Telemark jibb

andreas_ull

Ny medlem
Telemark jibb
Nån som kör jibb på telemark?

Satte en 360 men svårt som fan att landa.

nån som har nåt tips på hur man ska landa olika trick för att behålla balansen?

Telemark jibb
om du kollar på hur proffsen gör så ser du att de flesta landar i "svängställning" (kanske lät fult, men folk fattar) alltså ena benet böjt bakom det andra.. det borde ju teoretiskt sett vara lättast också

//Blom

Telemark jibb
Det beror på hur landningen ser ut, om det är att byggt hopp i en park går det lika bra att landa "kloss". Om det är en plattare eller mjuk landning kan det vara läge att landa i telisposition efterssom det med telisar alltid finns en risk att göra fällkniven! Är du oskäker på hur landningen är så kan det alltså vara värt att telislanda. Satsar du på att landa fakie så är telisposition att föredra.

Skaffa knäskydd innan du börjar att landa i telisposition.

Telemark jibb
Jag har hoppat en del på både telis och alpint och tycker det är skönare att landa på telisar i telisposition än att landa vanligt på alpint. Dessutom är det roligare oxå eftersom det inte är så tätt med telisåkare i parkerna! /Karin

Telemark jibb
har åkt telisar en gång... å då satte ja en 3:a, inte så svårt! Å så försökte ja jöra en 180 men det slutade i en schysst faceplant:D

Telemark jibb
Tjo.

Den ädla konsten med telemarksjibb finns att studera på telemarksidan nummer ett:

http://www.telemarktips.com

Kolla under kategorin "telepark" i menyn

Där finns även lite tips ang tricks
.
Om du inte nöjjer dig med vad som står på hemsidan är det bara att läsa forumet. finns hur mycket som helst.

Själv har jag bara satt 180 en gång på telis och då åkte jag in i hoppet baklänges...
...fegt jag vet

I filmen "switch" åker de även baklänges och går ner i knäböj vilket visat sig vara jävligt svårt att lära sig men roligt...

Telemark jibb
När jag provade på att göra dubbel bakåt med telisar, tog jag det säkra före det osäkra genom att överrotera och landa på rygg!

Telislandning är stabilast(snyggast) i alla lägen.

/M

Telemark jibb
Andreas, precis som bergsmannen svarade på din andra fråga så varför telemark? Och då särskilt varför telemark när du jibbar?

Om du absolut nödvändigtvis ska hålla på med dylika dumheter så är väl tm7:an ett väl avvägt tips. Kan dessutom ge utlösning vid allt för hård åkning.

G3 funkar bättre för en galen jibber som inte vill ha utlösning...

Glöm inte hjälmen!

Telemark jibb
varför jibba? jo fär att dom svenska backarna jag kommer i kontakt med erbjuder inte den bästa friåkning och då måste man ju hitta på nåt annat dumt som man kan slå sig på. Men när vi åker till alperna eller högre upp i sverige/norge blir det inte så mycket jibbing eller en så blir det en blandning.

Telemark jibb
Drar upp en gammal tråd istället för att skapa en ny.

efter 2 säsonger på bräda o 2 på alpint så tänkte jag ta o lära mig telemark nästa år (har åkt lite innan) Vill gärna kunna köra i parken oxå så min tanke på setup är ett par twins med tip rocker 90-100mm under foten. Men vilka bindningar ska jag köra med? finns det några speciellt bra för park? Bryr mig inte så mycket om de löser ut eller inte.

Blir mest puder men de dagar det inte är nysnö vill jag kunna hänga i parken.

-Jesper

Telemark jibb
Jag jibbar med Telemark typ bara landar normalt men kan även land switch...det gäller på switch att du landar neutralt och inte med nån frammåtvikt för dåär det svåårt !
Titaaa även på filmen Unparralled: The lost season ! mkt jibbing där !!

Pizz

Tillbaka
Topp