bytt till skor

TECNICA COCHISE 130 DYN
OK tack för svar. Jag undviker ibland att knäppa upp mina pjäxor (utan gåläge) vid gångpromenader pga risk för skoskav och tänkte att det kanske var en risk. Men aktivering av gåläget motsvarar ju inte att knäppa upp i skaftet.

TECNICA COCHISE 130 DYN
Dagens gålägen är ju löjliga!
Tacka vet jag SX91 det var gåläge det.
Hur vackert var det inte att se någon med jeansen nerstoppade i pjuxen fullt öppnade vingla hem från Askin.
Poesi!
Nåja, om jag inte skulle tura någon gång imellanåt med pistpjäxorna skulle jag inte köpa med gåläge.
Köp inte gåläge bara för att det är bekvämt utanför åkningen.
Vi har några åk där man får gå tillbaka på platten. Där använder vi korta kickerskins för bra glid, men utan gåläge blir det bra slitsamt.
Visst är det bra prestanda på toppskiktet av pjäxorna med gåläge men som sagt: ska man inte använda det med skidor under så.

TECNICA COCHISE 130 DYN
Skulle jag köra bil med pjäxor på? Det kan jag väl aldrig tänka mig 😉
Efter en seriös Afterskida kan det vara bra med lite stöttning från pjäxorna 🍺

TECNICA COCHISE 130 DYN
Jag hittade en nackdel med mina Atomic ultra hawks xtd 130, som jag egentligen visste innan, men att det skulle gå så fort, trodde jag inte. Det var att låsmekanismen för gåläget pajade för mig under första säsongen. Det är nog den svagaste punkten i dessa dojor.

TECNICA COCHISE 130 DYN
Jag hittade en nackdel med mina Atomic ultra hawks xtd 130, som jag egentligen visste innan, men att det skulle gå så fort, trodde jag inte. Det var att låsmekanismen för gåläget pajade för mig under första säsongen. Det är nog den svagaste punkten i dessa dojor.

Pajade den enbart avseende gå-läget så att skidåkningen inte påverkas?

Jag lutar åt att undvika pjäxor med gåläge - det handlar nu om pjux till fru fredw som troligen aldrig kommer att gå på tur (med alpinskidor).

TECNICA COCHISE 130 DYN
Inrte att förglömma. Det är lättare att köra bil med gålänge. :cool: Förövrigt så uppskattar jag barläget på pjäxorna oavsett ovanstående talare.
OK jag kan ge dig +1 på att köra bil, det är utmanande med 29.5 och manuell låda med det har faktiskt gått ett par gånger, typ är man behöver ta sig från Duved till Åre och inte vill ta av sig

TECNICA COCHISE 130 DYN
Jag har cochise 19/20 årmodell av den och den pjäxan passade min fot superbra, anledningen jag valde dom är för att turar så techinsert och gå läge var krav, jag kan inget annant säga än att jag är supernöjd med dom. Men jag var i butik och gjorde bootfit vilken verkligen rekommenderas om man ska köpa nya pjäxor

Ps använder alltid gå läge från bilen till backen eller på lunchen har inte märkt att dom skulle vara på g att gå sönder.

TECNICA COCHISE 130 DYN
Jag har cochise 19/20 årmodell av den och den pjäxan passade min fot superbra, anledningen jag valde dom är för att turar så techinsert och gå läge var krav, jag kan inget annant säga än att jag är supernöjd med dom. Men jag var i butik och gjorde bootfit vilken verkligen rekommenderas om man ska köpa nya pjäxor

Ps använder alltid gå läge från bilen till backen eller på lunchen har inte märkt att dom skulle vara på g att gå sönder.
Det jobbiga med trasiga gånglägesspärren är att de låser inte bakåtrörelse i skaftet ordentligt vid utförsläget. Nu vet jag inte om just dessa pjäxor har haft problem med sina spärr.

TECNICA COCHISE 130 DYN
Det jobbiga med trasiga gånglägesspärren är att de låser inte bakåtrörelse i skaftet ordentligt vid utförsläget. Nu vet jag inte om just dessa pjäxor har haft problem med sina spärr.
man kan hamna att böja fram en gång innan det låser sig. Åtmn för mig, men det är inget problem. Om det blir det om 4-5 år återstår att se. Men som svar på huvudfrågan jag. jag är nöjd. de passar min fot och är tillräckligt styva för mig. Gällande gåläge så köper jag inga utna efter att ha haft det. speciellt på fraktsträckorna är det fantastiskt!

TECNICA COCHISE 130 DYN
Har haft modellen från 2019 och tycker de har funkat väldigt bra, både för downhill och tura. Om du bara skall tura finns det mycket bättre pjäxor, men om du söker efter en kombo så tror jag dessa kommer passa dig riktigt bra.

TECNICA COCHISE 130 DYN
Jag har kört med denna pjäxan sen säsongen 18/19 och jag är supernöjd. Åker huvuddelen offpist, går en hel del på hudar, oftast kortare turer på upp till 2-3 timmar, enstaka gånger längre turer. Kör på en 108 bred skida så med hudar o shiftbindning blir det en del att dra runt på. Tycker den känns lätt för att vara en freeridepjäxa. Allt som allt passar pjäxan perfekt till mina behov och den klarar utan problem att driva skidan. Då min pjäxa börjar ha gjort sitt kommer jag köpa nya modellen till nästa säsong. Den har fått ett kraftigare lås till gåläget annars tror jag det är marginella skillnader, vad jag kan se.

TECNICA COCHISE 130 DYN
Det enda jag kan klaga på är att vibram-sulorna är lite klena. Efter två säsonger är mina i trasor. Framförallt i tådelen.

Nu är de visserligen enkla att byta. Om det inte var slut i lager överallt...

TECNICA COCHISE 130 DYN
Räddaren i nöden, såna däringa som alpinåkare använder.
Skonar sulorna och det är mycket bättre att gå med. Det blir ett mjukt rullande steg i stället för klampandet. Antihalk får man på köpet.
97523CE1-803C-490E-9B72-B3C7AA5CD0E1.jpeg

TECNICA COCHISE 130 DYN
Nordicas Strider-sulor passar också, kanske är enklare att hitta.
Aha. Ja underdelen på pjäxor behöver ju rent logiskt vara rätt lika (för att passa i alla bindningar)

De finns på Amazon. Men jag vet inte vad jag tycker om att de löser upp sig i salt. Ska man offra all våråkning bara för ett par nya sulor?
saltlösning.PNG

TECNICA COCHISE 130 DYN
Kört två säsonger med dom.
Stabila som f.n utför men krävdes 3 tryckningar innan dom passade.För j...a kassa att tura med (personlig åsikt). @Torslanda åk in till Uden.
(Åkte förbi stadium outlet på fyllan och villan i Östersund hittade ett par Spyder 120 för 500 spänn inte lika stabila men ingen moddning behövdes)

Osäker om dom passar från Amazon
20220504_104326_03.jpg

TECNICA COCHISE 130 DYN
Räddaren i nöden, såna däringa som alpinåkare använder.
Skonar sulorna och det är mycket bättre att gå med. Det blir ett mjukt rullande steg i stället för klampandet. Antihalk får man på köpet.Visa bilaga 18180
Var går det att hitta sådana? Jag slet ut mina GripWalk-sulor för en vecka sedan, när jag vandrade 500 m fram och tillbaka till liften på en grusväg med småstenar. Då känns det bättre att ha en extrasula som jag inte behöver vara rädd om.

TECNICA COCHISE 130 DYN
Aha. Ja underdelen på pjäxor behöver ju rent logiskt vara rätt lika (för att passa i alla bindningar)

De finns på Amazon. Men jag vet inte vad jag tycker om att de löser upp sig i salt. Ska man offra all våråkning bara för ett par nya sulor?Visa bilaga 18183
Haha, är nog bäst att undvika 😀

Ska nog vara dessa gw : https://www.sport-conrad.com/en/pro...cTy7KyxMkfOGpKpJDTrZQgaW3eLb6htgaAivLEALw_wcB

Eller alpin: https://www.sport-conrad.com/en/pro...Acbw3xGT4FiBySIekCgvcKEB_llDkYywaAsSoEALw_wcB

TECNICA COCHISE 130 DYN
Var går det att hitta sådana? Jag slet ut mina GripWalk-sulor för en vecka sedan, när jag vandrade 500 m fram och tillbaka till liften på en grusväg med småstenar. Då känns det bättre att ha en extrasula som jag inte behöver vara rädd om.
Jag köpte dom privat så jag vet faktiskt inte.
Men dom används ju flitigt av raceåkare så dom borde ju gå att hitta.
Åre Skidsport?
Verkstan i Åre?

TECNICA COCHISE 130 DYN

TECNICA COCHISE 130 DYN
Nordicas Strider-sulor passar också, kanske är enklare att hitta.
Vet någon var jag kan hitta nya yttersulor till mina strider-pjäxor. Någon som köpt det eller provat något annat?
De jag hittat går på hutlösa pengar. Nästan 25% av nypris på ett par nya pjäxor. Aldrig!

TECNICA COCHISE 130 DYN
Vet någon var jag kan hitta nya yttersulor till mina strider-pjäxor. Någon som köpt det eller provat något annat?
De jag hittat går på hutlösa pengar. Nästan 25% av nypris på ett par nya pjäxor. Aldrig!

Det ser ju it att vara samma passform som till Cochise. Okej ingen cutout för tech-bindning men det löser man ju på två med Morakniven

Snödjup

Tillbaka
Topp