Jag kan förstå Teleboardens existens som en alternativ och kompliment till Telemarks skidor, OM man inte vill lägga pengarna på Alpin-snowboard utrustning. Trots allt så är det så att ombyte förnöjjer!
Har åkt en del Sqwal. Och provade Teleboard några dar när dom kom på marknaden.
Jag mins fortfarande det enorma skäret jag upplevde då jag provade Teleboard första
gången. Håller med om att det är en helt annan upplevelse än på Alpinskidor eller Telemark i pisten, på gott OCH ont(speciellt i bakre lårmuskeln, har jag för mig..)
Men utveklingen har gått frammåt.
Freecarving brädor har blivit bredare för att tillåta lägre bindnings vinklar. Detta för att höfter och ben då blir mindre låsta i vridnings rörelser (Mera likt den \"normala\" positionen du står och går i..)
Jag räknar med att det du menar med
Steam sa:
>>>..... mycket friare än en snowboard. <<<
Är att man har bättre översikt i åkriktningen. Och att det är mer likt skidor i balansen som en skidåkare är van vid..?
Steam sa:
>>>Teleboarden ger, åtminstone mig, möjlighet att lägga djupa carvingsvängar på ett sätt som varken snowboard eller skidor ger. Den gillar fart som en alpinbräda med hårda skor, men med en helt annan komfort och möjlighet att styra tyngdpunkt för olika förhållanden. Jag testade inte någon lössnöåkning, men det känns som om Teleboarden skulle vara suverän i puder!<<<<<
Måste säga jag är oenig. Ta en titt på djupet på svängarna i filmerna på denna sidan:
http://www.extremecarving.com/
Alpinbindningar med rätt tå/häl lyft och kanting är oändligt mycket mer konfortabelt än en teleboard eller Skwal. Följande sida är en mycket bra informationskälla om allt innom alpinsnowboard, inklusive bindnings inställningar..:
http://www.alpinecarving.com/
Jag har aldrig provat Teleboard i puder. Men jag har en Thias P178 Freeride Skwal. den är 147mm på mitten.
Den är ett skämt i lössnö jämfört med mina Swallowtal brädor!!! Kan inte tänka mig att Teleboard skulle fungera bättre då en sådan är en del smalare ...
Trots allt, så måste jag säga att jag hyser stor respekt för alla som klarar av att dra på med Teleboard i all sorts terräng.