Telefonkort / Mobil i Chamonix

Milmet

Medlem
Hej!

Åker ner 8 veckor till Chamonix jan-mars.
Inser att min telia räkning skulle skjuta i höjden, även om jag stänger av mobilsvar innan jag åker.

Antar att ett kontantkort där nere med franskt nummer är bästa lösningen (både för att ringa där nere och ringa hem).
Några tips?
Kan man beställa på nätet så jag vet vilket nummer jag får innan jag åker?

Pålle

Jag köpte mitt i el affären.
Orange hette det. Kostade ca 400 och då ficl man ringa för 10:- av dom 400 om jag inte minns helt galet.

sms hem kostar typ 1 krona.
ringa kostar ca 10 minuten

Eller så skaffar du Vodafone här hemma o ringer hem för 69 öre i minuten.... o kostar väl typ 200 i startpaket.. bara ladda på med en 500 så klarar du dig lätt hela tiden

Kollade precis vodafones hemsida. 10 spänn i startavgift är lite saftigt, och samma när folk ringer till en plus att det upprepas var 20e minut. Bättre att låta folk ringa hit ner på ett franskt om det är akut så är det billigt att snackas mellan polarna här nere. Sen skaffar man nån form av bredbandstelefoniabbonemang när man vill ringa hem typ digisip http://www.digisip.com (om man vill ha svenskt telefonnummer som folk kan ringa på) eller skype om man bara vill kunna ringa ut eller prata med andra med skype.

Själv har jag Orange mobicarte (kontantkort), lite billigare att öppna abbonemang än SFR men jag har inte full koll på minutpriser. Och ett digisipnummer som mamma, pappa och flickvän kan ringa på för svensk lokaltaxa.

Vettigt svar Andreas, prova hålla dig till en valuta så blir det lättare att förstå kanske?

SFR kontantkort i Sallanches kostar ac 40 alpdollars. Med det startpaketet får du ringa/smsa för 10 euro. Man har alltid X antal SMS när man laddar telefonen, man kan kolla hur många genom att skicka ett (gratis) sms till ett visst nummer. Samma med röstsamtal kan man kolla hur många minuter man har kvar (inom frankrike såklart). Givetvis är detta den billigaste och bästa lösningen. Skaffar du dig svenskt vodafone kort är det nog ingen där ner som vill ringa där på berget tex, blir så jävla dyrrrrrrrt!!!

Dessutom verkar det märkligt att ta med sig tårta på kalas Perka... meeen då blir det ju fler till oss andra, tack ska du ha:)

Angående kontankorten så är SFR och Orange ungefär lika dyra. SFR har bättre teckning sägs det. Själv hade jag orange och det funkade utan problem. De som hade SFR sa att Efter ett tag så måste man fixa nåt (typ skickaett sms nånstans) för att få veta vem det är som ringer, fastän du har kontakten i telefonboken. Sen hörde jag nåt om att de skulle vara uppdelat ringpott och smspott. är dock inte säker på den punkten. Vad säger man? Det är franskt...

SFR...thats the shit!!! Dock konstiga potter med teletid och sms! Men ändå det bästa som vi hitta förra vintern! Går att fylla på överallt...desutom så för ju dina polare hemifrån pröjsa varenda krona när de ringer dig...tillskillnad från om du skulle ha ett svenskt kort!!!

///Fille

Tackar för all info!
Blir telefonkort därnere.

IP-köret via Skype kräver ju en uppkoppling. Har varit en del i Cham o inte hittat någon billig uppkoppling än. Ska bo uppe i Argentiere o där finns bara 2 ställen (vad jag vet). Puben Rencard o interbetcafeet på huvudgatan precis nedanför torget.
Någon som vet vad den billigaste dealen är och om det finns någon surfzon man kan satsa på (ska ev ha en bärbar med)?

Pålle

Jag skall också ner 2 månader den tiden och har funderat på samma sak, speciellt om det finns surfzon någon stans eller något snällt företag som delar med sig.=)

Vi kanske ses där nere //Johan

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp