Tegelfjäll till Åreby

Duffis08

Aktiv medlem
Tegelfjäll till Åreby
Vi är ett gäng som ska till Åre över nyår och har bokat stuga i Tegelfjäll.
Anledning till att vi bokade tegefjäll var att det var billigare och att en kompis som varit där förut sa att dom ingick i samma liftsystem.

Nu i efterhand så ser vi ju att det inte går några liftar mellan dom så jag undrar, kan man gena genom skogen i tegelfjäll för att sedan komma till Åreby eller ska man ta bussen istället?

Tegelfjäll till Åreby
Ska ni in till Åre på kvällen tar ni bussen eller taxi. Skidor åker man dock bäst i Tegefjäll. Bläddra till sid 72-73, 74, 76-77, 81, 83 i senaste Magasin Åre sen så förstår du varför. http://www.magasinare.com/

Senast ändrad:
Tegelfjäll till Åreby
Tege är överskattat finns några spots som är goa men som nästan alltid är uppåkta. Jag har ställen inne i Åre som nästan bara har mina spår i sig.

Tegelfjäll till Åreby
har man spots inne i Åre som man nästan är ensam om så kan dom nog inte vara så eftertraktade? fjället har varit igång som skidort i över 100 år och det finns nog inte några "gömda" spots längre tänker jag.

jag skulle mera säga att se hur det har blåst och snöat under natten, sen bestämmer ni vart ni ska åka.

Tegelfjäll till Åreby
Kula82 sa:
har man spots inne i Åre som man nästan är ensam om så kan dom nog inte vara så eftertraktade? fjället har varit igång som skidort i över 100 år och det finns nog inte några "gömda" spots längre tänker jag.

jag skulle mera säga att se hur det har blåst och snöat under natten, sen bestämmer ni vart ni ska åka.
Jag håller helt klart med. Eventuellt skulle det kunna finnas några spots som är så pass långt borta/jobbiga att ta sig till att de flesta inte tycker det är värt det.

Tegelfjäll till Åreby
Blir väl en del buss åkande då, trist.

När ni ändå snackar spots att åka på i tegelfjäll och åre. Någon som har tid/lust att ge tips på ställen man ska åka och hur man tar sig till dessa?

Tegelfjäll till Åreby
Tege: Tegeskogen och Tyskhuvudet

Åre: Tott

Ovan gäller efter snöfall.

Piståkning: Tegesvängen (bäst pist enligt mig i hela Åre), Lundsrappet nedre del, Högåsen + Skogis. Effektiv skidåkning får man om du åker upp och ner runt Linbanan i Duved. Bra backar där.

Andra bra tips är att hänga på låset 07.55 i VM8:an och åka nypistat. Även kvällsåkningen i VM8:an är riktigt bra.

Undvik dock centrala Åre efter 11.00.

Sen rekommenderar jag även Farfarsstupet fast ingen aning vart det ligger. Posta till Barkered.

Senast ändrad:
Tegelfjäll till Åreby
Offpist, om man kör till vänster om hammreliften efter dump kan man få riktigt bra åk

Tottliften tycker jag är klockren om man vill åka pist, sällan uppkört eller liftköer :)

Senast ändrad:
Tegelfjäll till Åreby
Jag har nått ställe som det ofta är orört på eller iaf va förra säsongen och säsongen innan det med. Men man får gå en bit tillbaks det förnekar jag inte men det är helt klar värt det =)

Tegelfjäll till Åreby
bästa offpisten är baksidan av toppen utan tvekan, ta skoter upp eller gå o sen åker du baksidan( alltså riktiga baksidan o inte den du kan skråa till)

Tillbaka
Topp