Telemark Offpist med UCPA

dasfritz

Medlem
Cha! Nån som ska till Argentiere vecka 3 denna säsong? Någon som har tidigare erfarenheter av denna tripp, jag har aldrig åkt med UCPA tidigare men det verkar ju vara ett bra sätt att få guidad offpist till löjligt lågt pris..! Är det bra guider?

Jaja, lite exalterad. Nu gäller det att det blir lite snö också...

Jag säger bara ÅK!!
Jag var där för flera år sedan och jag fick ett jätte lyft i åkningen. Tex så har ordet "brant" fått en ny betydelse, (Det mina kompisar (som inte va med) tycker är för brant tycker jag bara är roligt!!.

mvh JOhan

UCPA är riktigt bra, åkte med dom förra året till Argentiere, men jag åkte Tout Neige.
Hade en toppen vecka, idag tror jag inte det finns nått bolag om konkurrerar med dom till det priset.

Cha! 8600 SEK inkl allt och då med flyg, ej buss som annars är UCPA standard. Grymt. Var i Engelberg i mars förra säsongen och då fick vi betala nästan 3 500 PER DAG(!) för en guide. Förvisso en briljant snubbe som bara körde runt med mig+polare. Men ändå...
Grattis turetwang, Les Arcs..! Sweet. Och på lördag bär det av för mig, fan va skönt ;-)

UCPA är sjukt grymt.

Om jag fattat det hela rätt beror de låga priserna på att de får bidrag från franska staten. Din resa är alltså delvis betald av franska staten. Rätt nice.

Det låter ju fantastiskt bra. STF tar 10.000:- för en knapp veckas teliskurs i Abisko och då ingår inte resa. De får väl dessutom också stadsbidrag men inte är de billiga för det. Hoppas du får en riktigt bra resa!

Jag har varit med UCPA och åkt telisar i argentiere flera gånger och det har alltid varit super! Ska dit igen nu vecka 9 och har anmält mig till offpist-kursen.

I början på 2000-talet hade dom ehl helskön guide som hette Pascal och som var helfrälst på telemark och som hade hand om grupperna från Sverige och Norge. Han hade varit med och tävlat på Norddals och tillhörde nog en av världens bästa telisåkare. Han ansågs dessutom vara den bästa guiden i hela dalen, i alla fall när man talade med folket nere i Cham. Om han är kvar vet jag inte, men man kan ju alltid hoppas!

Har åkt 2 ggr med UCPA till Argentiere och man brukar alltid få så bra åkning som snöförhållandena ger med UCPAs guider, dom hittar bra ställen oavsett! Grands Montets är ju kanon även om det är många som åker upp offpisten snabbt...

I år blir det Les Arcs vecka 8 och Saint Sorlin vecka 12 med UCPA någon annan som skall dit då?

allezallez sa:
Har åkt 2 ggr med UCPA till Argentiere och man brukar alltid få så bra åkning som snöförhållandena ger med UCPAs guider, dom hittar bra ställen oavsett! Grands Montets är ju kanon även om det är många som åker upp offpisten snabbt...

I år blir det Les Arcs vecka 8 och Saint Sorlin vecka 12 med UCPA någon annan som skall dit då?
Ska nog inte dit just då men du kan ju hällsa min farsa som jobbar som skidlärare på ucpa i st sorlin(= haha

Åter från UCPA måste jag säga att "Telemark Offpist" i Argentiere var sjukt bra (kalasväder gjorde väl sitt till iofs). Vår guide, Julien, kunde området och var väldigt duktig åkare och säkerhetsmedveten samt en allmänt skön snubbe. Nu e d slut med dyra resor med andra arrangörer, jag ska fanimej bara åka med UCPA i framtiden. Hoppas Kanada blir franskt i framtiden så kan man åka UCPA dit me :-)

dasfritz sa:
Åter från UCPA måste jag säga att \"Telemark Offpist\" i Argentiere var sjukt bra (kalasväder gjorde väl sitt till iofs). Vår guide, Julien, kunde området och var väldigt duktig åkare och säkerhetsmedveten samt en allmänt skön snubbe. Nu e d slut med dyra resor med andra arrangörer, jag ska fanimej bara åka med UCPA i framtiden. Hoppas Kanada blir franskt i framtiden så kan man åka UCPA dit me :-)
Fråga: Vad prioriterades under veckan? Strävade man efter att åka så mycket nedför som möjligt, eller blev det mycket traskande på jakt efter de perfekta åken? I övrigt, hur fyssikt upplevde du att det var? Jag ska ju dit om fyra veckor, men rehabiliterar just nu en skada och är lite nervös för att jag inte riktigt hinner ikapp styrke- och konditionsmässigt.

Cha!

Fokus var på liftnära åkning. Vi hade egentligen bara en dag med lite knatande, upp till Col du passons, som var...typ 3 timmars promenad med hudar. Vi gjorde också Valle blanche, som ju har karaktären av touring men inget knatande att tala om. Det var dock ett jädra tempo på gruppen, alla var duktiga och åkte på ordentligt så låren brände skönt varje dag - det behövdes mao. lite kondis för att orka. Men med en månad så fixar du det om du kör lite trappor då och då :-)

Ska åka tout neige (telis) och är oxå ganska orolig för kondisen. Åker mycket telis men blir ju knappast några så långa åk som det kommer att bli på resan...

Är det tal om något knatande överhuvudtaget när det gäller Tout Neige?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp