Telemark teknik..

• Trådstartare Trådstartare Sas
  • Start datum Start datum

Sas

Ny medlem
Telemark teknik..
Skulle vilja ha lite schysta tips från alla grymma telisgrabbar/brudar.
Jag har åkt skidor sen jag var 2 år, känner nu att jag vill testa något nytt, De klart man ger sig på telisar då....
Men nu vill jag ha lite tips om hur man börjar, vad ska man tänka på i första hand för att utvecklas som telisåkare också...Vilken längd på skidor ska man ha om man är 177cm och väger runt 67?

Telemark teknik..
PÅ följande länk finns en beskrivning av telemarksfenomenet.

http://members.fortunecity.com/hhitme/telemark.html

Läser du noga hittar du en beskrivning av hur man svänger och vilka tekniker man bör undvika.

När det gäller skidlängd skulle jag säga att 185-190 kan vara lagom för lite allroundåkning. Kör du kortare än det kommer det aldrig gå att få till stilen när det blir lite mjukt. Jag är nästan exakt i din storöek och kör 190-203 storslalomlagg samt 198 fetingar.

HitMe

Telemark teknik..
vad e det för stil vi snackar om? jag är 180cm och kår på 169s skidor... perfekta längden är nog ett par skidor som e lika långa som dig själv... stil handlar inte om skidan, det handlar om tekniken...

Telemark teknik..
Balans, är a och o när det gäller telemark. Hitta rätt position och våga ramla i början. Fel position = dålig balans

Telemark teknik..
Ja, stilen, den stilen. De flesta "moderna" telisåkare som betraktar sig som duktiga har lagt sig till med en stil som i princip går ut på att kroppen är lite lätt framåtlutad, man kör med lite motvrid, vinklar lite i sidled i höften och drar inte bak innerskidan speciellt långt. I princip gör man en sväng på ytterskidan som inte är långt från en alpindito och kroppspositionen är också inte långt från klassisk alpin kroppsposition. Trycket på innerskidan, som många trots allt får till lite av, kommer också lite "uppifrån", genom huvud, axlar, knä och tå, så att säga. Även innerskidstrycket är egentligen lite åt alpinhållet. Det här blir en ganska effektiv sväng när man får till den, man kan under en kort tid få på ett bra kanttryck och man blir ganska stark och orkar t.ex. hantera breda skidor bra. Mina fältstudier visar att många åkare av den här stilen föredrar kortare skidor, troligen beroende på att omsteget mellan svängarna med denna stil blir mindre kraftfullt och att det kan bli svårare att hantera en skärande innerskida som hamnar för långt fram.

Den stil som jag själv förespråkar är mer upprätt och kan (men måste inte) utföras med ett visst medvrid. Lutar man hela kroppen inåt mycket mer istället för att vinkla i höften på alpinvis. Även i denna stil kan man vinkla i höften, men det sker i regel senare i svängen. Innerskidan förs bakåt mycket mer aktivt i inledningen av svängen och pressen på innerskidan sker mer i en riktning bakåt. Eftersom skidan så att säga vill skära "framåt"
balanseras denna bakåt kraft av detta. Speciellt i sluten av svängen läggs mycket kraft och skär på innerskidan och uppresingen sker till stor del på innerskidan. Omsteget mellan svängarna är också mycket mer aktivt. Viktigast av allt är att båda skidorna hålls isär i långsled och är mycket belastade hela tiden. Istället för att som in den första typen av sväng balansera sin kroppstyngd över ytterskidan innerkant ganska mitt över ytterfoten går i den senare stilen krafter mer ned mellan fötterna.

Den första stilen må vara ganska enkel att lära för en alpinåkare och effektiv när det är någorlunda slätt. Den stora fördelen med den här stilen är att det finns en del marginaler om man plötsligt tappar skäret efersom man står så mycket ovanpå prylarna. Man kan ganska lätt flytta ut innerskidan och unvika fall på det sättet om man halkar på en isfläck Problemen uppstår när det blir uppkört och bökigt. Eftersom man inte som på alpin utrustning sitter fast med hälen är det svårt att få en bra balans när man står så pass centrerad på ytterfoten. När det blir stökigt ser man därför nästan undantagslöst att åkare med denna stil antingen saktar ned och åker runt snöhögar och andra hinder eller i förebyggande syfte får en lätt bakvikt på ytterskidan för att inte flyga överstyr när man drämmer in i första bästa snöhög. Med den här bakvikten blir det omöjligt att få till bra skär.

I den senare stilen har man mycket, mycket bättre balans i längsled och den här stilen är, när man kan den och vågar ösa på, oerhört effektiv när det gäller att i hög fart skära sig igenom bökiga snöförhållanden. Denna stil funkar också bra med långa skidor (eller korta om man vill åka slät pist) och det gör balansen i längsled ännu bättre. Dessutom, med denna stil får man ut båda skidorna från kroppen mer och det gör att det går åt mindre energi för at bränna över en ojämhet på grund av att man så att säga vinklar kroppen istället för att lyfta den. Nackdelen med denna stil är att om man tappar skäret (på t.ex. en isfläck) är det troligt att man drattar i backen. Eftersom båda skidorna skär i en slags symbios med denna stil (mer än med någon annan) tappar i regel båda skidorna skäret nästan samtidigt. Det är då svårt att hinna flytta in innerskidan och rädda upp situationen. I modern alpin stil har man för övrigt också mycket skär på båda skidorna, men de är mycket mer oberoende av varandra, där hanterar man ett förlorat ytterskär helt enkelt genom att fortsätta skäret på innerskidan. Man ser detta på ett extremt sätt i varje storslalomtävling. I "min" telisstil ersätter man stabiliteten som en hälbindning ger med att sprida belastningen mellan fram och bakskidan och, som sagt, göra skäret på bägge skidorna i samverkan. Man kan få ett mycket renare skär. Anledningen till att denna stil inte skulle funka i bana är just avsaknaden av marginaler. Som friåkare väljer jag dock heller att ramla ibland men däremellan åka bättre.

Ett bra exempel på den senare, mer upprätta stilen kan ni få genom att kolla in Erik Mossfällt i någon äldre Free Radicals. Den andra, mer alpininspirerade svängen kan ni kolla på i den senaste Free Radicals. Där gör Frode Grönvold en del riktigt råa prylar, väljer sjuka svåra linjer med mer, med mer, men kollar man in själva åkningen när han bränner på ser man att han har en klar bakvikt på framskidan och egentligen inte gör något slags skär. Troligen har han, i min mening, på tok för korta skidor. Erik däremot, står i alla fören mitt på den yta båda skidorna tillsammans utgör och skär igenom vad som helst.

Jag tycker i princip att kör man med den alpinliknande stilen kan man lika gärna montera fast hälen och då kunna åka likadant fast 10 ggr bättre. Den mer upprätta stilen är mycket mer rytmisk och, faktiskt, surfig. I min mening är den både effektivare, snyggare och överlägsen i känslan.

HWC HitMe

Telemark teknik..
herregud... du verkar ha fått allt om bakfoten med din universal teknik... man måste ju anpassa sin teknik efter åkförhållanderna. Ska du tex åka slät pist med telemarkskidor och ska göra carvingsvängar så är vikten på främreskidan ett måste. Prata med killar som anti-pekka auvinen(kanske felstavat), världsmästare i portåkning, så är det det du kommer att höra. Vikt ca 80-20. däremot så måste du omfördela vikten tex när du åker snabbt på jobbigt underlag i högfart, då ligger vi på en 60-40. Och när du åker riktigt tufft underlag eller puder så är det bästa 50-50 mellan båda fötterna. Och vad gäller din omtalade bakåtvikt så hör den inte hemma någonstans om man nu inte vill att sin åkning ska vara så surflik som herr frodes...

Telemark teknik..
Givetvis anpassar man sig till underlaget, men det finns andå olika grundstilar. Jag menar att man inte alls behöver ha vikten på framskidan för "carving", lär man sig en sådan stil får man problem när naturen kräver annan viktfördelning.

Att portåkarna åker så beror precis på att de måsta ha marginaler när ytterskidan släpper, vilket den ofelbart gör minst ett par gånger per normalt portåk för vilken åkare som helst, telis eller alpint (om man inte får till sitt livs åk). Själva skäret med framfotstryck är inte effektivare, speciellt är ett "framfotskär" inte i närheten av ett alpinskär i effektivitet. Med "min" teknik är effektiviteten i skäret stor och man har stora marginaler i längsled, dvs för ojämnheter i backen, men betalar med små marginaler i sidled, dvs för eventuell "halkning". Portåkare har inga problem med ojämnheter i backan, bara småslag, men har ju på grund av det hårda och ofta slagiga underlaget stora problem med släpp.

Att sedan börja prata procentsatser är helt intetsägande. Inte månge vet egentligen hur många procent av kraften man lägger på vilket ben. Oftast är det rena gissningar.

HitMe

Telemark teknik..
Alla dessa olika sätten att framföra knäböjen är ju bra men det finns ingen egentilg teknik. Förutom att innerskidans ben skall böjas efter rimliga mått med hällen lyft ifrån skidan och att ytter skidan skall kanställas med hälen nere på skidan.

Knöböj är inte så svårt som många tror, det är däremot jälvigt svårt att åka snyggt vilket jag har försökt med i många utan vidare framgång. Men det som många knäböjare saknar är en stor portion fart. Med farten löser sig många viktfördelnings problem. Och med lite tur kommer man att kunna stila lite i backen.

Fort, snabbt och okontrollerat är min melodi!
Tack för ordet

"förövrigt tycker jag att chamonix bör brännas!

Telemark teknik..
Dä ä bar å åk.

Hitta din egen stil, när man trillar/håller på att trilla så vet man att man har gjort något fel. Rätta till felet genom att pröva dig fram. Trillar du inte åker du för sakta. Det är så en åkare utvecklas.

"Ju fortare du åker desto mer fladdrar det i skägget"

Telemark teknik..
Kära Hitme jag känner ju till att du vet allt som är värt att veta om telemark. Men jag tycker nog att du uttryckte dig lite konstigt i ett av inläggen här. Enligt vad jag förstår av ditt inlägg så tycker du inte att Frode kör med en surfig stil. Men att Mossfeldt gör det. Det känns som nåt blitt fel här Frode surfar ju fett till skillnad från mossfeldt som gör mer kortsväng.
Vad vet jag?

Telemark teknik..
Detta ibland uppkommande missförstånd beror på att jag, såsom surfare och vindsurfare i vågor, inte anser att omkringsladdande kvalificeras som surfing även om det går fort. Duktiga surfare stävar framför allt annat efter maximalt kraftfulla skär. Till och med inne i läppen vill man försöka hålla kvar skär-känsla (vi kan kalla det skärlek) så långt det går istället för att slajda runt. Jag har inte sett Frode live men från vad man ser på filmen kan man bara dra en slutsats: Frode sladdar.

Det var länge sedan jag såg Mossfält, allt går fortare nu, men min mening är helt enkelt att hans grundstil ger mer av den känsla som jag förknippar med surf.

HitMe

Telemark teknik..
Kan bara hålla med Redbeard "de e bare å åk". Åker du mycket kommer du förstå vad killarna diskuterar :-)

Personligen tycker jag att man som nybörjare kan tänka på att man skall för att hamna i position genom att stega framåt, alltså inte flytta bak foten likt moonwalking som många tror. Ställ dig på plan mark och pröva så förstår du, gå framåt!

Telemark teknik..
Heja HitMe!

Dina observationer är utomordenligt goda och jag ansluter mig utan den minsta tvekan som lärjunge i din "Telemarksskola". Jag har själv testat de flesta belastningar och vinklar som finns tillgängliga på alla upptänkliga underlag (utom bottenlöst puder vilket jag hitentills aldrig haft glädjen att uppleva...) och jag är odelat positivt till ditt resonemang. (Om vi bortser ifrån Monoismen). ;-)

På väg mot insikt... MM

PS! För övrigt anser jag att alla Crossmax 10 Pilot omgående skall skickas till Lindvallen eller Chamonix . DS.

Telemark teknik..
Skulle jag nån gång försöka mig på telisar så har jag min givna skidlärare klar, visste knappt att man kunde uttrycka en sväng/teknik/åkstil med så många ord! *emser=djupt imponerad*
Sas måste känna sig nöjd med "svaren"!!

Snödjup

Tillbaka
Topp